Понедељак, 08.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Финансијски писмени основци успешније располажу џепарцем

Пројекат „Школа новца за основца” реализује се у 56 осмолетки широм Србије у којима ђаци уче о штедњи, улагањима, одговорној потроши, односу цене и квалитета робе и услуга...
(фото Н. Марјановић)

За децу је добро да од малих ногу науче како се стиче и троши новацДа деца и млади имају приоритете при доношењу финансијских одлука и придржавају их се, да буду свесни својих потрошачких навика, да умеју да препознају предности и опасности онлајн куповине, да се о производу информишу пре него што га плате − неки су од исхода програма: свет финансија, који се у оквиру слободних наставних активности од ове школске године реализује у 56 основних школа широм Србије од укупно 350 колико их, за сада, практикује обогаћен једносменски рад. Ова новина која доприноси финансијском описмењавању ученика у нашој домовини већ од првог разреда осмолетке заживела је у оквиру пројекта „Школа новца за основца” који ће трајати четири године. Наредне школске, очекује се, обухватиће још већи број школа, ђака и наставника, речено је јуче на првој конференцији која је у престоници поводом спровођења овог програма и представљања примера добре праксе окупила бројне просветне раднике из готово свих школских управа.

− Финансијски писмени и компетентни основци боље разликују потребе од жеља, успешније располажу џепарцем, критички промишљају о односу цене и квалитета робе и услуга, лакше одолевају конзумеризму. Зато финансијско образовање и васпитање подразумева не само стицање знања и развој вештина већ и формирање правилних ставова према новцу, штедњи, улагању, потрошњи, предузетништву у чијој основи су финансијска добробит појединца и друштва као вредност. Колико је значај финансијске писмености у 21. веку види се и по томе што се она проверава у оквиру ПИСА истраживања. Наши ђаци су 2018. године постигли резултате слабије од просека, што говори у прилог томе да им је потребна едукација у овом домену − појаснио је у уводном излагању Милан Пашић, помоћник министра просвете.

Прецизирао је да у циљу развоја финансијске писмености основаца пројекат „Школа новца за основца” реализује Министарство просвете, науке и технолошког развоја у сарадњи са Ерсте банком и оба просветна завода - за унапређивање и за вредновање квалитета образовања и васпитања.

− Активност свет финансија подстиче развој личности, доприноси унапређивању компетенција као што су рад са подацима, решавање проблема и сарадња, пружа подршку професионалном развоју ученика, посебно у седмом и осмом разреду будући да избор у вези са наставком школовања такође спада у финансијске одлуке, а за ученике који показују интересовање да се школују у области економије и финансија пружа добар извор стручних информација − објаснио је помоћник министра истичући да просветни врх препознаје значај финансијске писмености у нашем образовном систему.

Било да ђаци имају седам, једанаест, четрнаест година − нису изоловани од економије − имају џепарац, добили су за рођендан неки новац, иду да купују поклоне за другаре, штеде или не штеде уопште, располажу новцем, а оно што буду научили из света финансија значиће им и сада и убудуће, оценила је Елеонора Влаховић из Завода за унапређивање образовања и васпитања. Тај програм, појаснила је, има четири главне тематске целине: „Ја у свету финансија”, „Банкарски пословни производи”, „Управљање финансијама” „Финансијски активизам”. Неки од кључних појмова садржаја којима се долази до жељених исхода су: финансије око мене, потребе и жеље, понашање у свету финансија, правила одговорне потрошње. Овде нема предавања ни оцена. Рад се базира на решавању проблема.

− Улога је наставника да осмисли подстицај којим ће ученике мотивисати, на пример питањем да ли и зашто мисле да је кредит мишоловка. У раду мора да се уважи контекст, да ли у групи има пуно деце која су социјално угрожена, рецимо, јер не може се с њима радити на исти начин као у средини с децом из богатијих породица која расипно троше, не можете говорити о некој штедњи тако где има деце која немају ни за основне потребе − дочарала је Влаховићева.

Навела је више примера који су освојили пажњу просветних радника, а међу њима и да: „У Словенији, као и у Аустралији 90 одсто петнаестогодишњака има отворен рачун у банци, а веома је мали број деце која на крају основног и на почетку средњег образовања у Србији имају банковни рачун и баратају платним картицама. То није није у нашој традицији. Зашто, кад ми одрасли свакодневно користимо картице, јер је безбедније, и сигурни смо да деца разумеју кад немамо у готовини ни за сладолед.”

Домаћинство и ђачке задруге на трагу савремене педагогије

У математици која се учи у свим разредима основне школе, на индиректан начин, много је исхода који су ветар у леђа за финансијску писменост, има их и у предмету свет око нас од првог разреда, техници и технологији, такође, где ђаци могу да науче да одреде реалну вредност макете коју праве укључујући и оквирну процену трошкова, указала је Елеонора Влаховић из Завода за унапређивање образовања на скупу посвећеном унапређивању финансијског образовања основаца.

− Школе које су очувале домаћинство као слободну наставну активност на трагу су савремене педагогије. Потпуно је нетачно да су ученичке задруге и домаћинство демоде рецидиви прошлости, јер то је простор за учешће ученика и везу са реалним животом који су данас апсолутно „ин”, у тесној вези с финансијском писменошћу. У грађанском васпитању, које има потпуно нове програме, у оквиру четвртог разреда читава једна тематска целина посвећена је потрошњи и правима потрошача али и вези са великим трошковима и нагомилавањем отпада, где је, на пример, један од исхода да ученик процењује важне чињенице о производима које купује читајући декларације, водећи рачуна о односу цене  квалитета, што ће им и каније у животу значити − илуструје Влаховићева.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.