Недеља, 14.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ФИЛМСКА КРИТИКА

Топлина породичне собе у азилу

Филм: Први снег/Any Day Now, сценарио и режија: Хами Рамезан, улоге: Аран-Сина Кешвари, Шахаб Хосеини, Шабман Горбани, Кимија Ескандари, Вило Рункунен..., трајање: 82 минута, производња: Финска, 2021.
Из филма „Први снег” (Фото: дистрибутерска кућа „Фајв старс филмс”)

Нико тако нежно, бар не да памтим, није на великом филмском платну ујутро будио чланове своје породице као што то стално ради Махтаб – млада мајка и супруга у филму „Први снег” („Any Day Now”) Хамија Рамезана. Тихим и милозвучним гласом, пољупцима у косу и руке што извирују испод прекривача и радосним подсећањем да их све чека још један леп и сунчан дан. И породица устаје срећна и насмејана, орна да са осмехом обави своје јутарње ритуале.

Махтаб ће сво троје са истом таквом нежноћу постројити да их прегледа и намести пред њихов свакодневни одлазак кроз гвоздена улазна врата те једне једине скромне, али са топлином и укусом намештене собе у којој у породичној хармонији живе. Отац Бахман, мајка Махтаб, син Рамин и ћеркица Донија Мехдипур. Готово па права филмска породична бајка, да није чињенице да се та гвоздена врата, и собе и саме зграде и њених ходника, већ око девет сати увече стриктно не закључавају јер завлада полицијски час.

Мехдипурови су Иранци, тражиоци азила у Финској и та омања соба и читава зграда у којој живе је објекат затвореног типа где се и са надом и вером изнад којих негде далеко у позадини лебди и та стрепња од неизвесног исхода, чека финални исход њиховог статуса. Добијање азила или депортација.

Чаролија овог нежног дубоко а тихо хуманог, деликатно испричаног и редитељски уредно скројеног Рамезановог филма јесте управо у томе што он гледаоцу не намеће оптерећење тежинама имигрантских и азилантских тема документаристичког типа. Он о овоме приповеда не откривајући ништа о прошлости породице или разлозима одласка из Ирана и доласка у Финску у тај затворени простор. Рамезан Мехдипурове портретише тако да гледаочево разумевање њихове незавидне ситуације постаје импресионистичко. И баш зато можда и емотивније. Сведочимо заправо драми, али оних уобичајено филмски повишено драмских или драматичних елемената нема. Урања се у топлину и шармантну духовитост што извире из породичне свакодневице...

„Први снег” је дебитантски дугометражни филм Хамија Рамезана (до сада је већ снимао два кратка филма), редитеља који већ дуже време живи у Финској. Реч је о полуаутобиографском филму, лично мигрантско искуство самог аутора уткано је кроз (о)сећања на читав тај азилантски процес проживљен док је био дечак. И отуда је дечак Рамин заправо главни јунак и отуда тај повремени осећај меланхолије.

Као редитељ Рамезан не умањује реалност и изазове оних који су напустили своје домове и земље зарад нечег бољег, али је одлучио да о томе приповеда нижући лирске кадрове који сведоче о снази породице, о радости детињства и младости, о људима и њиховој доброти... Иако су његови филмски јунаци заправо заробљеници, ауторов наративни фокус је на једноставним свакодневним радостима: забава, традиционални плес у тоталној тишини (после 21 часа не сме бити буке), игре, пријатељства, успостављање топлих и искрених друштвених веза са људима око себе у чије се обичаје и правила уклапају без проблема. Управо је та људска међуповезаност негде и његова централна идеја о томе шта се све филмом може постићи. Боље међусобно разумевање у различитости и лакше прихватање других и другачијих.

Рамезан се овим својим дебијем намеће као добар посматрач свега онога што сведочи о томе како се људска слабост може претворити у снагу, али и као редитељ који сјајно ради са глумцима. Отуда нема ниједне глумачке грешке. Сви су одлични. Тако природни и за гледаоце очаравајући. И Шахаб Хосеини као отац Бахман (овог популарног иранског глумца познајемо из многих филмова), и Шабман Горбани као мајка Махтаб (ово јој је прва улога, а својом игром и лицем засени све око себе) и дечак Аран-Сина Кешвари у улози тринаестогодишњег ђака Рамина што родитељима преводи са финског кад год затреба, и девојчица Кимија Ескандари што игра врцаву Раминову млађу сестру Донију. Осим Хосеинија и финских професионалних глумаца у мањим улогама, све су сами натуршчици, а Рамезан их са толико завидне вештине води и међусобно уклапа до савршенства чврсто се ослањајући, у употреби плитке дубине поља објеката у првом плану унутар кадра, и на директора фотографије Арсена Саркисијанта...

И пашће тај први снег баш у тренутку најдраматичнијем за Мехдипурове, али ће га они дочекати и са осмехом и са оним њиховим истим топлим јутарњим навикама иако су сада иза другачијих решетака. У сваком смислу леп, мали, наизглед једноставан а унутрашњом снагом очаравајући филм који мами на породично гледање у биоскопу.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.