Петак, 19.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Како је НАТО насамарио норвешку краљевску морнарицу

Норвешка је раскинула више од две деценије стар уговор с компанијом „НАТО хеликоптерска индустрија” јер је испорука летелица каснила годинама, а достављени хеликоптери никада нису били потпуно оспособљени за борбену употребу
Никада потпуно спреман за дејство: хеликоптер НХ-90 (Фото: Норвешка армија)

Специјално за „Политику” 

Осло – Норвешка влада једнострано је прошле недеље раскинула две деценије стар уговор с конзорцијумом НХИ (НАТО хеликоптерска индустрија), који производи летелице за потребе северноатлантске војне алијансе, и наложила војним властима да се ваздухоплови повуку из употребе и врате произвођачу. Јер, једноставно речено, хеликоптери нису испоручени на време, а и део ескадриле који је Норвешка добила после вишегодишњег натезања, свађа и мукотрпног чекања, никада није стављен у потпуну оперативну употребу.

Министарство одбране ће Француској, као крајњем произвођачу и испоручиоцу летелица, вратити 13 хеликоптера типа НХ-90, пратећи материјал и опрему, и захтевати повраћај пет милијарди круна (око 520 милиона долара), колико је Норвешка до сада платила за испоруку, плус затезне камате и пратећи трошкови.

Војнички рапорт о једном од највећих скандала унутар западне војне алијансе и једној од највећих војних афера у историји Норвешке гласио би укратко: пре нешто више од 20 година, прецизније далеке 2001, норвешка армија наручила је 14 хеликоптера марке НХ-90 од хеликоптерске индустрије НАТО-а. За цео посао Норвешка је требало да плати 30 милијарди круна (данашња вредност око три милијарде долара), али наручени хеликоптери нису долетели на време, а и део ваздушне флоте који је стигао, и то с великим закашњењем, донео је само главобоље и огромне трошкове армији. Ови хеликоптери никад нису испунили очекивања и захтеве ратне морнарице.

Како наводи водећи норвешки дневник „Афтенпостен”, произвођачи летелица су већ у старту имали огромних проблема, не само с производњом, већ и с кашњењем у испоруци и грешкама у хеликоптерима. Проблеми и застој у испоруци били су присутни годинама, а Норвешка је само једна од многих земаља које су наручивале и плаћале „мачку у џаку”. Тешкоће и застоји у продукцији настајали су између осталог јер је компанија морала да удовољава и изађе у сусрет многим земљама које су тражиле различите варијанте хеликоптера.

НХИ конзорцијум данас чине компаније из Француске, Немачке, Шпаније, Холандије и Италије. Власници НХ индустрије су „Ербас”, „Хеликоптерс”, „Леонардо” и „Фокер”. Овај војни индустријски конгломерат прави вишенаменске морнаричке тактичке, борбене, транспортне хеликоптере, које јединице норвешке обалске страже користе за спасавање, затим контролу и надзор рибарења у морима где Норвешка има зону одговорности. Такође, ратне фрегате користе ове хеликоптере за откривање и праћење непријатељских, односно руских подморница.

Према плану и уговору с НХИ, ескадрила од 14 хеликоптера требало је да буде испоручена Норвешкој 2008. године, потпуно спремна за службу и уведена у оперативну употребу. Међутим, испорука је каснила годинама, норвешка краљевска морнарица добијала је етапно и сукцесивно само део летелица у привременој, дакле не и коначној, борбеној верзији, па су трошкови набавке резервних делова и опреме постали енормно високи. Током 20 година од потписаног уговора норвешка армија је добила свега осам хеликоптера у коначној, комплетној верзији. Осталих пет ваздухоплова коришћено је само за тренинге. Један хеликоптер никад није испоручен, иако је требало да стигне почетком ове године.

Неки хеликоптери једноставно никад не полете, што би рекли циници. Пилоти хеликоптера НХ-90 требало је да годишње у ваздуху проведу 3.900 сати, међутим, према подацима војске, обављено је свега 700 летачких часова. Овакви типови хеликоптера веома су важни за норвешку краљевску морнарицу, давали су фрегатама још већу борбену моћ, посебно на северу земље, где се води вечито морско ривалство и готово свакодневно одмеравање снага с руским подморницама. Наоружане овим летелицама, фрегате ратне морнарице требало је да буду оспособљене да открију, а у нужном случају и униште руске подморнице. Но, како констатује коментатор листа „Афтенпостен”, хеликоптери никад нису истински функционисали: да би се винули у небеса били су потребни изузетно високо одржавање и поправке, а недостајали су и делови. Тако хеликоптери нису могли да полете с палуба ратних бродова уколико је море било немирно, жали се даље новинар „Афтенпостена”.

„Одлука је веома озбиљна. Дошли смо до закључка да, без обзира на то колико сати војска ради на хеликоптерима, без обзира на то колико резервних делова ми поручимо, хеликоптери НХ-90 не могу да одговоре потребама наше одбране”, изјавио је министар одбране Бјорн Арил Грам.

Директорка Сектора за набавку оружја и војне опреме Гру Јере каже да су системи који прате хеликоптере рађени по технологији од пре 20 година те да су данас застарели. Такође, истиче да су летелице непоуздане и да су због честих и дугих поправки више времена проводиле у радионици него у ваздуху.

„У безброј наврата покушавали смо да решимо проблем у сарадњи с добављачима. Међутим, више од 20 година после потписаног уговора и даље немамо хеликоптере оспособљене да обављају задатке због којих смо их и купили, нити произвођач може да понуди реално решење за проблеме с летелицама”, огорчена је директорка Сектора за набавку војног наоружања и опреме војног министарства, чији је иначе задатак да раскине уговор и сарадњу с конзорцијумом НХИ.

Компанија за производњу војних летелица НХИ одлучно је одбила жалбу и оптужбе из војног врха Норвешке. Раскидање уговора сматра правно неутемељеним.

„НХИ је екстремно разочаран оптужбама и одлуком норвешког Министарства одбране”, наводи се у саопштењу компаније и додаје да „нису добили могућност да се дискутује о предлогу за побољшање перформанси хеликоптера НХ-90 и његовом прилагођавању посебним норвешким захтевима”.

Гласноговорник опозиционе либералне Странке напретка (ФРП) Кристијан Тибринг-Једе каже да је „пројекат НХ-90 велики скандал, који је надживео низ војних министара и команданата армије”.

„Криве су наше наивност и неодлучност. Позитивно је што је уговор раскинут, морамо извући поуке из свега. Вишенационална сарадња, захтеви, технологије и индустрија само су пусте политичке жеље без реализма”, закључује представник ове партије коментаришући рад и понашање компаније НХИ – НАТО хеликоптерска индустрија.

Коментари9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

slavkoD
I ovakva ekipa hoce na vojsku RF ?
milica
Vazdupohovi.
asinus
NATO dobro zna da je Norveška prepuna para, pa bi da joj malo olakšaju teret. Ali, postoji rizik da promene dobavljača za helikoptere, pa da kupe, recimo, od Rusa. Zajedno sa pilotima. Jevtinije, lakše za održavanje a i mnogo bliže.
dusan1
A i oko tih podmornica nebi trebalo da bude problema . Mada mislim da je to samo izgovor da bi se nadgledali kitovi i druga morska fauna !
Борис М. Бања Лука
3 милијарде за биједних 14 хеликоптера и то покварених. Мислио сам да само наши знају за овакве марифетлуке.
Коза и рог
Па и џевелини су истог тог ранга. Мораш да му пуниш батерије. А када га скинеш са посебног пуњача имаш 4 сата да га испалиш јер пождере струју. Упутство које се испоручује има 280 страна и није јасно ни ономе ко га је писао. Због осетљиве микроелектронике око 30% је у стању неисправности па лете 50-так метара. Тако кажу Украјинци.
Звездан Јовановски
@Alpine Показало се да опрема западних земаља, поготво са новим технологијама једнставно није поуздана у реалним ратним условима. На папиру и на вежбама они постижу одличне резулате, али на пољу фронта имају озбиљних проблема због слабе поузданости и компликованог опслуживања. То није руска пропаганда, него извештаји украјинских снага. Рецимо, од 7 америчких хаубица М777, 2 су одмах после два дана на фронту морале да буду враћене на ремонт у Пољску због кварова. Руси су уништили још 3.
Коза и рог
@Alpline Нисте добро разумели мој коментар. Нисам рекао да је 70% исправно. Напротив, 80% је потупно неупотребљиво је ВСУ не може у пољским условима да пуни батерије. Могу да искористе једва њих 20%, а од тих 20% трећина лети на све стране. И ово се жале војници ВСУ. Они сами показују телефоне како преко Гугла и Јутуба траже или преводе упутство за коришћење џевелина.
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.