Понедељак, 15.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
МОДЕРНИЗАЦИЈА ТЕХНИЧКО-ПУТНИЧКЕ СТАНИЦЕ ЗЕМУН

На некадашњој ледини километри колосека и нове хале

Завршени су грађевински радови на хали за одржавање путничких кола с анексом и радионицама, хали за спољно прање возова, објекту за пријем и отпрему возова, привременом складишту отпада…
Нова црвено-сива хала за одржавање путничких кола с радионицама (Фотографије Анђелко Васиљевић)

Лето 2019. у комплексу Техничко-путничке станице Земун (ТПС Земун) – седам километара колосека и стара хала за одржавање возова, на осталом простору шибље и дивље растиње. Лето 2022. потпуно другачија слика – уместо шибља, сада 17 километара нових колосека, нове хале или већ изграђене или увелико у изградњи. Мајстори разних струка и разноврсна грађевинска механизација на више тачака у комплексу који се простире на укупно 35 хектара. Увелико се ради на овом градилишту, између левог и десног крака пруге према Новом Саду, на коме су радови почели 3. септембра 2019. године.

Екипу „Политике” у ТПС Земун, која ће бити главна у земљи за одржавање путничких возова, локомотива и гарнитура (и оних нешто старијих и ових најновијих), дочекује Машан Радојевић из „Србија воза”. Показује на својеврсну границу између старог и новог, асфалтни пешачко-колски пут између старе хале у којој се тренутно одржавају све путничке гарнитуре (од старијих па све до „Сокола”) и дела на коме су никли, а и даље ничу колосеци и нове хале.

Пресек стања радова каже – до данас су санирани постојећи колосеци и изграђено је око 80 одсто нових. Урађена је и спољна хидротехничка инсталација, а завршени су и грађевински радови на хали за одржавање путничких кола с анексом и радионицама, хали за спољно прање возова, објекту за пријем и отпрему возова, као и радови на новој котларници с компресорском станицом и привременом складишту отпада.

Хала за прање возова (лево), Унутрашњост хале за одржавање кола

Тренутно грађевински најимпресивнији објекат је нова црвено-сива хала за одржавање путничких кола с радионицама која се, гледано из правца старе хале за одржавање, налази удесно и у делу комплекса ка Земун Пољу. О коликој хали се заиста ради, схвата се тек када се у њу закорачи и када се пред очима појаве колосеци, канали, радионице и остале просторије изнад приземног дела хале (будуће канцеларије, гардероба и туш-кабине). Та хала имаће и подно грејање.

– Када буду постављени рефлектори у ТПС Земун, овај комплекс ће и у пола ноћи сијати као да је дан. Посебан утисак ће остављати и хала, исто због осветљења – указује Радојевић и показује ноћну слику осветљене хале.

Док обилазимо халу, објашњава остале садржаје у овом комплексу, а који се виде у правцу ка Земун Пољу. Неки од њих су привремено складиште отпада и хала за прање возова. Радојевић додаје да је добар део опреме већ купљен и да је допремљен. Указује и да распоред нових колосека у комплексу ТПС Земун није насумичан већ по групама – прво иде колосек за такозвану дијагностику, па хигијенско-санитарна група колосека која води до хале за прање, онда колосеци за дневни преглед.

Тренутно се раде нови колосеци и скретнице, поставља се контактна мрежа, монтирају се и повезују уређаји сигнално-сигурносног система, обављају се унутрашњи радови на електроенергетским и термотехничким инсталацијама и занатски радови у објектима. Један од послова који и лаик најлакше може да уочи јесу грађевински радови на челичној конструкцији хале за нове електромоторне возове (будућа црно-сива хала). У даљини и складишта уља, воде и песка.

Када све то буде завршено, уследиће монтажа опреме за одржавање возних средстава, као и завршна подешавања, испитивања и пријем изведених радова, након чега следи процедура добијања употребне дозволе.

Будућа хала за електромоторне возове

Све ово, према првобитно уговореном року, требало је да буде готово до 11. новембра 2021, али због короне циљни датум померен је на 30. септембар 2022. На то су утицала и додатни проблеми, као што је глобални поремећај у токовима, цени робе и материјала, као и радне снаге. Како се стабилизација цена и рокова испоруке материјала још не назире, не треба да изненади уколико додатно буде померен рок за завршетак модернизације ТПС Земун.

Али, да је реч о комплексном пројекту, јасно је свакоме ко уђе на ово градилиште. Можда најбоље сведоче Радојевићеве речи да је ово железнички центар какав не постоји на простору бивше Југославије, пројекат који ретко ко у својој каријери добије да ради, на шта је он нарочито поносан.

После завршетка овог пројекта и пуштања у рад савремене ТПС Земун, чији је само један мањи део урађен у другој половини седамдесетих прошлог века, Радојевић би, како каже, волео да дочека и пуштање у рад брзе пруге од Суботице па све до Ниша.

Посао поверен „Енергопројекту” и „Коласу”

Модернизација ТПС Земун изводи се у складу с уговором који су потписали „Србија воз” и конзорцијум фирми „Енергопројект нискоградња” – „Енергопројект опрема” – „Колас рејл”. Вредност радова је 50.854.876,94 евра, а пројекат се финансира из средстава зајма који је „Србија воз” уговорио с Европском банком за обнову и развој уз гаранције Владе Србије.

И стара хала ће бити сређена

Преуређена ће бити и стара хала у којој се тренутно одржавају путнички возови. У плану је да се из ње сукцесивно пребацује део одржавања возова, али то ће се врло пажљиво организовати јер је та хала тренутно једино место за одржавање електромоторних возова у Србији.

Како каже Радојевић, у оквиру модерног комплекса ТПС Земун сређује се и потходник којим ће се пролазити испод колосека, што је важно и због безбедности. Ако буде било потребно у будућности, додаје, на простору ТПС Земун има довољно простора за градњу евентуалних нових хала.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

горкиплодови
Кључне речи су - квалитет радова и одржавање. Ако се урадило као много где на другим местима, онда нема места за задовољство. А одржавање је једнако лоше - погледајмо било где радове урађене пре једне године и све је јасно. Лоше изведени радови и лоше одржавање су - најскупљи. На крају - заштита. Вандали, жврљачи, лопови за кратко време окруне, оштете, опогане и наруже ...
bambi
Drugim recima uzeli smo kredite, zaduzili se. To moze bilo ko da uradi. A ko sada treba te dugove da vraca? Nasa deca? Kada cemo jedanput sami da napravimo nesto sa svojim novcem da ne ulazimo u kredit? Kada cemo jednom zavrteti tocak i da nasa privreda stane na noge? Besmisleno je izgradjivati Srbiju tako sto se svakog dana ulazi u neki dug. To je i Tito radio pa sada jos 1000 godina treba da vracamo dugove. Nije poenta napraviti sada bilo sta ako to ide na grbacu nasoj deci. To je uzas.
Земунац
Опет Тито! Па СФРЈ је пред распад била дужна 18 милијарди долара и није могла да добије нове кредите због наводне презадужености. Ово што сад дугујемо није Титово дело, већ оних који су дошли много касније. Сећам се како су ДОС-овци критиковали Тита и социјалисте да су задужили земљу и онда када су они дошли на власт Лабус се враћа из посете Немачкој и славодобитно објављује да су добили кредит од 100 и нешто милиона евра. Где је тај кредит завршио само они знају.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.