Четвртак, 18.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ЗБОГ МАЊКА ВОЗАЧА У ЈАВНОМ ПРЕВОЗУ

Ускоро и странци за воланом аутобуса

(фото Н. Марјановић)

Житеље главног града за месец до месец и по дана, уз актуелне домаће возаче, у јавном превозу почеће да превозе и инострани, сазнаје „Политика” од приватних превозника. У току су, како нам је речено, „озбиљни преговори” о упошљавању страних шофера из неколико различитих земаља. Разлог за овај маневар превозника је дугогодишњи проблем одласка домаћих возача, па како би се попунила упражњена места и да би превоз наставио да функционише несметано, овај корак је, додају превозници, био неминован. Они очекују помоћ државе у „убрзавању процеса интеграције страних возача”, који ће свакако за рад за српским воланом морати да имају све дозволе и знања као и наши возачи. Очекује се да у почетку једина већа препрека буде језик јер тешко да ће они владати српским.

Ако све буде текло како превозници очекују, страни шофери ће бити упослени у току важења летњег реда вожње, који је у суботу ступио на снагу, а који подразумева од 20 до 25 одсто мање возила. За викенд је почео да се примењује летњи ред, али радни дани су реалнији показатељ какво је стање у превозу. Како кажу путници, а и наше јучерашње искуство, лако се уочи да је проређен интервал полазака. На појединим линијама јуче су приметније биле и гужве, на пример, на линији 26, али на некима је било супротно, полупразних возила, што је у појединим деловима дана био случај на линији 95 у оба смера.

Због смањеног броја возила засада се не примећују веће гужве у јавном превозу у односу на оне на које смо навикли, кажу превозници и додају да ће реалнија слика бити наредних недеља.

Када је реч о ставу Београђана на ову тему, ту нема изненађења. Као и претходних година, и 2022. велики део житеља главног града истиче да не види смисао увођења летњег реда вожње јер ово није доба СФРЈ, када се колективно, готово у исто време, ишло на годишње одморе и када се „празнио” град. Како подсећају суграђани, многи међу њима раде увелико у току лета.

– Мени није јасно како они који регулишу јавни превоз не прате календар обавеза Београђана. Ево, сада се полажу и пријемни испити и матуре, и ђаци и студенти имају потребу за превозом. И уместо да се с тим обавезама усклади и ред вожње, да се зимски продужи макар за још недељу дана, они уводе летњи – сматра суграђанка Ранка Бранковић.

И није само летњи ред вожње оно што тренутно у превозу коментаришу грађани. То су и климе и расхлађивање возила. У добром делу возила оне раде, али није ни мали број возила која климе немају уопште или су оне неисправне, па је једини спас отварање прозора. Непостојање клима или њихова неисправност углавном су обележје доста старих возила ГСП-а, док је код приватника друга прича. И на њиховим линијама има неклиматизованих возила, али то је или када возач заборави да упали климу или када је она тренутно у квару. Возила приватника климе свакако морају да имају јер је то обавеза коју приватници, за разлику од ГСП-а, имају по уговору са градом. На све то, приватни превозници за разлику од највећег градског превозника, имају у просеку знатно млађи возни парк, а самим тим и климатизована возила.

На терену су актуелне и контроле превозника када је реч о раду клима, али и даље је шаролика слика у возилима када се ради о климатизованости. И даље од среће путника зависи хоће ли ући у пријатно расхлађено возило или у претопло. Томе овоме кумују и грађани који упорно у климатизованим возилима отварају прозоре, што не сме да се ради јер такав маневар ем што потире ефекат климе, ем штети возилу. Како превозници наглашавају, на све то ефекат расхлађивања, колико год да је клима укључена, мањи је на линијама на чијој траси су станице на 300 до 400 метара, то јест када се често отварају врата. Поготову по врућинама као што су актуелне.

Превозници чекају корекцију цене услуге

Превозници који учествују у јавном градском саобраћају поднели су захтев граду за повећање цене превозне услуге која се, по уговору који имају с престоницом, може ускладити и кориговати два пута годишње уколико се за то стекну услови. Како кажу превозници с којима смо разговарали, цене њихових трошкова већ дуже расту, нарочито цена горива. Они, додају, разумеју да је морало да се сачека конституисање и формирање власти у граду, али сада већ од градоначелника Александра Шапића очекују да то одобри. Јер, додају, може доћи до колапса у јавном превозу ако се не нађе решење и уколико се не повећа цена превозне услуге. Подсетимо, повећање цене које траже превозници није поскупљење карте за путнике, већ увећање цене превоза по пређеном километру.

Коментари8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Pavle Jovićić
Prevoz u Beogradu je katastrofalan. Vozila je malo, puno se čeka, klime ne rade. Primera radi, juče sam na liniji 88 ulazio u nekoliko vozila koja idu u tom pravcu u nadi da će naići klimatizovano vozilo, ali nisam dočekao. Da li je moguće da smo kao država nesposobni da obezbedimo u 21. veku normalno funkcionisanje javnog prevoza. Posebno jer taj prevoz uopšte nije bio loš pre 7-8 godina. Šta se desilo da je sada u katastrofalnom stanju? Ali ako je EPS upropašćen, ni ovo ne treba da čudi.
Драган М.
Данас, линија 305 за Болеч. Дошао сам на окретницу у Устаничкој у 10:00, аутобус није био на станици. Следећи полазак по летњем назови реду вожње (ни онај не-летњи се уопште не поштује овде) је у 10:07. Аутобус стиже у 10:21 и паркира се. Следећи полазак је у 10:23 али аутобус не полази. Креће у 10:34, у сред интервала, пет минута пре наредног планираног за 10:39. Наводни интервал је 16 минута, али је у овом случају дужи од 34 минута. Машала.
Иван Грозни
Уместо да се запосленима који су вишак у јавном сектору понуди преквалификација за возаче, доводе се радници из иностранства.
Rade
U tekstu se provlaci jedna vrlo bitna cinjenica. U privatnim vozilima mora da radi klima a u drzavnim, kako hoce. E tu lezi sustina problema u funkcionisanju ove drzave. Sistem je uspostavljen tako da drzavne strukture funkcionisu bez odgovornosti i bez obaveza dok su privatnom sektoru nametnuti visoki porezi a radnici obespravljeni i dotuceni. Sve zarad nekakvog socijalnog mira. Tako moze drzavu da vodi i moja baba!
Само да приметим
Да ли је држава (град) можда покушала да повећа плате домаћим профи-возачима?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.