Петак, 12.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
56. КАРЛОВЕ ВАРИ

Породична посета из пакла

​О хрватско-српском филму „Стриц”, у којем насловну улогу игра Предраг Мики Манојловић, и реч-две с Милошем Пушићем и његовим „Херојима радничке класе”
Из филма „Хероји радничке класе” Милоша Пушића (Фото 56. КВИФФ)

Карлове Вари – Узаврело је било у дворани барокног Градског позоришта у Карловим Варима пре и после светске премијере хрватско-српског филма „Стриц”, ауторског двојца Андрије Мардешића и Давида Капаца. Овај дебитантски играни филм има два јака адута пристигла са српске копродуцентске стране: Предрага Микија Манојловића у главној улози и Милоша Јаћимовића, директора фотографије („Тилва Рош”, „Варвари”, „Оаза”...), чија је камера важан чинилац у градњи свеукупне психолошко-трилерске атмосфере.

А та атмосфера је таква да гледаоца константно подилази језа и кроз тело му струји осећај лично створеног унутрашњег хорора. Мики Манојловић је маестрално одиграо своју најмрачнију филмску улогу. Улогу тог проклетог стрица који, према замисли Мардешића и Капаца, сваке године пред Бадње вече стиже из Немачке са даровима за своју трочлану породицу: брата (Горан Богдан), снаху (Ивана Рошчић) и нећака (Роко Сикавица). Породица га ритуално дочекује – током припрема с повишеном нервозом, затим скамењена на кућном прагу, па невешто прикривено узнемирена током вечере када се сече печена ћурка – и од самог почетка је јасно да није реч о каквом породично умилном филму, већ о опсесивном трилеру смештеном унутар ограниченог кућног простора, у којем чак и Јаћимовићеве пастелне боје почињу да вриште од неизлечивог унутрашњег бола и трагедије чији је извор далеко – у детињству.

О овом филму неочекиване, репетитивне наративне структуре, одабраном за паралелни такмичарски програм „Проксима” на 56. КВИФФ-у, селекторка Ленка Тирпакова је, између осталог, рекла да он поседује „узнемирујућу атмосферу и то на начин који подсећа на Михаела Ханекеа”, алудирајући очигледно на његов филм „Фани гејмс” (1997), с којим се „Стриц” делимично може упоредити. Међутим, током гледања пролазиле су ми кроз главу и рефлексије на ране филмове Јоргоса Лантимоса („Очњак”, „Алпи”).

Сценаристичко-редитељски пар Мардешић–Капац са „Стрицем” завидно зналачки дебитују. Као врло добар дебитант (у форми дугометражног играног филма) показао се и сам продуцент Иван Келава, који је као српског копродуцентског партнера пронашао Милана Стојановића („Сенсе продакшен”). У све ово ће се ускоро уверити и публика 69. Пуле, али и 29. Палићког фестивала, на којем ће такође ускоро бити приказан, па да не откривам превише. Предраг Мики Манојловић, који је у Карловим Варима тренутно једна од највећих глумачких звезда, обасипана огромном пажњом гледалачке публике (делио је стално аутограме), за „Политику” каже да је „уживао радећи овај филм” и да му је овако мрачна улога „била велики и интригантан глумачки изазов”. Како тренутно има велике обавезе у вези са снимањем, Мики Манојловић се на 56. Фестивалу у Карловим Варима задржао само два узбудљива дана.

Или Мики Манојловић и Горан Богдан после премијере филма „Стриц” у Карловим Варима (Фото Д. Лакић)

Исте вечери када је у програму „Проксима” приказан „Стриц”, у „Хоризонтима” је публика громким аплаузом поздравила „Хероје радничке класе” нашег сценаристе и редитеља Милоша Пушића. Овај филм се приказује раме уз раме са овогодишњим берлинским и канским победницима и најављује као „љута друштвена драма у стилу белгијске браће Дарден, која разоткрива мрачну страну економске транзиције и посртања моралних вредности на месту где капитализам надмашује обичан људски живот”.

Милош Пушић, нажалост, није присутан у Карловим Варима, али за „Политику” изјављује:

– За мене КВИФФ заузима посебно место међу фестивалима. Поред традиције сјајног амбијента за њега ме везује премијера мог филма „Одумирање” 2013. године, а такође и филм Марка Ђорђевића „Мој јутарњи смех”, чији сам продуцент, а који је овде имао своје прво представљање у оквиру „Ворк ин прогрес” селекције. Велика част је што су ове године „Хероји радничке класе” у програму „Хоризонти” јер га сачињавају неки од најуспешнијих овогодишњих филмова, укључујући и нови филм Парк Чан Вука, награђеног у Кану. Из његових филмова сам учио од самих студија, гледао их бескрајно много пута и дивио се умећу овог корејског редитеља. Поносан сам на то да смо у истом програму – каже Милош Пушић.

Његови „Хероји” после 56. КВИФФ-а наставиће свој веома успешан фестивалски живот у региону и Европи. На фестивалу у Болоњи Пушићев филм је управо освојио награду публике, отворио је „Субверзив филм фестивал” у Загребу и био приказан на „Синеполитика фестивалу” у Букурешту.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.