Четвртак, 18.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ЗБОГ ПОСКУПЉЕЊА ГОРИВА

Прети опасност да возила приватних превозника стану

Због раста цене евродизела јавни превозници су већ дуже у проблему и решење тог проблема даље не може да се одлаже
(Фото Н. Марјановић)

Путнике у јавном превозу не би требало да изненади уколико се једно по једно возило градског саобраћаја у главном граду у наредним данима заустави насред трасе. И то не због евентуалног квара, већ због недостатка горива, упозоравају приватни превозници.

Због раста цене евродизела јавни превозници у Београду већ дуже су у проблему, а да решење тог проблема даље не може да се одлаже јуче су дописом, како сазнајемо, упозорили Секретаријат за јавни превоз и градоначелника Александра Шапића. У том допису, како нам је потврдио и Драго Тошић из Конзорцијума приватних превозника, надлежнима је указано да постоји могућност да у предстојећим данима возила остану, односно да се заставе на трасама због недостатка горива. Овакав епилог у јавном саобраћају у наредним данима, наглашавају приватни превозници, није нешто што они желе, већ до тога може да дође, додају, због тога што град не испуњава уговорне обавезе према превозницима.

Они подсећају да је цена рада на основу које обављају превоз путника формирана с ценом горива од 163,9 динара, а да је цена по којој они тренутнo набављају евродизел 216 динара по литру, односно за око 52 већа од уговорене.

Ако се зна да један аутобус дневно троши 150 литара горива, а да је код приватника тренутно ангажовано нешто мање од 400 возила, јасно је колики је на дневном нивоу раскорак између уговорене цене и реалног трошка.

Превозници који су већ у кредитима истичу да постоји могућност да узму нове кредите да би се решила ова ситуација, али то је могуће једино уколико добију гаранције да ће цена превозне услуге убрзо бити усклађена на основу њиховог раније поднетог захтева.

А захтев за увећање цене превозне услуге (која нема везе са ценом карата у превозу) превозници су поднели још у марту, али до данас, како наводе, тај захтев им није испуњен. Водећи превозници који учествују у градском и приградском јавном саобраћају, ГСП „Београд”, „Ласта” и Конзорцијум приватних превозника, захтев су упутили 27. марта када су и затражили повећање цене по пређеном километру. Право да тако нешто траже превозници имају два пута годишње, у септембру и у марту, а ако град тај захтев одобри, анекс уговора мора да одобри Скупштина града која донедавно због изборног процеса није заседала. Али, већ почетком априла било је јасно да надлежни у граду немају намеру тренутно да изађу у сусрет најновијем захтеву превозника. У Секретаријату за јавни превоз за наш лист пролетос су указали да је „повећање јединичне цене обављања превоза путника по пређеном километру на територији града урађено 1. марта ове године како би јавни превоз путника несметано функционисао”. Али, на то су превозници узвратили да је то повећање ретроактивно урађено, односно на основу захтева поднетог у јесен 2021. Превозници подсећају да су цене које утичу на корекцију цене превозне услуге од тада до данас драстично порасле, односно да су њихови трошкови знатно увећани откако је у марту последњи пут град кориговао цену по пређеном километру.

Према нашим сазнањима, последњим повећањем цене (које је одобрено 1. марта) град је изашао у сусрет захтеву који су превозници упутили у септембру 2021. На све то, 1. марта није одобрено линеарно повећање цене превоза по километру свима, већ само делу превозника. Због тога су у последњем, пролетошњем захтеву за повећање цене услуге ГСП „Београд”, „Ласта” и Конзорцијум приватних превозника затражили различит проценат увећања. Незванично, у најнезавиднијој позицији тренутно је највећи градски превозник јер, како нам је указано, град је после септембарског захтева превозника одлучио да ГСП може још да сачека. Зато је у последњем, мартовском захтеву, према нашим сазнањима, ГСП затражио највећи проценат увећања цене како би им се урачунало и оно што им није одобрено раније. У најновијем захтеву поднетом крајем марта, према нашим сазнањима, приватници су затражили увећање од око 10 одсто, а највећи градски превозник од око 17 одсто.

Чак и да после последњег упозоравајућег дописа приватних превозника град реши да коначно изађе у сусрет њиховом захтеву за увећање цене превозне услуге, опет је питање када ће она најраније ступити на снагу. Јер, као и све раније одлуке овог типа, и ту одлуку мораће да изгласа Скупштина града.

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sima
Može, samo neka se obavežu da u slučaju pada cene dizela vrate cene. Mislim, to da važi za sve.
Dragan
OK. Ako misle da ce naci jeftinije gorivo u Kragujevcu, Dimitrogradu, Smederevskoj Palanci, Krupnjun ili nekom drugom gradu, neka tamo presele biznis.
Са 52% на 12%
"цена рада на основу које обављају превоз путника формирана с ценом горива од 163,9 динара, а да је цена по којој они тренутнo набављају евродизел 216 динара по литру, односно за око 52 већа од уговорене." Није 52%, него 32%. Јер, 163,9 плус 32% једнако је 216,35. Осим тога, Д2 је на НИС/Гаспром пумпама 213 динара по литру ( ан а осталим 218), јуче сам наточио гориво по тој цени у свој аутомобил. На крају, ПДВ на гориво је 20%, што се приватним/ градским превозницимана крају одбија од пореза.
nenad
Dinara a ne %. Nigde ne pise %.
Милош
Цена горива се итекако да исконтролисати, али очигледно је свима који имају свој све већи проценат добро. Ко зна, можда на крају васкрсну и наше индустрије обуће.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.