Субота, 26.11.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Авионски мотор у Белом двору

Јосип Броз Тито (Фотодокументација Политике/С. Крагујевић)

У новоизграђеној фабрици 1948. године, подно брда Стражевица, поред манастира Раковица, направљен је први мотор за авионе ратног ваздухопловства Југославије. Такав подухват омогућили су мајстори с предратним искуством из авио-индустрије у Земуну и Раковици и наши ђаци са занатима изученим у Чехословачкој. У руководствима Београда, Србије и Југославије процењено је да тај успех заслужује посету врховног команданта и председника Југославије. Да не би одуговлачио посету фабрици ,,21. мај”, због даноноћних обавеза насталих услед сукоба са Стаљином, односно Совјетским Савезом (Резолуција Информбироа), Тито предложи да мотор довезу у Бели двор.

Титова се поштује. Изабрана је седмочлана делегација најзаслужнијих одлуком тек изабраног радничког савета. На камиону направљеном у комшијској Индустрији мотора, маја 1950. године на платоу Белог двора изложен је освојени производ, дело наших стручњака, с много драматике и напора познатих само онима који су били сведоци.

Тито се рукује са свима. Пали се мотор. Као за инат, никако да забруји. Механичари се презнојавају. Види то и Тито.

„Донесите нам пиће”, наређује Тито, „а ви полако тражите тај шраф што се одврнуо од потреса за време вожње на камиону. Мотор је за небо, а не за земљу.” Смеје се: „Знам ја то, и ја сам мајстор.”

Пиће још није стигло, а мотор је јачином звука изненадио птице у тишини шуме Белог двора.

Шпиро Соломун,
политиколог

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Đorđe
I danas prelepi objekti gde je nastao prvi mlazni motor se "prodaju" kroz stečaj. Nestaju fabrike, a nastaju šoping centri. Danas se hvalimo tehnologijama "motanja žice između dva eksera". Velik napredak nema šta !?
Jova
Alal mu vera, koji šmeker!!!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.