Уторак, 06.12.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Сарајево и даље блокира гасоводе из Србије и Хрватске

Федерација БиХ стопира економске пројекте Србије и РС, не само „Бук Бијелу”, аеродром у Требињу и гасовод, већ и ауто-пут Београд–Сарајево, који подржава и Турска
На чекању сви пројекти Србије и БиХ: зграда Савета министара БиХ (Фото: Савет министара БиХ)

Од нашег сталног дописника

Бањалука – Ни петнаестак дана након што Савет министара БиХ није дао сагласност за изградњу два гасовода из правца Србије и Хрватске, јавности нису познати разлози због којих су министри из Федерације БиХ одлучили да блокирају реализацију два стратешка пројекта, који је по компромисном предлогу из Републике Српске требало да буду одобрени истовремено.

Наиме, на недавној седници Савета министара БиХ није постигнут консензус за отпочињање преговора о изградњи две гасне интерконекције – источне, на прелазу из Србије у РС, односно БиХ, и јужне, која из Хрватске код Посушја улази у федерални део БиХ. Стратешки планови кад је реч о области енергетике разликују се по ентитетима. Српска је развој енергетике базирала на инфраструктурној конекцији са Србијом, док у Сарајеву, уз подршку западних амбасада, стратегије базирају на гасном спајању цевима преко Хрватске. Дугогодишња размимоилажења у земљи, која и даље потпуно зависи од руског гаса што у БиХ долази преко Србије и то 80 одсто за потребе Федерације БиХ, а тек двадесетак одсто за потрошњу у РС, нису решена компромисом тако што би се истом одлуком одобриле конекције БиХ и са Србијом и с Хрватском, како је то предложила Влада РС. Министар спољне трговине и економских односа БиХ Сташа Кошарац појаснио је да је ово била адекватна политика да омогућимо више интерконекција за улазак гаса и у Српску и у ФБиХ.

Из предузећа „Гас-Рес” навели су да је одлука Сарајева да не да сагласност за отпочињање преговора о изградњи две гасне интерконекције са Србијом и Хрватском неразумна и необјашњива. Директор тог предузећа Љубо Гламочић рекао је за „Спутњик” да су обе интерконекције неопходне, те да су више потребне Федерацији БиХ, него Републици Српској.

Због опструкције из Сарајева, аналитичари подсећају да бошњачке елите блокирају сваки економски пројекат Србије са РС и БиХ, наводећи да није реч само о пројектима попут хидроцентрале „Бук Бијела” или аеродрома у Требињу, јер отпор и одуговлачење постоје и у вези с изградњом ауто-пута Београд–Сарајево, коју подржава и Турска.

Како је пре неки дан потврђено, доћи ће до поскупљења гаса у оба ентитета, и то у ФБиХ за 23,3 одсто, а у РС за око 16 одсто.

Медији подсећају да је интерконекција са Србијом предуслов да се граде две гасне електране у Српској које би финансирала Русија, што је договорено приликом недавног Међународног економском форума у Санкт Петербургу.

Званичници из Сарајева не објашњавају разлог због којег су ускратили подршку за оба стратешка пројекта, али федерални медији контактирају стручњаке за гас који се задржавају на констатацијама по којима је такозвана јужна интерконекција, односно веза с Хрватском веома важна за БиХ, док се предлог да се оба пројекта подрже истовремено назива „подвалом”. Објашњења сарајевских експерата базирају се на томе да је требало да предлози за интерконекције према Србији и Хрватској буду одвојени. Иако су та два пројекта блокирана од стране Федерације БиХ, Алмир Бечаревић, стручњак за гас, кривца проналази у Српској, из које је, како наводе, дошао предлог „узми или остави за оба пројекта” с намером да се, како тврди, задржи постојећа повезаност БиХ на „Турски ток”, да би већ у следећој реченици констатовао да јужна интерконекција „није одговарала министрима из РС”. Каже да су се и у самој Федерацији БиХ појавили проблеми између Хрвата и Бошњака око улоге будућег дистрибутера за гас који би у БиХ долазио преко јужне интерконекције, из правца Хрватске.

 

Коментари9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ма иди
Ма само треба да се назове “турски ток” и нема проблема.
INRI
Zašto se u RS ne održi demokratski referendum o otcepljenju? Nešto poput Slovenije i država po svetu.
Nemanja
Vrlo jednostavno, zato sto su u pitanju Srbi. Za nas ne vaze "medjunarodni zakoni" i "prava" na koja se ovih dana svim grlom pozivaju Zapadne zemlje. Za nas ne vazi ni pravo na samoopredeljenje, ni suverenitet medjunarodno priznate zemlje, ni ljudska prava, ni pravo na slobodu veroispovesti, nista. Jedini i pravi nas odgovor je da se razmnozavamo i da jacamo svoju vojsku i trazimo prave saveznike a nase vrijeme ce doci.
Danilo vladika
Zato što Srpska nije bila federalna jedinica SFRJ.
Прикажи још одговора
Nek' se nesto radi u Federaciji
Blokirali su oni i Peljeski most pa evo otvaranje za koji dan.
Pavle
Nikad nista nece podrzat da ide u korist Srbima i Hrvatina.
mali od palube
Hiljaditi dokaz da je BiH neodrživa.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.