Четвртак, 06.10.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Изложба о Даници Јовановић у Минхену

Женска сликарска академија, Минхен, 1913, из заоставштине Данице Јовановић (Фотографије Галерија Матице српске, Нови Сад)

Данас у 15.00 часова у Музеју „Haus der Donauschwaben” у минхенском предграђу Хар, биће отворена изложба o сликарки Даници Јoвановић (1886–1914). Поставка је крајем прошле године приказана у музеју „Haus im Moos” у Карлсхулду, у оквиру обележавања десетогодишњице партнерства баварског градића Карлсхулда и Бешке.

Организатор изложбе је Завичајно друштво „Стара Бешка” из Бешке, ауторка је проф. др Јасна Јованов, кустос је Јасмина Јакшић Субић, а поставку је дизајнирала Александра Решњак Пешић. Публици ће бити представљене слике, цртежи, фотографије и документи из фонда Галерије Матице српске, Рукописног одељења Матице српске, Архива Новог Сада, колекције Миомира Стаменковића и других колекционара.

„Аутопортрет”, 1914.

Име сликарке Данице Јовановић везује се за генерацију српских модерниста која се школовала и обликовала у периоду пред Први светски рат. Уметничко школовање је започела у Уметничко-занатској школи у Београду, код Бете Вукановић, заједно са Видосавом Ковачевић, Аном Маринковић и Милицом Чађевић. Фотографије, документи и велики број радова илуструју етапу њеног минхенског школовања на Женској сликарској академији (1909–1914). Из речи њених познаника из Минхена, Стојана Аралице, Живорада Настасијевића и Андре Франићевића, сазнајемо да је била ситне грађе, плавокоса и плавоока, ведре нарави и енергична, безрезервно посвећена студијама и искрени патриота.

На фотографијама са студија на Даничином лицу је очигледна одлучност, модерна женственост оличена у строгој одећи допуњеној краватом око врата, снага налик оној на „Аутопортрету” из 1914, али и својеврсна лежерност и спонтани шарм младе жене решене да је свој таленат доведе до циља: дипломе академске сликарке и испуњења мисије да кроз сликарство допринесе уздизању националне свести и еманципацији женске популације у српским земљама тек ослобођеним од турске власти.

Мисионарска снага избија и из педесетак њених слика, посебно оних са мотивима сељана у народним ношњама, које као и целокупан њен сликарски опус карактерише особен, енергичан потез и интензиван богат колорит. Ипак, неколико слика насталих 1914. године – мртвих природа и портрета – указују на пут којим би се Даничино сликарство кретало, јер био јој је близак експресивни израз, а понекад и литерарна потка немачке симболистичке школе. Њен развој и даље стваралаштво трагично је прекинула прерана смрт – заједно са још петоро Бешчана, стрељана је у подножју Петроварадинске тврђаве 12. септембра 1914. године.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.