Уторак, 09.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Лобирање – легална, легитимна и етичка активност

(Новица Коцић)

Најава државне компаније „Телеком Србија” а. д. да ће отворити лобистичку канцеларију у Бриселу представља велики позитивни отклон ка схватању „лобирања” као значајног инструмента у пословању фирми, односно ка другачијем схватању тог појма од досадашње праксе, како у привреди, тако и у политици.

С појмом „лобирање” повезиван је пежоративни наратив, односно негативна перцепција кроз повезивање с коруптивним кривичним делима (давање и примање мита, трговина утицајем…).

Доношењем Закона о лобирању („Сл. гласник бр. 87 од 13. 11. 2018) и његовим ступањем на снагу 18. августа 2019, после доношења свих пратећих прописа, ова активност, као правни инструмент у борби против корупције, постала је легална, легитимна и етичка.

Закон о лобирању је дефинисао шта је лобирање (члан 2.) и шта није лобирање (члан 3.).

На основу Члана 2, лобирање је активност којом се врши утицај на органе Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе, органе ималаца јавних овлашћења, чији је оснивач Република Србија, аутономна покрајина, односно јединица локалне самоуправе (у даљем тексту: орган власти), у поступку доношења закона, других прописа и општих аката из надлежности тих органа власти, ради остваривања интереса корисника лобирања, у складу са законом.

На овај начин је ова активност позитивно одређена и сам појам „лобирање” убудуће треба, пре свега у медијима, употребљавати у складу с његовом законском дефиницијом.

Легитимност лобирања проистиче из законске регулативе која дефинише: учеснике лобирања (лобиста, лобирано лице и корисник лобирања), услове које морају да испуне да би учествовали у процесу лобирања (за лобисте: обука, полагање испита, регистрација у једном од регистара лобиста који се воде код Агенције за спречавање корупције), права и обавезе учесника лобирања, начин спровођења поступка лобирања, садржину Уговора о лобирању, вођење евиденција, подношење извештаја и мониторинг Агенције за спречавање корупције, као и казнене одредбе за неиспуњавање права и обавеза учесника у лобирању.

Етичка правила у лобирању проистичу из Кодекса понашања учесника у лобирању, донетог 11. јула 2019. године од стране директора агенције у циљу афирмације професије лобирања у борби против корупције. Сви учесници процеса лобирања дужни су да поступају у складу с начелом интегритета, које подразумева законитост, транспарентност и одговорност у раду, као и етичност у циљу очувања угледа саме професије лобирања и личног угледа сваког од учесника у лобирању.

Све учеснике лобистичког процеса, који треба да буде стратешки интересно одређен, оперативно разрађен и пројектно вођен, као светионик, треба да усмерава начело заштите јавног интереса. Зато су дужни да спрече било какав настанак штетних последица по јавни интерес, чим то уоче.

Закон о лобирању има и недостатака, који ће нужно морати да се отклањају током његове што шире примене у пракси ради побољшања његове ефикасности као инструмента у спречавању корупције.

На пример, чланом 24. закона предвиђено је да се у агенцији воде и регистри страних физичких и правних лица у које се иста могу уписати само с потврдом да су регистровани као лобисти у својој земљи. Међутим, није предвиђен ни гарантован реципроцитет за наше регистроване лобисте.

Због тога, враћам се на вест са почетка текста, у будућој лобистичкој канцеларији коју отвара „Телеком Србија” у Бриселу неће моћи да раде наши регистровани лобисти. Или ће се ангажовати страна физичка лица која су регистрована као лобисти у Регистру транспарентности у Бриселу, или ће наши регистровани лобисти, ако је то могуће, морати да се накнадно региструју у истом регистру у Бриселу по прописима и условима које предвиђа ЕУ. Или је најједноставније ангажовати лобистичку канцеларију која већ успешно ради, а у Бриселу их има мноштво.

Радослав Петровић,
регистровани лобиста

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Боривоје Банковић
Лобирање јесте легална, али није легитимна а свакако није ни морална активност. То је корупција у законским оквирима.
Лика
Лобирање није ништа друго него легализована и законима регулисана корупција. Битно је да се плати ПДВ, није ни чудно да су моћни чедни а сиротиња корумпирана иако само копира оригинале демократије.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.