Уторак, 16.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Како је лука Констанца зарадила на „житној” кризи

Преко румунске луке превезено је 1,46 милиона тона житарица из Украјине, од када је рат зауставио испоруке из црноморских лука
(Фото portofconstantza.com)

Крајње је неизвесно шта ће се даље дешавати за превозом житарица преко црноморских лука, што је јуче потврдио и председник Украјине Володимир Зеленски. Први брод с украјинским кукурузом успешно је наставио пут ка Либану након опсежних прегледа на почетку и током пловидбе. Турска, која је посредовала у споразуму заједно са Уједињеним нацијама, очекивала је да ће отприлике један брод са житарицама напуштати украјинске луке сваког дана све док је истанбулски споразум на снази. То се, међутим, није догодило.

– Потребно је више времена да се види да ли ће уследити друге пошиљке жита – рекао је Зеленски, пренео је „Гардијан”. Украјини, где је велики део пољопривредног земљишта однедавно и у рукама страних компанија, гори под ногама да се ослободе залиха. Зеленски је изјавио да морају хитно да извезу најмање 10 милиона тона житарица како би смањили буџетски дефицити од пет милијарди долара месечно. Услед петомесечне блокаде извоза преостало им је у складиштима око 25 милиона тона пшенице.

Министарство инфраструктуре Украјине проценило је прошле седмице да ће три црноморске луке – Одеса, Чорноморск и Јужни, моћи да извозе око три милиона тона, па и више, пољопривредних производа месечно. Чак и да се ове оптимистичне прогнозе остваре, то би значило да је за транспорт свих залиха потребно бар осам месеци – и то уколико све буде ишло глатко, а по свој прилици неће бити тако.

Ипак, поједине луке, попут румунске Констанце, искористиле су прилику коју су добиле због кризе око транспорта хране. Агенција Ројтерс објавила је да из ове црноморске луке месецима испловљавају бродови натоварени украјинским житарицама, паралелно са транспортом уобичајених товара из Румуније и њених суседа који немају излаз на море, међу којима је и Србија.

Жито стиже друмом, железницом или баржама из украјинских дунавских лука Рени и Измаил.

Како се наглашава, ова извозна рута једна је од ретких која је остала отворена за Украјину. Агенција напомиње да су извозници, преко Констанце, превезли 1,46 милиона тона украјинских житарица откако је почео сукоб у Украјини, а рат зауставио испоруке из црноморских лука.

Оператери у Румунији очекују да ће се тако и наставити јер ће бити потребно време да се истанбулски договор у потпуности спроведе.

Румунски лучки оператер „Комвекс” објавио је да ће крајем ове недеље луку напусти два брода – један који ће превозити 30.500 тона украјинског и румунског кукуруза за Либију, а други 45.000 тона украјинског кукуруза за Иран. Према објављеним подацима, преко луке Констанца прошле године отпремљено је рекордна 25,2 милиона тона житарица из Румуније, Србије, Мађарске, Молдавије и Аустрије.

Агенција наводи да је тренутно проблем низак водостај на Дунаву после недеља високих температура и суше, што значи да барже не могу да носе пун терет. Лучке власти су саопштиле да је 183.581 тона житарица тренутно на путу за Констанцу, а да ће наставити да отпремају и другу украјинску робу која није обухваћена споразумом о безбедном пролазу, укључујући производе од челика, руде гвожђа и цеви. На тим пословима ради десет лучких оператера уз досадашње редовне ангажмане са старим партнерима.

Пословно удружење луке Констанца саопштило је да је потребно улагање од 340 милиона евра у опрему за повећање брзине обраде. Тражили су средства Европске уније и гаранције државних зајмова. Румунска влада је у јулу је одговорила Ројтерсу да размишља о пилот програму за набавку опреме за повећање брзине рада на терминалима за жито.

Коментари7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

vojo
pa na krizi se i zaraduje tako je od uvek zato se prave ratovi i krize
Milan Subotic
Koliko je Srbija zaradila na istoj krizi od pocetka rata?
Ne kontam
Sta je ovdje "senzacija" ako je normalan prošlogodisnji promet luke bio 25,2mil. tona zitarica?
alex
čerupa ko i kako može, Ukrajini se ne piše dobro.
Sтарая пластинка
A koliko je tek luka zaradila na prevozu oružja u Ukrajinu, čuće se.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.