Петак, 30.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

У плану четири моста, засад известан само нови савски

Последњи предлог градске власти је да се нови савски мост који ће бити повезан будућим кружним током у Карађорђевој улици са новим тунелом Савска – Дунавска падина гради истовремено када и тунел, што неће бити ове године

Ниједан нови мост ни ове године неће почети да се гради на Сави и Дунаву у Београду нити се постојећим везама две речне обале смеши ремонт. И градњу нових и реконструкцију старих мостова свака власт у последњих двадесетак година најављивала је на сва звона и ако се изузму Мост на Ади и Пупинов, подигнути у новијој историји престонице, ћуприје попут новог савског моста, оног на Ади Хуји, друмско- железничког код Винче и бициклистичког Блок 70 – Ада Циганлија још су само лепи цртежи или тродимензионални прикази који се из фиока ваде у изборним кампањама. У међувремену, руку на срце, није да се нису спремали плански документи и пројектна документација без којих нема нових мостова, али они никако да се окончају. Ако се томе дода и то што треба да се реше имовински проблеми на траси неких од њих, што није нимало једноставан нити брз посао, онда је мало вероватно да пре друге половине следеће године буду постављени темељи за још један мост у главном граду. Званичне потврде тога из града нема јер на наша питања о прецизним роковима и приоритетима нових, као и о судбини старих мостова одговоре нисмо добили ни после шест дана.

Како сада ствари стоје, најближи камену темељцу је мост о коме се и највише говори, а то је нови савски који ће у историју послати стари трамвајски или зелени лучни мост који би требало да васкрсне као скулптура у неком од београдских паркова. Или да, због противљења јавности таквој идеји, он настави да службује на некој другој локацији. Последњи предлог градске власти је да се нови савски мост који ће бити повезан будућим кружним током у Карађорђевој улици са новим тунелом Савска – Дунавска падина гради истовремено када и тај тунел. Али за његов улазно-излазни портал треба раселити део Теразијске терасе од Улице краљице Наталије до Економског факултета. О којем броју објеката и људи је реч, како сазнајемо, тек се утврђује.

Колико се активно прича о проточнијем наследнику Старог савског моста можда најбоље сведочи чињеница што су се у току те приче на челу града променила три градоначелника. Скори почетак проширења и модернизације Старог савског Синиша Мали као градоначелник најављивао је за наш лист у јесен 2016. Идеја је тада била да се његова препознатљива лучна конструкција очува, али да се на тој локацији уради мост на два нивоа, са више коловозних трака и посебним делом за пешаке и бициклисте. Још тада је било јасно да је један од главних разлога за то било ширење „Београда на води”. Само неколико месеци касније постало је очито да ће Стари савски, који као заоставштина нациста ове године пуни осам деценија, у потпуности бити уклоњен и да ће се ту градити нови мост, што је убрзо потврдио и Стари двор. Истицали су да стари мост нема ама баш никакву вредност, сем емотивну, због чега ће, уосталом, бити сачуван и пресељен. Указивали су да је свакако био привремено решење још у доба нациста, као и то да нову конструкцију са више трака стари стубови моста не би издржали, мада су ово последње стручњаци убрзо демантовали тврдећи да и те како постоје технолошка решења којима би стубови трајно могли да се ојачају ако је то заиста потребно. Док се чека почетак градње тог новог моста, оно што се 2017. до данас није променило је идеја да нови лучни буде са више саобраћајних трака и луком како би наследник визуелно подсећао на свог претходника.

Пешаци и бициклисти чекају обећане везе на Ади и Лиду

За пешачко-бициклистички мост преко Аде Циганлије о којем се доста, као врло извесном новом мосту, причало 2020. план, чија је израда закочена, требало би да се настави. Пошто је у међувремену решено да стари зелени лучни мост оде на суво, одлука је пала да се на Ади гради нови мост. У пролеће 2020. у граду су истицали да он неће захтевати превише новца јер је та врста конструкције једноставнија од класичног друмског моста. Пред очима грађана чак су били и 3Д модели тог таласастог моста, али на терену конкретних помака нема.

Живо се пре неколико месеци из града најављивало и пројектовање пешачко-бициклистичке саобраћајнице која ће спојити Земунски кеј и Лидо. И то је последњи мост који су из града најављивали у низу оних о којима се прича, а који никако да постану реалност. Да трајна веза над Дунавом у овом делу града и те како треба јасно је годинама, али дуго се није знало хоће ли тај део премостити конструкција Старог савског или потпуно нови мост. Стари савски као решење за Лидо отпао је када је одлучено да се у том делу Земуна гради потпуно нова веза за пешаке и бициклисте. Али, ни за тај мост, и поред најаве о његовом пројектовању, не зна се кад би могла да почне градња.

Мајстора још нема ни на старом железничком мосту чија саобраћајна реанимација се најављује, нарочито од лета 2018. када је окончан његов железнички живот. Пре неколико година био је представљен и 3Д модел будућег изгледа тог моста као туристичке атракције са кафићима и видиковцима, а све у склопу уподобљавања „Београду на води”. Да ће тај мост преживети на тој локацији, за разлику од Старог савског, ниједног момента се није доводило у питање, али после неколико година недоумица је хоће ли он бити заиста пешачко-бициклистички или ипак нови трамвајски. Јер прошле године из града су најавили да ће саобраћајни стручњаци обавити испитивања како би утврдили може ли Стари железнички да се претвори у трамвајски и да Београд тако добије још једну трамвајску алтернативу. Стручњаци са којима смо тада разговарали дилему немају – може. Прошле године одлуку о коначној судбини старог железничког градски оци орочили су за 2022. годину, али ње за сада нема, као ни оне о томе хоће ли у будућности и „Панчевац” бити оспособљен и за трамвајски саобраћај.

Кинези и Азербејџанци могући градитељи моста код Винче

За мост код Винче требало би да буде расписан тендер за пројектовање деонице Ц Обилазнице око Београда која је за многе стручњаке најпотребнији пројекат за грађане Београда и Србије зато што сада, откако је укинута пруга око Београдске тврђаве, све опасне материје возови превозе тунелима испод центра Београда. Мост код Винче биће један од кључних инфраструктурних објеката деонице Ц обилазнице од Бубањ потока до Панчева. Када ће тачно кренути радови на тој деоници, да ли одмах пошто се окончају они на деоници Б која се тренутно довршава, није извесно. Али зна се да држава већ дуже преговара о том послу и да се, како су још раније истакли у републици, гледа да и на тој деоници извођачи опет, као и на деоници Б, буду Кинези и Азербејџанци.

Мост на Ади Хуји – много приче, мало конкретног

Наслов Шекспировог дела „Много буке ни око чега” могао би да буде и радни назив за причу у вези са градњом моста на Ади Хуји. То је мост о коjем се говори дуже од деценије и по, а чија градња никако да отпочне. Грађани те најаве пажљиво прате, нарочито откако су из града истакли да нема речи о детаљној реконструкцији Панчевачког моста док не буде изграђен и у саобраћај пуштен мост на Ади Хуји. А пошто он још није ни близу, а градња друмских мостова траје, последња искуства Београда су показала – три, четири године, јасно је да ће бар још толико пешаци и возачи стрепети док прелазе Панчевачки.

Први 1884. године и прва деценија Моста на Ади

Први трајни мост Београд, престоница младе Краљевине Србије, добио је 1884. када је у саобраћај пуштен железнички мост, у потоњим деценијама у неколико наврата рушен и обнављан. Тачно пола века касније, 1934, у саобраћај је пуштен и први београдски друмски Мост краља Александра. Он је у изворном облику, као ланчани мост, на стубовима поживео свега седам година, до почетка Другог светског рата на територији наше земље. На његовим стубовима у доба комунистичке Југославије изграђен је знатно сведенији Бранков мост. На основама својих претходника, осим њега, подигнути су и Стари железнички мост, као и данашњи Панчевачки који је после рата наследио првобитни лучни Мост краља Петра Другог.

Разлика између најстаријег и најмлађег речног колоса у главном граду је тачно 130 година, односно између првобитног железничког моста (1884) и Пупиновог (2014). У 2022. првих десет година постојања над Савом слави мост који се у минулој деценији најчешће налазио на туристичким разгледницама Београда – Мост на Ади.

У претходним годинама и власт и опозиција имали су бројне предлоге за нове мостове разних намена у главном граду, а један од тих предлога био је ДСС-ов. Та странка својевремено је покренула иницијативу да се уместо најављене гондоле изгради мост, својеврстан коридор културе између тврђаве и Ушћа. Када је реч о иницијативама грађана, годинама је актуелна она незванична да се обнови изворни висећи Мост краља Александра.

Најаве о мостовима као на траци

У претходних десетак година СНС власт у главном граду износила је разне идеје о будућим друмским, трамвајским, пешачко-бициклистичким мостовима. Неке од њих одавно су архивиране, као она о селидби Старог савског у Земун, а зато неке друге делују за сада само као списак лепих жеља. Тако је ове године пред крај свог мандата доскорашњи заменик градоначелника Горан Весић најавио да ће до 2030. Београд добити седам нових мостова. Осим новог савског, моста код Винче, пешачко-бициклистичког на Ади Циганлији и код Лида и моста на Ади Хуји, Весић је поменуо и два моста у функцији „БГ воза” – један мост у центру града, као и један мост који ће спајати Сурчин и Обреновац. У којој фази планирања и пројектовања су та два моста Весић није прецизирао, а од тада до данас није изношено више детаља на ту тему.

Коментари11
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dejana
Nije sigurno ni poslednji put da ispod kamena istorije poneko pokušava da vrati točak napredka unazad. To se zna da ne ide. Ide se u napred, u budućnost. Trebalo je smoći snage pa uraditi nešto jače od biciklističke staze i enormnog kredita za nešto što je moglo da bude kao Kineski most na Dunavu. Raščišćen je Gordijev čvor saobraćaja u gradu i najveće gradsko ruglo pretvoreno u prostor za divljenje. Ne vidi svako to tako, možda iz zavisti ? Obale reka noću nikad nisu bile lepše nego sad.
Mikica
Mostovi su skupi.
Радикал
Prošli izbori
Премошћавање тунела
Што се тиче тунела испод Теразија, тврдња да за његов улазно-излазни портал треба раселити део Теразијске терасе од Улице краљице Наталије до Економског факултета делује ми умногоме претерана илити измишљена, јер од Краљице Наталије до Економског факултета има преко 250 метара у правој линији, а висинска разлика износи најмање 25-30 метара, с тим што између ове две улице постоји још једна паралелна, Ломина улица. Исто тако делује невероватно "пресељење" Старог савског моста на неку ливаду.
Nikola
Što kaže ona narodna ,,ne lipši magarče do zelene trave,,.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.