Четвртак, 29.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

У Европи реке пресушиле, али се кроз Србију некако још и плови

Тренутни водостај у Србији иде и до 50 центиметара испод ниског пловидбеног нивоа, али нигде није обустављена пловидба. - Чињеницу да нигде кроз Србију није обустављена пловидба чак и при овако изразито ниском водостају објашњавају улагањем у пловне путеве у претходне четири године.
(Pixabay)

Док се континент суочава са надолазећом економском кризом, Европа се уједно бори и са великим сушама, а због ниског водостаја угрожена је и пловидба на рекама. Ниво Дунава достигао је историјски минимум, због чега су се само за три дана у Србији насукала два теретна и један путнички брод. Свака држава па тако и Србија, гарантује 2,5 метра дубине за пловидбу, а код нас је на појединим деловима тренутни водостај 50 центиметара испод ниског пловидбеног нивоа, али није обустављена пловидба већ су уведена одређена ограничења. Како би се обезбедила што већа дубина за пловност река целом дужином кроз нашу земљу, багери су почели чишћење дна река од песка на три локације Дунаву и Сави.

У Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре кажу да су на целом току Дунава у Србији ограничења уведена само у Чортановцима и сектору Аранка Ада, на којима је ограничен газ бродова на 2,2 метара. Док је у Футогу и у сектору Мохово сужена ширина пловног пута са 180 на 120 метара, али је и даље дозвољена двосмерна пловидба.

– У Чортановцима и Футогу су у току радови који треба да омогуће прописану дубину и ширину пловног пута чак и у условима овако драстично ниског водостаја који је на одређеним деоницама и по 50 центиметара испод ниског пловидбеног нивоа. Багерски радови се изводе и на Сави код Баричке Аде како би се обезбедила дубина пловног пута од 2,5 метра при водостају од 30 центиметара испод ниског пловидбеног нивоа, при чему је садашњи водостај на нивоу ниског пловидбеног нивоа – објашњавају у министарству. Наглашавају да речне администрације гарантују 2,5 метара дубине и 180 метара ширине пловног пута при такозваном ниском пловидбеним нивоу.

Чињеницу да нигде кроз Србију није обустављена пловидба чак и при овако изразито ниском водостају објашњавају улагањем у пловне путеве у претходне четири године. У том периоду је уз подршку ЕУ, ресорно министарство уложило 10 милиона евра на изградњи хидротехничких објеката од Београда до Бачке Паланке

– Први резултати ових радова се управо сада могу видети јер при овом историјски ниском водостају немамо ниједан сектор на које је уведена чак ни једносмерна пловидба, а нарочито не обустава пловидбе – кажу у министарству.

Томислав Момировић, министар саобраћаја, рекао је пре два дана да се министарство које води мобилисало пре осам или девет месеци, када је букнула енергетска криза, јер су знали да ће речни саобраћај бити кључан за снабдевање енергентима тако да практично једини у Европи немамо већих проблема.

При обиласку радова у Чортановцима на Дунаву, чији је циљ да се обезбеди прописана дубина пловног пута, чак и у периоду изразито ниског водостаја, Момировић је истакао да његово министарство успева да обезбеди сигурност снабдевања угљем са река за нашу електропривреду, уз очекивање да ће у том смислу и проблем на Дунаву у Бугарској ускоро бити регулисан.

– Очекујем да ћемо радове на сектору Чортановци завршити у наредних месец дана, код Футога за седам до десет дана, а на Сави код Барича за две до три недеље. Практично од Бугарске до Немачке свуда постоје проблеми због ниског водостаја. Били смо принуђени да брзо реагујемо и обезбедимо минималну пловност речних путева у Србији, главним корисницима речног саобраћаја, пре свега грађевинској, хемијској и нафтној индустрији, као и пољопривреди – рекао је Момировић.

У Европи је ситуација прилично озбиљна. Путнички саобраћај је скоро па заустављен на Дунаву и Рајни, будући да путнички бродови чешће имају дубљи газ него теретни. Теретни саобраћај није прекинут, али сви велики бродови иду са уврх главе са четвртином, а најчешће са петином могућег оптерећења.

– Велики планови за пребацивање превоза терета са путева на реке постали би неважни уколико најважнији водни пут Западне Европе буде превише плитак да би њиме могли да плове бродови. Нивои воде на Рајни, главној реци која повезује луке у Ротердаму и Антверпену са индустријским средиштем Немачке и Швајцарском, веома су ниску, што отежава отпремање угља, хемикалија и друге робе у фабрике и електране уз реку – пише „Политико”.

То је велики проблем за главне индустрије, али такође кочи планове ЕУ да повећа кретање робе дуж пловних путева за 25 процената до 2030. и за 50 процената до 2050. године, као део напора да се смање емисије из транспортног сектора, заостајање када је реч о испуњавању климатских циљева.

Мала количина падавина донела је Рајни ниво воде од свега 49 центиметара у недељу у Каубу, уском грлу на реци дугој 1.200 километара, која се налази између Висбадена и Кобленца и која се сматра најважнијом тачком за навигаторе који процењују дубину.

У време високе инфлације, кризе у глобалном ланцу снабдевања и гасне кризе која се назире, низак ниво Рајне је још једна главобоља за Немачку. Енергетске компаније већ упозоравају на смањену производњу у термоелектранама на угаљ због проблема са транспортом угља дуж река. Истраживачи са Института за светску економију у Килу су 2020. рекли да би месец дана ниске воде на Рајни умањио око један одсто немачке индустријске производње.

– Будући да је саобраћај Рајном поремећен, а алтернативе као што су железница и путеви, све скупље, Немачкој и Швајцарској ће бити тешко да изгради велике залихе гасног горива и дизела пре него што се температуре спусте – рекао је Џош Фолдс, нафтни аналитичар у фирми „Фекст глобар енерџи”.


Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Beogradjanin-Istrijan-Schwabenländle
Образложење је врло једноставно, у Србији речни саобраћај такорећи и не постоји, сем неког чамца.
Aluvial
pa da, da nije bilo tih epohalnih ulaganja u zadnje cetiri godine......lideri regiona
oaza
Kako to "u Srbiji se jos nekako plovi" a u protekla 3 dana se nasukala 3 broda. Jos ce neko da kaze da nizak vodostaj odozgo nece stici do nas jer smo neka oaza u "evropskoj Sahari"
.
ako je ovo pripremljeni ruski scenario gorivo za slučaj napada s trista km ..sta sledi Vladimire ?
Предраг
Odlično! Sada je idealno vreme za ulaganje u mini hidroelektrane

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.