Суноврат цене жита због испорука из Украјине
Цена пшенице на светским берзама имала је тренд пада од када је први брод натоварен залихама из Украјине кренуо из Одесе. Иако последњих дана бележе благи раст, према последњим информацијама које је објавио портал „Агрархојте”, цене жита недавно су достигле најнижи ниво у последњих седам месеци. На европском терминском тржишту, протекле седмице, цена је пала за око 30 евра, по тони, на нешто мање од 314 евра за први септембарски уговор.
Аналитичари наглашавају како је овај тренд у вези са отварањем црноморског коридора, јер испоруке украјинског жита имају директан притисак на глобалне цене житарица, али и добрих прогноза рода у Русији и Индији. Ово звучи необично и више подсећа на игру нерава тржишних играча будући да је за месец дана – откако је 22. јула постигнут споразум о извозу житарица, из украјинских лука испловило свега двадесетак бродова. Из Украјинске лучке управе недавно је саопштено како је од 1. августа, када је извоз кренуо, испоручено око 622.000 тона житарица на светско тржиште.
Ово и није нека превише велика количина ако се узму у обзир процене да је у силосима и даље око 18 милиона тона украјинских житарица. У септембру и октобру стиже нова жетва. Ако се драстично не убрза извоз, онда ће недостајати складишта за око десет милиона тона кукуруза.
„Дојче веле” је недавно објавио да је до сада, само пет бродова дошло до региона Одесе да превезе храну, од тога један под патронатом УН како би што пре стигао до Етиопије где историјске суше остављају милионе људи на ивици глади. Наглашава се да су остали бродови који су испловили они који су већ месецима били заглављени у лукама, преноси Танјуг.
– Врло траљаво иде са потписивањем нових уговора о транспорту. Играчи на тржишту не верују баш Русима и рачунају да би могло бити изненађења – рекао је за „Дојче веле” Павло Мартишев из Кијевске школе економије.
Овај економиста је у ранијој анализи рачунао да Украјина може да дође до додатних пет милијарди долара кроз извоз житарица. Сада није сигуран да ће се та оптимистична рачуница остварити иако су украјинске власти уверене да би ускоро могли да имају полазак стотину бродова месечно.
Истовремено, по сведочењу људи који су у послу трговања житарицама, мали број бродарских компанија спремно је да плови у несигурним подручјима. За такав ризични транспорт превозници морају осигуравајућим кућама да плаћају премије за ризик, што знатно повећава трошкове у односу на суседне Румунију или Бугарску. Како објашњавају, када је потписан споразум о житарицама, осигурања су очекивала премију од четири до пет процената вредности робе за седам дана. Данас је то један до један и по одсто, али то је и даље 200.000 до 270.000 долара по броду недељно.
Такође, бродовласници траже и додатни новац за најам брода јер се он задржава барем недељу дана на контроли у Истанбулу. Услов руске стране био је да турска војска испита сваки брод како би се спречиле евентуалне испоруке оружја Украјини морским путем. Тако се стиже до рачунице да тона терета из украјинских лука кошта 25 до 35 долара више него из румунских.
Са друге стране, преноси Танјуг, Русија ове године очекује рекордну жетву од 90 милиона тона пшенице и под тренутним условима њихово жито ће доминирати светским тржиштем. Руси могу да нуде и попусте и већ су потиснули украјинску пшеницу са важних тржишта у Турској и Египту. Слично важи за сунцокретово уље јер од почетка сукоба многе фабрике у Украјини не раде, па се уместо уља извозе непрерађене семенке што доноси знатно мање новца.
Хајнц Штрубенхоф, стручњак за пољопривреду који је раније у Украјини радио за Светску банку, сматра да би споразум о житарицама могао да донесе плодове тек када западни партнери помогну Украјини да заузда захтеве осигуравајућих кућа.
Подели ову вест







Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.