Уторак, 29.11.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Српска роба заробљена у бугарским лукама креће тек за месец дана

Једино железница по количинама може да замени масовни транспорт пољопривредних производа речним бродовима, зато што једна просечна баржа носи између 19 и 40 камиона
(Фото Н. Марјановић)

Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре процењује да ће српској механизацији бити потребно највише око месец и по дана да би обезбедили пун профил пловног пута у Бугарској, како би се наши производи и увозна роба, који су заглављени због ниског водостаја Дунава у тој земљи, превезли до одредишта. Реч је о 30.000 тона нафте и деривата нафте, као 1,2 милиона тона угља који се увозе у Србију. Потом 750.000 тона наше пшенице и кукуруза из старог рода и 350.000 тона пшенице и кукуруза из новог рода, намењених за извоз из Србије. У бугарским лукама заглављено је и 300.000 тона сировина које се користе у хемијској индустрији за производњу вештачког ђубрива (фосфат, калијум-хлорид, амонијум-сулфат и уреа) и 100.000 тона вештачког ђубрива, намењеног за извоз.

Из министарства наводе да имајући у виду велике количине робе, водни транспорт нема алтернативу.

– Сви облици транспорта, а нарочито железнички, стављени су на располагање у пуном капацитету за све врсте робе. Ланци допреме свим видовима превоза функционишу без већих проблема, али велике количине робе (жито, вештачко ђубриво, евродизел, угаљ, друге сировине) намењене извозу и увозу није могуће транспортовати без омогућавања услова за несметану пловидбу на Дунаву у Бугарској – наглашавају из Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Драгољуб Рајић, из Мреже за пословну подршку сматра да би држава требало да укључи највеће логистичке компаније јер једино оне имају људе који могу да упореде трошкове и процене којим рутама је најбоље допремити енергенте и сировине или извести робу, која чека заглављена у Бугарској због ниског водостаја Дунава. У оваквој ситуацији где не постоји друга могућност транспортовања робе, паметно би било, каже, ослонити се на искуство оних који раде са целим светом и који добро познају тренутно стање на логистичком тржишту.

Према његовим речима проблем је што добар део робе не може да се натовари на камионе, а осим тога друмски превоз би знатно повећао трошкове. Једино железница по количинама може да замени масовни превоз пољопривредних производа речним бродовима, зато што једна просечна баржа носи количину између 19 и 40 камиона. Али наша железница, напомиње Рајић, није у стању да у кратком року преузме ту количину робе.

– Није довољно да се само укључи железница већ и водеће логистичке компаније да би се роба препаковала и на другачији начин допремила. То подразумева читав низ не само физичких него и административних процедура. Проблем је што немамо алтернативне путеве за транспорт робе и што не постоји опција „Бе” или опција „Це”. Нико није размишљао да Дунав у једном тренутку неће бити добар пут за превоз робе. Врло је вероватно да она недељама неће стићи на своја одредишта и то представља проблем и за државу и за добар део приватног сектора, који у овом тренутку према нашој процени има заробљену робу у вредности од око 550 милиона евра. Томе треба додати и енергенте, које држава увози – наводи Рајић.

Наглашава да је тешко проценити колика је штета. Како време одмиче она се повећава јер барже које транспортују угаљ или грађевински материјал као и оне које превозе контејнере са комбинованом робом су застале и негде су у дунавским лукама.

 

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

VesaD
..ovaj ugalj je bas baksus..zimus pokisao a sad osto u sred vode..

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.