Недеља, 04.12.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Рели у част краљевића Томислава кроз четири града

Доношење Закона о олдтајмерима допринеће очувању и увећању овог културног блага, а власницима олакшати регистрацију и набавку
(Фото В. Проковић)

Аранђеловац, Топола – После прошлогодишњег успешног обнављања Меморијалног релија олдтајмера у част краљевића Томислава Карађорђевића који је први пут одржан пре двадесетак година, својеврсна светковина старих четвороточкаша поново је промовисана у четири града. Несвакидашњи призор на улицама и дух давних времена, могли су да виде грађани Аранђеловца, Тополе, Младеновца и Београда.

Прошлог викенда у организацији Фондације „Корени”  принчевског пара Љубице и Михаила Карађорђевића и сарадњи са Олдтајмер клубом Београд, уз подршку Општине Топола и туристичких организација Аранђеловца, Тополе и Младеновца, ове градове је обишло педесетак ванвременских возила. Радознала публика је имала прилику да види и већи број аутомобила из двадесетих година прошлог века, као и друге моделе међу којима су најмлађи били из седамдесетих година прошлог века.

– И у Аранђеловцу је мали музеј, а изложба возила је богата. Најстарији аутомобил је „доџ” из 1924. године који је коришћен у филму „Маратонци трче почасни круг”  ту су „вилис” из 1927. године, „мерцедес” из 1934, „шевролет” из 1928, „понтијак” из 1929, а има и „кадилака”, „бјуика”. Возила направљена између два светска рата се ретко виђају, а овде их баш много – рекао је Бора Настасић, председник Олдтајмер клуба Београд.

Љубитељи ових ванвременских возила иначе муку муче јер у Србији још не постоји закон о олдтајмерима који ће власницима, љубитељима и будућим имаоцима олакшати регистрацију и набавку. Аутомобили који имају историјску и музејску вредност не смеју се и не могу третирати као обични аутомобили, јер они то нису.

– Због непостојања овог закона, имамо велике проблеме у вези са техничким прегледима и скупом регистрацијом због чега је одлив оваквих возила из земље много већи него увоз. Тако нестаје српска културна баштина, јер је много ретких и историјских примерака већ отишло из Србије. У свим другим земљама постоји могућност да се легализују возила са изгубљеном документацијом и покојним власницима, а само код нас то не може. Зато љубитељи олдтајмера из региона долазе у Србију, купују ретке аутомобиле по ниским ценама, онда их у својим земљама легализују и тако обогаћују њихову културну баштину, а наша пропада. Кад закон буде усвојен, то ће бити заустављено. Иначе, код нас има само пар стотина правих олдтајмера који имају ексклузивну  вредност, не рачунајући „фиће” и „бубе”, мада се рапидно смањује и њихов број. Постоје људи који су се специјализовали за марке аутомобила („фиће”, „бубе” ...) и они се шлеперима одвозе из Србије. Важан податак је и тај да има више од 200 возила која су увезена у последње четири године, а не могу да се региструју, па је и тај увоз стао – објашњава Настасић, који је власник бронзане „бјуик електре” 225 из 1960. године са краљем рокенрола на таблицама, јер је и сам Елвис Присли у својој колекцији имао баш овакав ауто.

Драган Маркушев из Панчева, власник Музеја мотоцикала у овом граду, довезао је „понтијака” из 1928. године са заставицом Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца, јер је ауто у том периоду и израђен.

– Имао сам част да из Тополе у Аранђеловац овим аутом довезем принца Михаила Карађорђевића и његову ћерку. Овај аутомобил је део музејске колекције. „Понтијак биг сикс”, модел 6-28, има 3.092 кубика и 46 коњских снага, има дрвене точкове, један је од 1.087 произведених „дабл фетона”, 89. по реду и за шест година напуниће век. У мом власништву је седам-осам година, али је требало пуно рада до оваквог изгледа. Некада је био у влади Аргентине, па је четрдесетих година прошлог века дошао у Европу где је и рестауриран – објаснио је Маркушев.

„Химермобил” или „кампер° из „Мерцедесове” продукције 1978. године, у власништву Звонка Ђурића, први пут је у Аранђеловцу. Ова покретна кућа са оригиналном опремом која садржи два кревета, кухињу, фрижидер, шпорет, судоперу, функционални тоалет, један је од првих европских модела.

– Код нас је већ годину дана и надамо се да ће доношење закона олакшати да га царинимо. Ми са олдатјмерима најмање учествујемо у саобраћају, јер само парадирамо неколико пута годишње – рекли су Ђурићеви сарадници.

Ови старовременски лепотани данас могу да се виде још у филмовима и серијама, а млађа популација је са посебном радозналошћу и интересовањем загледала детаље. Идеја да овај Меморијални рели прерасте у традицију је оживела јер је и сам краљевић Томислав Карађорђевић био велики љубитељ аутомобила и оваквих уникатних возила.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.