Среда, 28.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Српско биолошко друштво: лекције за осмаке су засноване на науци

Програм наставе и учења биологије за осми разред не одступа од званичног научног става, јасан је, добро дефинисан и не пружа могућности за слободно тумачење, указује проф. др Мирослав Живић, председник СБД-а
(Фото: Чека се мишљење НПС-а у вези са уџбеницима из биологије)

Део програма наставе и учења биологије за осми разред за који је министар просвете Бранко Ружић, због ујдурме у јавности, захтевао да се најстручнији поново изјасне, по мишљењу Српског биолошког друштва, не излази из оквира науке.

Сматрамо да је тај део програма у потпуности заснован на биолошкој науци, изричит је проф. др Мирослав Живић, председник Српског биолошког друштва.

– Не постоји апсолутно никаква сумња или бојазан да он по биlо ком елементу одступа од онога што је званични научни став, да је потпуно јасан и добро дефинисан и да не пружа бог зна какве могућности за слободно тумачење – разјаснио је за „Политику” проф. др Мирослав Живић.

У том делу програма, међу препорученим садржајима у оквиру области „Човек и здравље” наводи се биолошки смисао адолесценције (родни и полни идентитет у контексту хормонске активности и индивидуалне генетичке варијабилности), а међу исходима, што је оно што ученик треба да зна на крају разреда, предвиђено је и да ће мали матуранти бити у стању да повежу промене настале у пубертету са деловањем хормона. За достизање тог исхода, како пише у упутству за дидактичко-методичко остваривање програма, потребно је ову тему повезати са хормоналном регулацијом, која се обрађује у области „Јединство грађе и функције”, и са знањима из претходних разреда у вези са променама у пубертету. Ту стоји и да у обради полног и родног идентитета, поред развијања толеранције и прихватања различитости, ученицима треба пружити ширу перспективу генетичке варијабилности, као природног феномена, која не даје основе за предрасуде, стереотипе, дискриминацију и насиље. Сугерише се да се адекватним избором садржаја и начина рада може успоставити веза са садржајима из грађанског васпитања који се односе на теме пол, род и сексуалности.

– Оно што ту јесте шкакљива чињеница је да родни идентитет, поред те своје биолошке компоненте, свакако садржи и психолошку и социолошку. У плану и програму јасно је истакнута биолошка компонента. Тамо стоји, у додатним појашњењима, да би требало да се направи паралела с грађанским васпитањем, што се пре свега тиче равноправног односа полова. Основна црта програма биологије за осми разред, поред заснованости на биолошкој науци, јесте толеранција и борба против дискриминације, ја верујем и уџбеника који су из њега настали. Заиста нисам прочитао све те уџбенике. Друштво биолога се не бави оцењивањем садржаја уџбеника. То раде стручне комисије Завода за унапређивање образовања и васпитања. Међутим, ми морамо да развијамо толеранцију у нашем друштву, и универзитетски професори и наше колеге наставници у школама који су стекли универзитетско образовање. Ако ми не стојимо на бранику толеранције и разумевања између људи колико год да су они различити, ја не знам ко ће – поентира професор Живић.

Он уверава да Српско биолошко друштво чврсто стоји иза јасног и одређеног става да неће одступати од биолошке науке, што им је професионална дужност, и да се неће мрднути с „браника толеранције”, што је, сматра проф. Живић, „обавеза интелектуалаца и високообразованих људи који треба да буду свесни да је толеранција основа опстанка савременог света”.

Закључак да је део програма биологије за осмаке који је под лупом „у потпуности усклађен с прихваћеним теоријама, чињеницама, закључцима и тумачењима биолошке науке” стоји и у допису који је СДБ, поводом захтева министра просвете да се поново искаже стручно мишљење, упутило Националном просветном савету (НПС).

– Увидом у целокупан програм наставе и учења биологије за други циклус нигде нисмо уочили да се излази из оквира биолошке науке, па чак и када је могуће да у другим областима људског деловања у јавности има другачије исказаних тумачења. Генетичка варијабилност не даје основе за развој предрасуде, стереотипа, дискриминације и насиља. Биолошка сазнања потпомажу развијање толеранције и прихватања различитости младих људи, што је у складу с тежиштем програма биологије у другом циклусу који је усмерен ка јединству живог света и његовој изузетној биолошкој разноврсности. Наведени програм наставе и учења биологије за осми разред је примењен у школској 2021/22. години и, према информацијама од предметних наставника, није било проблема приликом реализације наставних садржаја у вези са овим делом програма – прецизира се у допису НПС-у који потписује проф. Живић, председник СДБ-а, у који је „Политика” имала увид.

Тражи се мишљење свих биолошких факултета

Према сазнањима „Политике”, НПС интензивно организује консултације, обраћа се еминентним професорима почевши од Биолошког факултета Универзитета у Београду до свих департмана за биологију природно-математичких факултета државних универзитета у Србији, да би што пре, на основу целокупног сагледавања ставова струке, донео и саопштио мишљење које се с нестрпљењем ишчекује.

Став Српског биолошког друштва, иако јасан и недвосмислен, није и довољан да НПС донесе мишљење „о томе да ли је део програма наставе и учења биологије за осми разред основне школе који се односи на разноврсност биолошке основе пола и полних карактеристика, које укључују понашање и индивидуални осећај припадности неком од родова, усклађен са прихваћеним теоријама, чињеницама, закључцима и тумачењима науке”, што је тражио ресорни министар Бранко Ружић.

– Сматрам важним, а верујем и да ћете се сложити, да се при доношењу става консултују и катедре биолошких факултета у Републици Србији и тиме заузме став струке на ову тему, који ће бити основ за даље деловање око уџбеника за биологију – последња је реченица коју потписује Ружић у допису Радивоју Стојковићу, председнику НПС-а, којим министар званично тражио да најстручније тело преиспита програм биологије за осмаке и донесе коначан суд на основу усаглашених ставова свих релевантних институција.

Коментари27
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

10 Kalemegdan - Banjica
I ako se ja opredelim da sam roda tramvajskoga, onda imam pravo da se krećem šinama i da trošim struju iz mreže, i svi ostali moraju da me propuštaju jer sam šinsko vozilo? Biolozi, bavite se biologijom. Filozofiranje prepustite filozofima.
Nikko
Biologija je nauka,politicka korektnost je izmisljotina sa zapada u sluzbi ubijanja istine i cinjenica. Namece nam se ono zbog cega se na zapadu, narocito preko okeana lome koplja vec godinama, ide cak i do toga da se ''neposlusnim'' i ''netolerantnim'' porodicama oduzimaju deca. Da li to zelimo i u Srbiji? Da li i u Srbiji zelimo ludilo zakonskog nametanja na desetino novih - IZMISLJENIH rodova i takodje izmisljenih licnih zamenica? Stvarno zelimo da time opteretimo nasu decu? Ja kazem NE!
Litijas
Tako je brate, sta biolozi znaju o biologiji....
Stefan
Inače, sva ova histerija oko "transrodne ideologije" ne dolazi iz Srbije, već ovdašnji "antiglobalisti" kopiraju sve te konzervativne ideologije koje dolaze iz Amerike. To je isto kao i teorija o "dubokoj državi", termin koji ne dolazi iz Srbije, ali je ovde itekako popularan. Da nema ovih prekopiranih američkih konzervativnih narativa, ovde se time niko ne bi bavio. Mi jesmo pod uticajem stranih ideologija, ali pre svega "antiglobalističkih" ideologija, počevši od RNK vakcine pa do ovoga.
Бане
Сјајно како си изједначио забринуте родитеље и антиваксере. Само си заборавио да убациш и руски малигни утицај и капице од станиола. Него, шта кажеш да се уведе закон о теоријама завере? Једноставан, као и твоје тумачење света, са само два члана: Члан 1: Све што се коси са владајућом догмом је теорија завере. Члан 2: У случају да се и докаже да нешто није теорија завере и да владајућа догма греши, примењује се Члан 1.
Дан
Ако ово прође сутра је и Дарвин на реду па одосмо у Средњи век. Остаће нам оно од Галилеја: ипак се окреће! Религија је потпуно законски заштићена а наука се блати како стигне. Да су се масе питале ни Галилеј не би прошао !!
Прикажи још одговора
Ovdašnja
Imam dete u osmom razredu. Kletov udžbenik biologije nisam kupila i neću ga kupiti. Apsolutno ne pristajem da se moje dete u adolescenciji, kada još uvek ne može jasno i odgovorno da rasuđuje, uči da treba da bira sebi imaginarni "rod" različit od njegovog biološkog pola. Ako kako društvo usvajamo čvrste etičke i biološke razloge zašto dete sa 13 - 14 godina nije punoletno, zašto ne može da radi, da upravlja vozilom, da nosi oružje... onda ga ne treba učiti ni da bira nekakav "rod".
Ovdašnja
@Stefan: Svidelo se to Vama ili ne, takozvani rod je sociološka odrednica, a sociologija je za razliku od biologije isključivo empirijska nauka koja zavisi od društvenih kretanja. Ono što važi danas, sutra ne mora. Ništa mi ne određujemo, već koristimo lične zamenice u skladu sa polom deteta. Potražite o nevoljama sprovođenja "rodnog identita" kod jezika koji ne poznaju gramatičke rodove kao npr. mađarski. I kad već pričamo o tome šta sam čitala: master defektologije, socijalna radnica.
Stefan
Govorite o nečemu što niste niti pročitali. Ne postoji nikakav "imaginarni rod". Udžbenik govori o rodu koji mi deci svakako dodeljujemo, tako da Vaše dete je ili "on" ili "ona", a to je već rodna klasifikacija. Improvizujemo argumente i nečeg čega nema. Koji su razlozi toga, stvarn ne znam. Inače, dete ne može da se zaposli kao maloletno, ali itekako može nešto da radi i da se uči profesiji. Zar to nije suština obrazovanja, učenje profesije i opšteg obrazovanja? Nije škola večno obdanište.
Samo kazem
Србија више нема суверенитет и то треба признати. Биолози прилагођавају програм страној идеологији и учествују у спровођењу те нове идеологије, а не нових научних сазнања. Треба основати српске православне основне и средње школе и спасити омладину од овог атака на здрав разум.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.