Понедељак, 26.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Лекције о полу и роду засноване на науци, проблем у предзнањима ђака

Онлајн састанак Националног просветног савета

Национални просветни савет (НПС) сматра да је програм наставе и учења биологије за осми разред основне школе у потпуности заснован на прихваћеним теоријама, чињеницама, закључцима и тумачењима биолошке науке. То је изричит став Српског Биолошког Друштва, али и свих биолошких катедри и института државних универзитета, чије је мишљење, по захтеву ресорног министра да се због ујдурме у јавности преиспита део програма биологије за осмаке, који се односи на полни и родни идентитет, а НПС га је тражио и са којим је сагласан. Комплетна биолошка академска заједница једногласно не одступа од становишта: „Програм је научно утемељен и – тачка.” Али НПС се ту није зауставио.

Председник НПС-а Радивоје Стојковић, на онлајн састанку групе експерата за биологију, а затим на ванредној седници чланова савета, где су оба заседања одржана у петак после подне, у више наврата је објашњавао да ово стручно тело нема правну основу да тумачи оно што пише у уџбеницима, да је то посао Завода за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ). Истовремено указивао је да НПС може да каже да програм не оставља могућности за било какве идеолошке интерпретације. У том смеру подстицана дебата изнедрила је и други део стручног мишљења НПС-а, од кога се сви биолози, укључујући и др Наду Џамић Шепa, која је члан НПС-а испред Српског Биолошког Друштва, категорички ограђују и инсистирају да се то не припише њиховом стручном суду. Тим делом се прецизира да у програму за осмаке, који је сада у жижи опште и стручне јавности, „нема простора за идеолошко тумачење, али се мора водити рачуна да ученици осмог разреда не располажу потребним предзнањима из психологије и социологије, које се изучавају у средњој школи.”

− Апсолутно је немогуће рећи да нешто што негде пише не може да буде извргнуто другачијој интерпретацији, то је потпуно ван свих елементарних ствари везаних за науку. У науци се укрштају чињенице, не интерпретације − негодовао је др Александар Остојић, професор ПМФ-а у Крагујевцу, тражећи да председник НПС-а каже на коју интерпретацију мисли кад пита да ли уџбеник за осми разред може да садржи интерпретацију која је идеолошка.

− Зашто нам причате да немате мандат да о томе говорите, а наводите да се то злоупотребљава, то је потпуно непрофесионално. У допису министарства стоји да се тражи стручно мишљење институције да ли је део програма наставе биологије за осми разред усклађен са науком. Где се ту спомињу интерпретације о којима све време причамо? То је проширивање онога што је министарство тражило од НПС-а, а што сте Ви тражили од Српског биолошког друштва и универзитета. Добили сте одговор да је то све у реду, а сатима расправљамо о интерпретацији. Чијој? − поентирао је Остојић на крају двочасовне дискусије експертске радне групе, која је претходила заседању чланова НПС-а.

Већ у уводу седнице НПС-а, председник тог тела рекао је да су до потреса у јавности довеле интерпретације програма биологије за које савет није одговоран, али је „прозван”.

− Зашто је прозван НПС? Зато што ћути онај ко је припремио позитивна мишљења за уџбенике. Комплетна јавност усталасана је због тога што препознаје идеологију и зато што препознаје да нужна предзнања из психологије и социологије не постоје код ученика осмог разреда да би одређене интерпретације могли да разумеју на прави начин. Нисам ја то сам синтетизовао, него у ширим консултацијама са биолозима, психолозима и социолозима − указао је Стојковић.

Да онај ко је дао позитивну оцену уџбеника не ћути, нагласила је Татјана Мишовић, руководилац Центра за развој програма и уџбеника ЗУОВ-а, где настају предлози програма наставе и оцењују се рукописи уџбеника.

− Стојимо иза тога да су одобрени уџбеници у складу са савременим научним теоријама, тумачењима и закључцима, што и пише у једном од наших показатеља. Мислим да ученицима нису потребна предзнања да разумеју да постоје особе чији се пол не поклапа са тим како се осећају, поготово што су у узрасту када се те промене већ дешавају. Неће њима нико помињати колико родних идентитета постоји и који су, то не постоји ни у једном уџбенику − нагласила је Мишовићева.

Док је она подсећала да је поштовање полне и родне равноправности међу циљевима образовања по кровном закону, председник НПС-а изнео је примедбу да „Устав не препознаје род него само пол.”

− По томе, Закон о основама система образовања и васпитања није у складу са Уставом, али исто тако Устав не препознаје наставу математике, она се помиње у неким другим правилницима − указала је Мишовићева.

− По стандардном српском језику пол и род су синоними, а очито да је то за одређени део популације прошлост. А просто ме занима како су у уџбеницима биологије читаве лекције на енглеском − наставио дијалог Стојковић, па цитирао да се у једном од уџбеника наводи: „Појмови за претрагу ти могу бити: what is like to be interseх, what does intersex mean...”

− То није читава лекција или пасус. Наведени су појмови за претрагу у служби предмета, исто тако су наведени и из информатике. А ако садржаји уџбеника нису предмет расправе НПС-а, замолила бих да се држимо програма − образложила је Мишовићева.

− Ми се држимо програма, али смо прозвани због интерпретације, а не због програма и због тога морамо да се осврнемо на интерпретацију − одговорио је Стојковић инсистирајући да савет мора да саопшти да сматра да нема места за идеолошке интерпретације програма и да ученици осмог разреда немају одговарајућа предзнања из психологије и социологије, што се при интерпретацији мора уважити. На подсећање да су аутори програма биологије, када су га писали, консултовали психологе и социологе, председник НПС-а реплицирао је опаском: „Сигурно не овако широко као што смо ми консултовали комплетну биолошку заједницу”.

Коментари24
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

PM
Da li i "zagovornici" shvataju, da se u oblasti pravosudja, otvara novo poglavlje.. Kada se roditelji ne budu složili oko toga koji pol da se upiše detetu (ili, možda da se "sačeka" da dete samo "odluči", kako mi se čini da je "preporuka "učenih iz EU"), eto spora...
Miloš
Ma šta kaže nauka? Da muškarac može imati dete? Hoće li to sutra biti u nekom udžbeniku? Drugo, pol je isključivo biološki. Ako se neko ne oseća u svojoj koži, nek zna ni da se šizofreničari osećaju u svojoj glavi . A učenici to itekako dobro ne znaju. Ako vam dete kaže da se oseća drukčije sa 14 godina, znači da ste negde omanuli kao roditelj.
Јована
Браво! Постоје 2 типа хромозома, названи полни хромозоми, који одређују генетски пол бебе. Они се називају или X или Y Женска беба има 2 X хромозома (XX), а мушкарац 1 X и 1 Y (XY). Тако да шта год неко урадио од себе и даље остаје оно што је био по рођењу и сами хромозоми сведоче о томе.
PetarM
A i izgleda da nam je nacija vekovima živela u mraku, čim je mogla, "od oka" da prepozna pol... Sva sreća pa naidje demokratija, koja nam "objasni sve"...
PetarM
Čitajući navode (i naučne i nenaučne), narod bi rekao: "Ovi preučili"...
MileR
U srpskom jeziku pol i rod su sinonimi, ali to ne znači da su srpskom narodu inherentna shvatanja po kojima onaj ko je jednog pola može biti nekog drugog roda (to je ustvari antonimija). Dalje, sa kojim su to savremenim naučnim zaključcima usklađeni tekstovi udžbenika? Ja ne znam za takvu biologiju koja se toliko promenila da dođe do tih zaključaka. U suštini, zanima me samo da li je tekst udžbenika, kako je recenziran, u skladu sa nastavnim planom i programom Republike Srbije?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.