Понедељак, 26.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Ко је одговоран за садржај ђачких лекција

Све што се налази у програмима наставе и учења и школским уџбеницима из биологије потписом је одобрио министар просвете, руковођен стручним мишљењем савета и завода
(Фото А. Васиљевић)

Осмаци од прошле школске године стичу знања из биологије по реформисаном програму из нових уџбеника који су написани у складу с тим програмом. Замерки биолога на прописане исходе, предвиђене области и теме, кључне појмове и препоручене садржаје програма биологије за осмаке – није било. Међутим, у корак с расправом о (не)одржавању Европрајда данима се води жучна полемика у јавности због лекција о полном и родном идентитету које су по програму биологије за осмаке написане у уџбеницима и не спадају у кључне, већ у препоручене садржаје. Баш као и у марту прошле године, у јеку дебате о Нацрту закона о истополним заједницама, и сада се прстом упире у реченице из уџбеника биологије о сексуалној оријентацији, хомосексуалности, хетеросексуалности, бисексуалности, интерсексуалности или међуполности. Као „недопустиви” цитирају се примери из ђачких лекција да је „право на родни идентитет и сексуалну оријентацију законом загарантовано свима” или „да су трансродне особе рођене у погрешном телу”, да постоје „роднонеутралне особе које не припадају искључиво једном или другом роду”, да „међуполних има више него риђокосих”...

Покретачи и главни актери полемике, међу којима махом нема биолога, лекције оваквог садржаја поистовећују с пропагандом хомосексуализма и трансродности. Питају да ли је било ко од надлежних прегледао ове књиге пре него што су доспеле у ђачке руке, ко је за то одговоран, и траже да се овакви садржаји склоне из уџбеника.

Лавина негодовања овога пута кренула је из редова Српског покрета Двери, чији је лидер Бошко Обрадовић, народни посланик, и на конститутивној седници скупштинског Одбора за образовање, мада није члан овог тела, нагласио да „родна идеологија покушава нашој деци да објасни да нису рођени као мушкарци или жене, већ да у току свог социјалног и психофизичког развоја сами могу да бирају идентитете” и да „председник овог одбора треба да се изјасни да ли је спреман да покрене иницијативу надлежном министарству да се по захтеву патријарха Порфирија ови садржаји избаце из уџбеника и да се види ко је ово одобрио”.

Патријарх Порфирије у беседи на крају молебна за светињу брака и породице, слогу и мир у нашем народу говорио је и о школским „лекцијама које пропагирају родну идеологију”.

– Већ смо суочени с плодовима тихог инжењеринга те ЛГБТ идеологије. Да неко не каже да претерујемо, да смо сумњичави, да претерујем: ових дана смо сазнали да су у уџбенике основних и средњих школа код нас испод жита, далеко од ока јавности, унете лекције које пропагирају родну идеологију. Ко је то учинио? Да ли је неко вас, чија деца иду у школу, питао нешто о томе? Да ли сте сагласни? Ако вас пак није питао, а ја знам да није, тражимо од надлежних органа да се одмах повуку из употребе сви уџбеници и наставна средства у којима постоје такве лекције – рекао је патријарх.

Министар просвете Бранко Ружић захтевао је да Национални просветни савет (НПС) преиспита део програма биологије за осмаке који се односи на родни и полни идентитет и да стручну оцену „да ли је актуелни програм у складу с научним теоријама по којима раде биолошки факултети, да ли се и кроз њих одражава национални интерес и да ли је то у најбољем интересу образовања деце”. НПС се обратио најширој стручној биолошкој академској заједници, а она не одступа од става да је и део програма који се у јавности оспорава – научно утемељен. Осим тога у стручном мишљењу НПС-а, које је гласовима подржала већина чланова овог савета, додаје се да „нема места за идеолошке интерпретације и да се мора уважити да ученици осмог разреда немају потребна предзнања из психологије и социологије које се изучавају у средњој школи”.

– Ови програми су брука реформе. Свака част министру, ко је дозволио да се штампају такви уџбеници биологије за осми разред? Срамно је што се хајка води против професора који су уџбенике писали, а нико није реаговао кад су доношени програми... – тек су неки у непрегледном низу коментара на тему у жижи јавности. Општој јавности махом није познато да су предлог програма наставе и учења биологије написали угледни факултетски и школски наставници, чланови стручне комисије Завода за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ). Тај предлог је након темељног разматрања и без иједне примедбе добио позитивно мишљење НПС-а, међу чијим су члановима и представници Српског биолошког друштва и Српске православне цркве. Затим је реформисани програм биологије за осмаке усвојен и озваничен објављивањем у „Службеном гласнику” 2019. године с потписом претходног министра просвете Младена Шарчевића. Тај програм и уџбеници из биологије који су по њему написани примењују се од школске 2021/22. године, а Ружић је на функцију министра просвете ступио крајем октобра 2020.

Изузев штампаног издања новог уџбеника биологије за осми разред „Вулкан издаваштва”, које је одобрено решењем ресорног министра од 10. септембра 2020. године, сви остали уџбеници биологије за осмаке у важећем каталогу Министарства просвете нашли су се на основу решења којима се одобрава њихово издавање и употреба, а која је потписао Ружић. Укупно је осам одобрених штампаних и два електронска уџбеника биологије за осми разред у издању осам различитих издавача. У свима је, негде суптилно, а углавном експлицитно, предочена и тема о родном и полном идентитету, како тврде стручњаци комисије ЗУОВ-а који су ове књиге прегледали у рукопису и по чијој су процени све оне написане у складу с програмом наставе и стандардима квалитета.

Све је то, чим је почела актуелна дебата у јавности која не јењава, могао да разјасни Бранко Ружић, али није. Иако у техничком мандату, он је министар просвете, а образовни закони налажу да одлуке о програмима и уџбеницима не доноси ни ЗУОВ, ни НПС, већ ресорни министар. Најважније стручно тело које чине еминентни представници свих стручних друштава, универзитета, верских заједница, националних мањина, просветних синдиката и даље је НПС. Али овај савет већ пет година, по кровном Закону о основама система образовања и васпитања, разматра кључна питања овдашње просвете и не доноси одлуке већ мишљење које министар може и не мора да уважи. Ниједном се није догодило да ресорни министар пркоси донетим мишљењима овог саветодавног тела.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.