Петак, 30.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Хармонија различитости на „Јоакимфесту”

У такмичарском делу програма 17. међународног позоришног фестивала у Крагујевцу биће изведено пет представа по избору театролога Мирослава Радоњића
Књажевско-српски театар, домаћин „Јоакимфеста” (Фото: Б. Карталовић)

Крагујевац – Књажевско-српски театар ће још једном угостити позоришта из земље и суседства у оквиру „Јоакимфеста”, међународног позоришног фестивала који се у најстаријем српском професионалном позоришту (1835), упркос проблемима, одржава од 2006, с тим да је до пре две године носио назив „Јоакиминтерфест”. Проблеми нису мимоишли ни овогодишње издање, па ће на 17. „Јоакимфесту”, уместо уобичајених седам представа, бити изведено пет позоришних комада које ће публика моћи да види током друге недеље октобра. Представе је одабрао театролог Мирослав Радоњић, директор Стеријиног позорја који је крагујевачки фестивал сврстао међу најважније у региону.

Овогодишњи „Јоакимфест” биће отворен седмог октобра, представом „Живи песак”, рађеној по мотивима стваралаштва песника Ота Толнаија и ликовног уметника Пала Петрика, а у режији Кинге Мезеи. Реч је о копродукцији Народног позоришта из Суботице, Позоришног удружења „Новем” и Регионалног креативног атељеа из Кањиже. Како је то објаснио селектор Радоњић, „Живи песак” је невербално-визуелна сензација која отвара широк спектар асоцијативно-метафоричких предела, творећи представу софистициране, интелигентне и експресивне поетике.

Представа „Скупштина” је рађена по мотивима драме „Породична скупштина” Кристине Клементе, у адаптацији и режији Ивана Стјепановића и Ивана Плазибате, а изводи је ансамбл Градског позоришта „Јазавац” из Бањалуке. У питању је духовита комедија која кроз апсурдне и изразито комичне епизоде разоткрива гротескну политичку ситуацију у Босни и Херцеговини.

Представа „Југославија, моја отаџбина”, рађена је по мотивима познатог романа „Југославија, моја дежела” Горана Војновића. Реч је о заједничком пројекту театара из Копра и Приједора, те Фондације „Фридрих Еберт”, а драматизацију и режију потписују Иван Велисављевић, Александар Новаковић и Марко Мисирача. Сценска драматизација прозног предлошка фокусирана је на причу о судбини породице у смутним ратним и поратним временим у којима појединац покушава да размрси сложене идентитетске дилеме.

„Пристанак” је позната представа Атељеа 212, у режији Небојше Брадића који на сцену поставља мелодрамски, црнохуморни, интимни и зналачки написан драмски текст савремене енглеске ауторке Нине Рејн. Реч је о интригантној причи о младим људима, два брачна пара и двоје самаца, преплитању њихових личних и професионалних аспеката живота, те компликованим међусобним односима из којих извиру тешка питања права и правде. Према речима театролога Радоњића, српска праизведба „Пристанка” је без икакве сумње један од релевантних позоришних догађаја прошле сезоне.

Такмичарски део фестивала затвара представа „Мај нејм из Горан Стефановски”, коју у адаптацији и режији Браниславе Илић и Бранислава Мићуновића изводи Драмски театар Скопље. Захтевна адаптација је обухватила седам узорних текстова Горана Стефановског, једног од најзначајнијих југословенских и македонских драмских писаца. Комад се бави судбином савремених апатрида који су се, не својом кривицом, нашли на ветрометини турбулентних историјских догађаја с краја 20. и почетка 21. века. Представа „Мај нејм из Горан Стефановски“ оплемењена је ефектном сценографијом Александра Денића и емотивном музиком Влатка Стефановског.

Селектор Радоњић је на конференцији за новинаре објаснио да је приликом одабира представа за 17. „Јоакимфест” занемарио лични гледалачки сензибилитет колико је то могуће, све како би публици, уместо одређеног концепта и сопствене позоришне доктрине, понудио увид у актуелна позоришна дешавања, кроз „хармонију различитости” што је и мото овогодишњег „Јоакимфеста”. Иако су жанровски различите, свака од селектованих представа почива на драматуршки суверено постављеним причама које нас се дубоко тичу, нагласио је Радоњић уочи почетка фестивала, чија су ограничења, како је то објаснио директор Књажевско-српског театра Младен Кнежевић, плод многобројних организационих, техничких и финансијских фактора.

Уз скроман пратећи програм, 17. „Јоакимфест” у Крагујевцу биће затворен 12. октобра, када ће у част награђених Никшићко позориште извести представу „Боинг-боинг”.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.