Четвртак, 29.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Држава ће докапитализовати „Ер Србију” са 15,47 милиона евра

Влада Србије повећава власнички удео на 83,6 одсто, док ће „Етихад” из Уједињених Арапских Емирата имати 16,4 процента власништва у заједничкој компанији
(Фото Ер Србија)

Држава ће докапитализовати „Ер Србију” са 1,82 милијарде динара, што је 15,47 милиона евра, чиме ће свој власнички удео у овој компанији увећати на 83,6 одсто. Из „Ер Србије” наводе да ће то бити учињено на основу Уредбе о условима и критеријумима усклађености државне помоћи кроз докапитализацију учесника на тржишту ради отклањања поремећаја у привреди проузрокованих епидемијом ковида 19. Подсећања ради, том уредбом предвиђено је да предузећа која су у проблему због пандемије могу да добију новац од државе, али ће држава заузврат добити удео у њиховом власништву.

У току је поступак докапитализације српске националне авио-компаније, који ће бити спроведен на основу уговора закљученог између Министарства привреде и „Ер Србије”.

Како објашњавају увећање основног капитала компаније, предузима се као мера отклањања поремећаја насталих у пословању током 2021. проузрокованих пандемијом. После спроведеног поступка, Србија ће повећати свој власнички удео у „Ер Србији” са досадашњих 82 на 83,6 одсто, док ће удео „Етихад ервејза” бити умањен са 18 на 16,4 процента.

– Захвални смо Влади Србије на томе што је током 2020. и 2021. пружила подршку националној авио-компанији кроз докапитализацију. Тиме је компанији омогућено да превазиђе потешкоће у пословању узроковане пандемијом вируса корона у најтежем периоду у историји путничког авио-саобраћаја. Такође, на овај начин створене су основе за даље несметано пословање и превазилажење тешкоћа изазваних пандемијом, а компанија ће радити на даљем оснаживању своје позиције регионалног лидера и наставиће да пружа директан и индиректан допринос српској економији – кажу представници „Ер Србије”.

У овој компанији наглашавају да је докапитализација српске националне авио-фирме предузета на захтев „Ер Србије”, у складу са поменутом уредбом владе којом се предвиђа мера докапитализације привредних субјеката погођених пандемијом. Посебно напомињу да је то у потпуности усклађено са привременим правним оквиром Европске комисије, којим се уређују мере државне помоћи за подршку привреди у току тренутне пандемије, укључујући и докапитализацију.

– Комисија за контролу државне помоћи је размотрила предложене мере и потврдила да је увећање основног капитала друштва усклађено са позитивно-правним прописима Србије, чиме су се створили услови да се докапитализација спроведе – наводе из „Ер Србије”.

Иначе, држава је у децембру 2020. уплатила „Ер Србији” 100 милиона евра помоћи, такође кроз докапитализацију на основу поменуте уредбе. Тиме је држава крајем 2020. повећала власништво у тој компанији са 51 одсто на 81,97, док је „Етихаду” удео пао са 49 процената на 18,03.

Ненад Гујаничић, брокер „Моментум секјуритиса”, каже да је чињеница да „Етихад” не жели да улаже новац у „Ер Србију”. Он је у положају пасивног акционара, који не учествује у докапитализацијама, не уноси новац у заједничку компанију и самим тим му се смањује власничко учешће.

– У суштини држави није циљ да повећа власнички удео. Повећање власничког удела долази као последица упумпавања новца у авиокомпанију, јер је авио саобраћај  имао велике проблеме у протеклих неколико година због пандемије која их је масакрирала. Таман када су се мало опоравиле авио компаније порасла је цена керозина. У том смислу им не цветају руже. „Ер Србија” се вратила на пристојан ниво броја путника, приближно оном из 2019. Али генерално авио-компаније нису на том нивоу. Аеродром „Никола Тесла” је негде на 80 до 90 одсто путника из претпандемијског периода. То је изнад европског просека и сви су мање или више у сличним проблемима – наводи Гујаничић.

Према његовим речима ако су авио-компаније котиране на берзи могу да траже од акционара да унесу капитал, а ако су мимо берзе траже од својих власника или државе да их финансирају.

Упитан да ли ће држава остати већински власник „Ер Србије” или ће тражити новог стратешког партнера он одговара да не верује да ће се у блиској будућности било шта мењати због генерално лошег пословног амбијента у коме се налазе авио-компаније.

– Сада је изузетно тешко наћи кредибилног партнера зато што никоме не цветају руже. Неке веће авио-компаније су банкротирале. Било је речи раније да ће се „Етихад” повући из „Ер Србије”. За њега је та прича била успешна за разлику од других компанија у којима се провукао јер је прошао као бос по трњу. Овде за сада остају као пасиван акционар – оцењује Гујаничић.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.