Уторак, 06.12.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИНТЕРВЈУ: МАЈА ПОПОВИЋ, министарка правде

Зашто Србија чека мишљење Венецијанске комисије

После разматрања свих предлога, примедаба и сугестија стручне јавности, као и евентуалних препорука овог тела, усклађене текстове правосудних закона Министарство правде ће изнети на јавну расправу
(фото Н. Марјановић)

 

 У складу са Уставним законом за спровођење Акта о промени Устава, радне групе које је формирало Министарства правде припремиле су радне текстове сета правосудних закона – Закона о судијама, Закона о уређењу судова, Закона о Високом савету судства, Закона о јавном тужилаштву и Закона о Високом савету тужилаштва. Радни текстови су, како каже у интервјуу за „Политику” министарка правде, Маја Поповић доступни јавности на сајту Министарства правде. Како је реч о веома обимном и комплексном задатку, изради ових закона приступљено је одмах по ступању на снагу Акта о промени Устава и Уставног закона за његово спровођење, како би се поштовао рок од годину дана за предлагање сета правосудних закона Народној скупштини.

Можете ли нам укратко рећи шта је предвиђено радним текстовима правосудних закона?

Поменућу само неке од новина које су предвиђене. Радним текстовима правосудних закона прецизно су регулисани: положај судија и јавних тужилаца, услови и поступак за њихов избор, престанак њихове функције, њихова одговорност, положај, надлежност, организација и начин рада Високог савета судства и Високог савета тужилаштва, услови и поступак за избор њихових чланова, престанак њихове функције. Нагласила бих да је у складу са одредбама Устава предвиђена сталност судијске функције и функције јавног тужиоца. Самим тим јача се независност судија и самосталност јавних тужилаца. Пре промена Устава, јемства судијске независности и јавнотужилачке самосталности била су незадовољавајућа и вишеструко ослабљена због прописивања пробног трогодишњег мандата за судије и заменике јавних тужилаца који се први пут бирају на судијску функцију, односно јавнотужилачку функцију.

Према новим радним текстовима закона њихове функције трају непрекидно од избора до навршења радног века, а пре навршења радног века могу престати из разлога који више нису законска материја, већ су предвиђени Уставом. Новина је и поступак за избор свих судија, председника судова, главних јавних тужилаца и јавних тужилаца који ће убудуће бирати Високи савет судства, као независан орган, односно Високи савет тужилаштва, као самостални орган, а не Народна скупштина. Тиме се искључује потенцијални утицај политике на њихов избор.

У складу са променама Устава промењене су и надлежности Високог савета судства који ће убудуће бирати председнике судова и све судије, док ће Високи савет тужилаштва убудуће, уместо владе, предлагати Народној скупштини кандидата за избор врховног јавног тужиоца и бирати главне јавне тужиоце и јавне тужиоце, а уједно ће у поступку по правном средству контролисати хијерархијска овлашћења унутар јавног тужилаштва.

Новину представља и прописивање буџетске аутономије Високог савета судства и Високог савета тужилаштва. Међутим, да би ови органи могли адекватно да спроводе надлежности које су проширене Уставом и правосудним законима неопходно је ојачати њихове кадровске капацитете.

У овим текстовима детаљно је разрађен и начин избора чланова савета и то како оних који се бирају од својих колега (судија и носилаца јавнотужилачке функције), тако и истакнутих правника, односно чланова које бира Народна скупштина. Први пут у нашем правном систему предвиђени су и услови за избор истакнутих правника, као и поступак њиховог избора у коме је гарантована јавност и учешће како стручне, тако и опште јавности.

Које су тренутне активности Министарства правде у вези са израдом сета правосудних закона?

Министарство правде, водећи рачуна и о отворености целог процеса, спроводи представљање радних текстова сета правосудних закона и свеобухватну јавну дискусију о предложеним решењима широм Србије. За сада су спроведене јавне дискусије и представљени закони у Нишу, Крагујевцу, Новом Саду, Београду, на Златибору, као и на састанку са представницима Националног конвента и осталих невладиних организација.

Осим тога, Министарство правде је отворило посебну и-мејл адресу на свом сајту где све заинтересоване особе и удружења могу да доставе примедбе, предлоге и сугестије на радне текстове правосудних закона. Овим путем их позивам да то и учине.

Све предлоге, примедбе и сугестије Министарство правде ће детаљно размотрити и обавестити заинтересовану јавност о разлозима за њихово прихватање или неприхватање.

Министарство правде је током досадашње јавне дискусије већ добило веома конструктивне и интересантне предлоге нормативних решења, што је поред упознавања стручне и заинтересоване јавности са радним текстовима закона и био циљ јавних дискусија. На представљеним радним текстовима правосудних закона ћемо и даље радити када сублимирамо све предлоге које добијемо на јавним дискусијама и током јавне расправе. Све ћемо детаљно размотрити и сваки добар предлог биће имплементиран у текстове закона.

Који су наредни корци у процесу припреме сета правосудних закона?

Сет правосудних закона је достављен на мишљење Венецијанској комисији, као најзначајнијем саветодавном телу у овој области. На пленарној седници овог тела у октобру ове године треба да буде усвојено мишљење о законима. Потом ће Министарство правде ускладити законе са препорукама уколико оне буду садржане у мишљењу.

После разматрања свих предлога, примедаба и сугестија стручне и опште јавности, као и евентуалних препорука Венецијанске комисије, усклађене текстове правосудних закона Министарство правде ће изнети на јавну расправу, као обавезну фазу у процесу припрема закона, која отпочиње формалном одлуком владе. Уколико буде потребно Министарство правде ће усклађени текст до краја новембра ове године доставити поново на мишљење Венецијанској комисији. Неспорно је да је пред нама обиман и важан посао. Сигурна сам да ће доношење свих ових прописа бити од великог значаја за све грађане Србије. Сваком од нас је битно да живи у држави у којој постоји правна сигурност и у којој грађани могу брзо и ефикасно да остваре своја права.

Који је циљ доношења правосудних закона?

Циљ доношења правосудних закона је јачање независности судија и самосталности јавних тужилаца. На тај начин биће ојачана и владавина права и повећана правна сигурност, чиме ће грађани Србије ефикасније остварити заштиту својих права. То ће уједно повећати и поверење грађана у правосуђе и унапредити квалитет живота грађана.

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Verica
I ja bih htela da radim u Veneciji na ovim zakonima pa da se vozim gondolama gore dole
.
ako probiju dudčane ode posle sve do zapada u toj ravni
radosav
Predsednik Hrvatske, Zoran Milanović, za Venecijansku komisiju kaže: "Venecijanska komisija je jedna glupost u kojoj sudelujem od prvog dana". Nemojte da dajemo više važnosti Komisiji nego što to zaslužuje. Plašim se da sve radimo po nekoj inerciji, iako nam to ne odgovara.
Мисирац
Живела Краљевина Србија, доле комунистичка република

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.