Субота, 26.11.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

И месец дана без алкохола чини чуда за здравље

(Freepik)

Ени Грејс, ауторка књиге „Чист ум: Контролишите алкохол” каже да су октобар, јануар и јул месеци у којима се људи труде да смање конзумирање алкохолних пића, и да стиче утисак да „све више људи размишљају о утицају који алкохол има на њихов живот.

Амерички центар за контролу и превенцију болести класификује умерено пијење као два или мање пића дневно за мушкарце и једно пиће или мање за жене. Али две трећине одраслих особа које пију, наводе да пију више од наведених количина најмање једном месечно.

Пандемија није помогла. Студија из децембра 2020. показала је да је 60 одсто испитаника повећало конзумацију алкохола током године, а више од трећине је рекло да „уме да се опије”, што се дефинише као пет или више пића једном приликом за мушкарце и четири за жене.

Бројна истраживања показују да алкохол није добар избор ако желите да водите здрав живот. Не постоји ни одређена „дозвољена” количина када је у питању здравље срца, према Светској федерацији за срце.

Чак и умерено пијење резервисано за викенд може имати значајне социјалне, емоционалне и психолошке последице, према студији из 2022.

Октобар који је почео, би могао да буде корак ка потпуном одвикавању од алкохола, али не мора да буде, рекао је психолог Арон Вајт, виши научни саветник директора Националног института за злоупотребу алкохола и алкохолизам.

„Без обзира на ваш ниво пијења, једномесечни изазов трезности могао би вам помоћи да будете пажљивији у погледу конзумације алкохола”, додао је Вајт.

Краткорочни изазов са бројним бенефитима

Можда мислите да вам неће требати пауза од пијења јер немате знакове поремећаја злоупотребе супстанци, али ипак, пијење узрокује озбиљна оштећења, здравствене проблеме, инвалидитет или проблеме са испуњавањем обавеза.

„Али проблематично пијење је као један компликовани спектар – можете мало да пијете, али да се не осећате добро због нечег другог. Можда пијете много, али осећате да то некако добро функционише у вашем животу”, наводи ауторка Ени Грејс која истражује алкохолизам.

И сама је била једна од тих људи. Грејс није сматрала да су јој потребни програми лечења, али је открила да је смањење алкохола била борба, што је за њу био знак да нешто треба да се промени.

„Прихватити изазов трезности не значи да морате заувек да одустанете, али може вам помоћи да будете пажљивији у својим одлукама у вези са пићем, а не да то радите, јер је то оно што обично радите”,  напомиње Вајт, преноси РТС.

Чак и за само месец дана, постоје докази да смањена конзумација алкохола може бити добра за ваше физичко здравље.

„Већина људи који прекомерно пију имају масну јетру. Чак и пауза од месец дана је довољна да смањите ензиме јетре и да ваша јетра изгледа здравије. Неки људи схвате да са мање или без алкохола боље спавају и да се боље хране”, каже Вајт.

А за емоционално здравље, краткорочни изазов може указати на осећања и рутине које би се могле побољшати, додала је Грејс.

Многи људи са којима ради – чак и они који умерено пију – описују свој однос са алкохолом као нешто над чим немају потпуну контролу, напомиње ауторка.

Грејс зато подстиче људе који користе изазов трезвености, да забележе када осећају жељу за пићем и зашто, да себи одговоре на питања о утицају боравка у друштву, на забавама, током дана или на викенд журкама, о томе да ли их алкохол чини срећнијим, сигурнијим, задовољнијим...

Можда је пиће лак начин – али не и најбољи – да се те потребе задовоље, истиче Грејс.

„Узимање у обзир и покушај проналажења ствари које су нам потребне, али без пића, може вам отворити нове начине испуњавања тих осећања”, додаје Вајт.

Постоји неколико камена спотицања на које треба рачунати током месеца изазова када решите да нећете пити алкохол.

Један је превазилажење жеље за пићем, а стручњаци су имали различите приступе решавању тог проблема.

Сличност са дијетом

„Смањење конзумирања алкохола може имати сличан ефекат као и дијета – што више говорите себи да га не можете имати, то га више желите”, наводи Натали Мокари, дијететичар и нутрициониста из Северне Каролине.

Она препоручује да почнете са једним пићем мање него што бисте обично попили у свакој прилици, или да прекинете свакодневну навику ограничавањем пијења на одређене дане.

„Такође можете попити газирану воду између пића или направити слабије коктеле него иначе да бисте смањили конзумацију алкохола”, саветује Мокари.

Вајт је објаснио да је важно да не осећате стид ако на крају ипак решите да попијете пиће током свог изазова трезности. Али поручује да то није разлог да се обесхрабрите и одустанете.

Грејс је препоручила и да се људи више информишу о свим аспектима алкохолизма. Сазнавање више о психологији коју са собом алкохол носи – заиста може да помогне да се смањи жеља за пићем, рекла је Грејс, уз признање да је такав приступ помогао њој лично.

„Ако сматрате да ћете обуздати своје навике или побољшати своје здравље, важно је да прелазак циљне линије не видите као време од ког треба да наставите са старим навикама” упозорава  Мокари.

Драматично смањење потрошње током тог времена може смањити вашу толеранцију на алкохола па постоји опасност од тровања.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Земунац
Мени је увек било помало смешно како је општи наратив да су Руси највећи алкохоличари, а са друге стране овакви текстови у Америчким новинама показују да Американци нимало не заостају за Русима у том погледу. Када погледам америчке серије, које се врте на нашим каналима, видим да нема епизоде у којој главни јунаци на крају не завршавају седећи за столом и испијајући алкохол, или ако их има више, онда се састају у бару на по коју капљицу. Шта рећи, чиста пропаганда алкохолизма.
Mislim da je
Alkoholizam je sve veci problem kod nas. Delomicno i zbog agresivne kampanje proizvodjaca pica. Ispada da je za gledanje fudbala, uz TV aparat, neophodna i gajba piva. Drzava treba aktivno da se ukljuci u resavanje ovog problema.
Перагеније
У малим количинама, ракија је лековита - за рад срца је изврсна.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.