Субота, 26.11.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Кинези открили гориво будућности, и то на Месецу

(Фото Д. Жарковић)

Kинески научници пронашли су нови лунарни минерал у облику кристала који се крио унутар узорака прикупљених на Месецу 2020. године. Кина је трећа земља, после Америке и бившег Совјетског Савеза, која је открила нови минерал на нашем небеском пратиоцу.

Нови месечев минерал пронађен је у честицама лунарног базалта које се испитује у лабораторијама у Кини. Чангезит-(Y), назван по кинеској митолошкој богињи месеца, Чанг'е, фосфатни је минерал и стубасти кристал. До овог открића су дошли истраживачи са Пекиншког истраживачког института за геологију уранијума који су пронашли један кристал Чангезита-(Y) користећи дифракцију рендгенских зрака док су проучавали честице прикупљене на Месецу, пише РТС.

Мисија „Чанге-5” која је слетела на месечев Оцеанус Процеларум у децембру 2020. била је прва мисија за враћање лунарних узорака од седамдесетих година прошлог века. Мисија је прикупила 1,73 килограма узорака месечевог тла и безбедно их испоручила на Земљу што је довело до низа открића. Кристали минерала су били изузетно сићушни, око једне десетине величине длаке људске косе.

Очекује се да ће следећа кинеска мисија на Месец, „Чанге-6”, покушати да прикупи прве узорке са друге стране Месеца која никада није окренута ка Земљи.

Кинези тврде да новооткривени минерал садржи хелијум-3, изотоп који су многи научници прогласили за идеално гориво фузионих реактора, зато је проналазак кинеских научника изазвао велико интересовање геолога с обзиром на то да се верује како хелијум-3 има потенцијал да промени свет. Научници су још од програма Аполо знали да површина Месеца садржи залихе хелијума-3. Главна предност фузије хелијума-3 у односу на фузију помоћу трицијума и деутеријума, изотопа водоника, је да не ствара радиоактивне неутроне. Његов главни недостатак је што је постизање контролисане реакције фузије са хелијумом-3 далеко теже него коришћењем конвенционалнијих горива.

Управо зато није чудно што светске силе поново развијају свемирске програме за повратак на Месец – наука, трговина, али и хвалисање које се претвара у меку политичку моћ. Међутим, откриће кинеских научника постојања хелијума-3 упућује на закључак да би Месец од средине до краја 21. века могао да постане будући Персијски залив.

Чиста и масовна фузиона енергија би променила свет на начин који се једва могу предвидети. Наравно, остаје проблем да се технологија фузије хелијума-3 покрене и вероватно неће постати реалност пре средине овог века. Зато изгледа да ће и Месец ускоро постати бојно поље великих сила јер земља која буде контролисала извор енергије који ће одржавати технолошку цивилизацију, а планету заштитити од климатских промена, контролисаће целу Земљу.