Недеља, 29.01.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

Први трамваји у Београду – били намењени и покојницима, нижи од метра плаћали упола цене

(Фото: Завод за заштиту споменика културе)

На данашњи дан пре 130 година пуштен је у рад први трамвај у Београду. Пре наше престонице, овакав начин превоза имали су само Њујорк, Париз, Лондон и Берлин. Први трамвај у Београду био је са коњском вучом, која је ишла од Савског пристаништа до Славије.

Траса се простирала од полицијског комесаријата до Железничке станице, а потом данашњом Немањином и Ресавском до Официрског дома. Одатле је до Славије коришћена пруга линије, која је саобраћала од Калемегдана.

Трамвај су вукла два коња, која су се смењивала на два сата, а заустављали су се када би путник махнуо.

Превоз покојника трамвајем

Крајем исте године изграђена је и пруга са коњском вучом од Теразија преко данашњег Трга Николе Пашића, затим Булеваром Краља Александра и Рузвелтовом улицом до Новог гробља. Осим путника, на овој линији је био планиран и превоз покојника, пише РТС.

Нижи од једног метра плаћали карту упола цене

Цена једне вожње износила је десет пара динарских, наводи Александар Зајц из Удружења историчара аутомобилизма. Војници „до наредника закључно”, путници нижи од једног метра висина и деца до девет година плаћали су упола цене, док за „децу која се држе у крилима” није наплаћивана вожња.

Карте нису плаћали поштари, ватрогасци и полицијски службеници. Тадашња бирократија имала је такође аутентичан попуст – „Општински службеници не плаћају карту када иду службено, али да их не буде више од четири у једном возилу”.

Електрификација

Предуслов за увођење електричних трамваја била је изградња електричне централе која је завршена августа 1893. године. Наредне године је и покренута прва електрифицирана линија, а до краја 1905. године све линије биле су на струју.

Године 1912. у Београду је било осам трамвајских линија, на којима су радила 24 трамваја и 12 приколица и којима се те године превезло укупно 7.500.000 путника.

Трамваји су се превртали у Риге од Фере

Први електрични трамвај кретао се пругом која је од Светосавског дома у Душановој улици ишла кроз улице Риге од Фере и Градско поље поред Калемегдана до Пристаништа. Стрма улица Риге од Фере била је узрок неколико превртања трамваја тако да је 1912. године траса из ње пребачена у Кнез Михаилов венац.

Данас у Београду ссаобраћа 12 трамвајских линија.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Daca Maca
I Sarajevo 1885., sedam godina pre Beograda

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.