„Камов” је најбољи летећи ватрогасац
Црвени хеликоптер, препознатљив по „дуплим” елисама постављеним једна изнад друге, али и по „недостатку” оне задње, у среду је облетао око куле у „Београду на води”. Посада је захватала воду из лебдења и демонстрирала дејство воденог топа. Реч је о новој летелици Хеликоптерске јединице МУП-а Србије, првој баш намењеној за гашење пожара. Реч је о Ка-32, производу чувеног руског конструкторског бироа „Камов” чији су хеликоптери препознатљиви по поменутим „дуплим” елисама (коаксијалним роторима) као што је и борбени ваздухоплов Ка-52, један од симбола рата у Украјини.
Био је то последњи дан мандата Александра Вулина на функцији министра унутрашњих послова који га је провео на терену наглашавајући значај сарадње са Русијом. Са њим је на врху куле „Београд” био и Александар Боцан Харченко, руски амбасадор.
„Први пут је на располагању Републици Србији и МУП-у опрема за хоризонтално гашење пожара. Србија и Београд се муњевито развијају и граде, имамо знатан број новоизграђених вишеспратница, солитера. И зато, у случају настанка пожара на високим зградама или на неприступачном терену, Сектор за ванредне ситуације заједно са Хеликоптерском јединицом МУП-а Србије, од сада имају могућност да ефикасније и брже реагују. Набавком „камова” сектор може да дејствује из ваздуха и да помогне својим снагама које дејствују са земље”, навео је Вулин.
Хеликоптерска јединица има много искуства у гашењу пожара на отвореном простору, али шта јој доноси први прави, може се рећи, пунокрвни летећи ватрогасац? Пре свега у летелицу уграђену опрему за такве интервенције – водени топ који млаз (воде, или мешавине воде и противпожарне пене) избацује око 40 метара испред ваздухоплова, што је идеално за гашење пожара у високим објектима. Већина хеликоптера МУП-а може да носи подвесна ведра али „камов” је рекордер – лети са чак пет тона подвесног терета, односно воде. Стари поуздани „бел 212”, кога је Србија слала и да гаси ватрене стихије по региону, може да понесе тону и по воде у подвесном једру.
Посаде полицијских хеликоптера на гашењу пожара интервенисале су у БиХ, Словенији, Северној Македонији и Грчкој. Када је пре десет година формиран Руско-српски хуманитарни центар у Нишу, једна од идеја била је и да тамо преко лета буду стационирани противпожарни ваздухоплови руског Министарства за ванредне ситуације, чувеног МЧС, огромне и моћне спасилачке службе. Те летелице одиграле су кључну улогу у гашењу више пожара на отвореном простору у Србији а тамо су били стационирани авиони Ил-76 и Бе-200, као и хеликоптери Ми-8, Ми-26 па и Ка-32 кога сада има и Србија.
Рат у Украјини одредио је однос Запада и Европске уније према Москви, што је отежало сарадњу са Русијом и земљама које нису увеле санкције Руској Федерацији. У том смислу, увоз Ка-32 у Србију је, може се, рећи прави логистички па и политички подвиг. Пошто је над Европом забрањено летење ваздухопловима регистрованим у Русији, јасно је да се до даљег не могу очекивати доласци руских противпожарних авиона и хеликоптера. Новонабављени „камов” ће у Србији „одиграти” улогу какву је до сада, преко центра у Нишу, пружао МЧС.
Овај руски произвођач је у свету ваздухопловства препознатљив по коаксијалним роторима, што је све прихваћеније решење којим су кренули и западни конструктори развијајући неке пројекте будућности као што је амерички хеликоптер „сикорски-боинг СБ-1 дефијант”. Ка-32 је популаран широм света, а користи се и у Швајцарској и Канади.

Противподморнички Ка-28 прерано расходовани
МУП-ов Ка-32 није први „камов” који је летео овим просторима. Југославија је за потребе ЈНА крајем осамдесетих година прошлог века имала противподморничке хеликоптере Ка-28 који, због распада земље, скоро и да нису коришћени. Са подручја Хрватске пребачени су у Црну Гору а одатле у Музеј ваздухопловства у Београду где се и данас налазе као експонати. Када се пре више од десет година појавила потреба за противпожарним хеликоптерима, разматрало се њихово повлачење из музеја и ремонт и адаптација за гашење пожара, баш зато што су малтене некоришћени. Да нису расходовани, ти „камови” би вероватно и данас летели као што је то случај са, на пример, војним „газелама” које су такође из тог периода. Ипак, одустало се од њиховог ремонта и данас је на небу Србије њихов наследник – Ка-32.
Подели ову вест


Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.