„Букинг” поново злоупотребљава доминантан положај
„Букинг” је изгледа поново прекршио правила конкуренције овог пута у Шпанији, а тамошње антимонополско тело је, како јављају европски медији, већ покренуло поступак против ове компаније за онлајн изнајмљивање смештаја. Пријаву су, како се наводи, поднела два удружења хотелијера тврдећи да највећа платформа за резервације низом непоштених пословних пракси покушава да их истисне из посла. Агенција за заштиту конкуренције наводно сумња да је „Букинг” прекршио шпанске законе и злоупотребио доминантан положај, а хотелијери наглашавају да им је ова фирма наметнула неправедне услове и мере које могу да их елиминишу са тржишта у пословима изнајмљивања смештаја. Није ово једина примедба на рачун компанија које посредују у изнајмљивању смештаја, нити је прва против „Букинга”. Они су пре три године оптужени и због скривених трошкова у ценама смештаја.
Под притиском британске Агенције за заштиту конкуренције на онлајн тржишту резервација тада је промењен начин пословања „Букинга”, „Тривага”, „Ер-Би-Ен-Бија” и сличних фирми. На британском тржишту они сада морају јасно да наведу све трошкове (таксе, накнаде за чишћење итд.) и да их предоче корисницима пре резервације. Туристи су се, такође, жалили и на лажне оцене хотела, агресивне начине продаје и обмањујуће тврдње о снижењима. Ове платформе добиле су смернице за нова правила резервације смештаја, а када је реч о попустима морају да рекламирају само оне апартмане или хотеле који су заиста доступни. Корисници су пријављивали да баш у тренутку када намеравају да резервишу смештај добију информацију да је реч о последњој соби или апартману, чиме се гост пожурује да донесе одлуку.
Према подацима британске антимонополске комисије, дешавало се да сајтови постављају огласе већ распродатих хотела како би утицали да потенцијални корисник изнајми смештај. Често су упоређивали цене луксузних апартмана са стандардним и исказивали попусте који су већи од реалних. Највећи проблем су ипак били скривени трошкови, па ове платформе сада морају да искажу пун износ који гост плаћа. После Велике Британије правила су се променила на већини тржишта и било је мање примедаба, али је после кризе са вирусом корона, тржиште поново зрело за спремање.
Стручњаци наводе да је реч о послу који доноси велике профите. Само 2019. године „Букинг” је остварио профит од 2,8 милијарди долара, а у једном кварталу више од милион. До профита ова и сличне компаније које се баве онлајн изнајмљивањем смештаја долазе на више начина, али је главни провизија која износи око 20 одсто од сваког закупа и то се на месечном нивоу уплаћује директно на рачун компаније. Према неким статистичким подацима око 80 одсто онлајн резервација се обави преко „Букинга”, јер је најпопуларнији и без обзира на афере које је прате ова компанија успешно послује широм света. Једна од непоштених пракси које јој стављају на терет су и лажне рецензије. Утисци гостију су данас један од важнијих смерница за туристе не само у одабиру смештаја него и ресторана или других услуга. Познат је и случај да је група француских туриста пре неколико година преко „Букинга” резервисала луксузну вилу на Хвару за око 6.000 евра, али су на адреси затекли градилиште и запуштен плац. Од тада је постављено питање на који начин се објекти оглашавају и зашто је ова компанија престала да тражи доказе о власништву објеката иако је то некада била пракса.
Како је напоменуто, непоштеном пословном праксом се у овом случају сматра навођење утисака потрошача који су користили услуге, уколико не постоји начин да се провери да су веродостојни. Кажњиво је и подношење лажних рецензија, наручивање лажних оцена и погрешно представљање понуде како би се неки производ или услуга рекламирали. Дугогодишњи корисници ових платформи кажу да су оцене, када су веродостојне, најбољи показатељ квалитета смештаја и услуга.
– Више вреде добри коментари него било каква категоризација коју су издале институције. Потребно је само добро прочитати оцене гостију, и то оне најлошије прво. Треба избегавати смештаје који имају мало оцена, или где све долазе из исте земље. И наравно неопходно је погледати шта се дешава у случају превременог отказивања смештаја. Користим „Букинг” годинама и нисам имао проблеме – наводи своје утиске један од корисника.
Јелица Антељ
Подели ову вест


Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.