Уторак, 07.02.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

„Букинг” поново злоупотребљава доминантан положај

После оптужби за навођење скривених трошкова у цени смештаја, највећа компанија за онлајн резервације под лупом шпанске антимонополске агенције

„Букинг” је изгледа поново прекршио правила конкуренције овог пута у Шпанији, а тамошње антимонополско тело је, како јављају европски медији, већ покренуло поступак против ове компаније за онлајн изнајмљивање смештаја. Пријаву су, како се наводи, поднела два удружења хотелијера тврдећи да највећа платформа за резервације низом непоштених пословних пракси покушава да их истисне из посла. Агенција за заштиту конкуренције наводно сумња да је „Букинг” прекршио шпанске законе и злоупотребио доминантан положај, а хотелијери наглашавају да им је ова фирма наметнула неправедне услове и мере које могу да их елиминишу са тржишта у пословима изнајмљивања смештаја. Није ово једина примедба на рачун компанија које посредују у изнајмљивању смештаја, нити је прва против „Букинга”. Они су пре три године оптужени и због скривених трошкова у ценама смештаја.

Под притиском британске Агенције за заштиту конкуренције на онлајн тржишту резервација тада је промењен начин пословања „Букинга”, „Тривага”, „Ер-Би-Ен-Бија” и сличних фирми. На британском тржишту они сада морају јасно да наведу све трошкове (таксе, накнаде за чишћење итд.) и да их предоче корисницима пре резервације. Туристи су се, такође, жалили и на лажне оцене хотела, агресивне начине продаје и обмањујуће тврдње о снижењима. Ове платформе добиле су смернице за нова правила резервације смештаја, а када је реч о попустима морају да рекламирају само оне апартмане или хотеле који су заиста доступни. Корисници су пријављивали да баш у тренутку када намеравају да резервишу смештај добију информацију да је реч о последњој соби или апартману, чиме се гост пожурује да донесе одлуку.

Према подацима британске антимонополске комисије, дешавало се да сајтови постављају огласе већ распродатих хотела како би утицали да потенцијални корисник изнајми смештај. Често су упоређивали цене луксузних апартмана са стандардним и исказивали попусте који су већи од реалних. Највећи проблем су ипак били скривени трошкови, па ове платформе сада морају да искажу пун износ који гост плаћа. После Велике Британије правила су се променила на већини тржишта и било је мање примедаба, али је после кризе са вирусом корона, тржиште поново зрело за спремање.

Стручњаци наводе да је реч о послу који доноси велике профите. Само 2019. године „Букинг” је остварио профит од 2,8 милијарди долара, а у једном кварталу више од милион. До профита ова и сличне компаније које се баве онлајн изнајмљивањем смештаја долазе на више начина, али је главни провизија која износи око 20 одсто од сваког закупа и то се на месечном нивоу уплаћује директно на рачун компаније. Према неким статистичким подацима око 80 одсто онлајн резервација се обави преко „Букинга”, јер је најпопуларнији и без обзира на афере које је прате ова компанија успешно послује широм света. Једна од непоштених пракси које јој стављају на терет су и лажне рецензије. Утисци гостију су данас један од важнијих смерница за туристе не само у одабиру смештаја него и ресторана или других услуга. Познат је и случај да је група француских туриста пре неколико година преко „Букинга” резервисала луксузну вилу на Хвару за око 6.000 евра, али су на адреси затекли градилиште и запуштен плац. Од тада је постављено питање на који начин се објекти оглашавају и зашто је ова компанија престала да тражи доказе о власништву објеката иако је то некада била пракса.

Како је напоменуто, непоштеном пословном праксом се у овом случају сматра навођење утисака потрошача који су користили услуге, уколико не постоји начин да се провери да су веродостојни. Кажњиво је и подношење лажних рецензија, наручивање лажних оцена и погрешно представљање понуде како би се неки производ или услуга рекламирали. Дугогодишњи корисници ових платформи кажу да су оцене, када су веродостојне, најбољи показатељ квалитета смештаја и услуга.

– Више вреде добри коментари него било каква категоризација коју су издале институције. Потребно је само добро прочитати оцене гостију, и то оне најлошије прво. Треба избегавати смештаје који имају мало оцена, или где све долазе из исте земље. И наравно неопходно је погледати шта се дешава у случају превременог отказивања смештаја. Користим „Букинг” годинама и нисам имао проблеме – наводи своје утиске један од корисника.

Јелица Антељ

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

alisa
posebno treba izbegavati one gde je domacin jednom ili cak vise puta otkazao prethodno rezervisani smestaj. ima jos gorih vlasnika koji hoce da ti otkazu bez razloga a traze od korisnika da on otkaze !!!! na to ne treba nikad pristati.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.