Скулптурама у парку Буковичке бање враћен стари сјај
Аранђеловац – Пројекат конзервације и рестаурације скулптура у парку Буковичке бање под називом „Траг у камену”, Народни музеј у Аранђеловцу спроводи од 2020. године. Ове године је стабилизовано три, реконструисано 12, а од почетка пројекта до данас 23 скулптуре. Овај посао спроводи се под покровитељством Министарства културе и информисања и локалне самоуправе, а захваљујући друштвено одговорним аранђеловачким компанијама, обновљене су и две најстарије скулптуре – чувени „Лав” (око 1916) Питера Гинтера, аустријског официра и „Сфинга” Ивана Мештровића из 1934. године.
– Поједина уметничка дела имала су значајних оштећења, била су склона паду. Процес обнове је трајао неколико месеци, а најзахтевније су биле најстарије скулптуре које су биле и механички и биолошки оштећене. Сада им је враћен стари сјај. Упоредо радимо и на промоцији ове јединствене уметничке збирке од непроцењивог значаја – рекао је Дарко Павловић, директор музеја у Аранђеловцу.
Неодговорност посетилаца парка Буковичке бање годинама је угрожавала и безбедност самих скулптура. Конзерваторске третмане и ове године спроводио је стручни тим одсека за конзервацију Факултета примењене уметности у Београду под руководством доцента Мине Јовић, конзерватора и рестауратора. Покренута је и школа конзервације за студенте и сарадња са Биолошким факултетом. Током три године, нови изглед добила су остварења у централном делу парка, а план је да се у наредних пар година реконструишу и конзервирају све скулптуре.
Упоредо тече и дигитализација, тако да уз помоћ апликације посетиоци могу да се упознају са делима и ауторима.
– Процеси конзервације веома су захтевни. Збирка садржи и велики број дела иностраних уметника, тако да смо укључили и домаће стручњаке са иностраним референцама, као што је Невенка Новаковић председник Међународног савета за споменике, споменичке целине и конзервацију камена. Радосни смо и што ће скулптура „Рађање” (1973) Франца Ротара ускоро поново бити на месту у парку, које је сам аутор одредио што је иначе пракса – објаснила је Тања Вићентић, виши кустос музеја и аутор пројекта.
Захваљујући значајним средствима приватних фирми које су свесне значаја две најпрепознатљивије скулптуре по којима је и сам град под Букуљом познат, „Сфинги” и „Лаву” је враћен стари сјај.
Чувена „Сфинга” у парк је стигла средином 70-их година прошлог века као поклон Народног музеја у Београду, а пре 11 година била је и механички оштећена, док је препознатљив „Лав” деценијама био без зуба. У оквиру ове прве адекватне конзервације, нови-стари изглед ове године добила су дела настала на Симпозијуму „Бели Венчац” Смотре уметности „Мермер и звуци” – „Медаљон” (1971) Војина Бакића, „Рађање цвета” (1970) Стефана Маневског, „Ника” (1981) Александра Бурганова, „Континуитет и трансформација” (1986) италијанског уметника Енрика Котија, „Говече” (1976) Луке Томановића, „Свиња са прасићима” (2010) Николе Вукосављевића, „Круг живота” (1967) Драга Тршара, „Рађање руже” (1970) Олге Јеврић, „Поглед кроз цвет” (1986) Дејвида Маршала и „Поља у четири годишња доба” (1996) Шинђи Сакаија. Извршена је стабилизација скулптуре „Дијалог песника и девојке” (1969) Стефана Ханзика. Пројекат ће бити настављен и следеће године.
Подели ову вест


Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.