Аутобуси на гас до краја недеље на улицама Београда
Први већи контингент нископодних зглобних аутобуса, после набавке 200 „солариса” у 2013. години, коначно је стигао на паркинг ГСП „Београд”. Реч је о 100 БМЦ турских зглобних аутобуса на компримовани природни гас који су изазвали бројне контроверзе и критике у претходне две године.
Сви они на улице ће изаћи, како је јуче указао градоначелник Александар Шапић приликом посете ГСП-овом погону на Новом Београду, најкасније до краја недеље. Неке од линија на којима би требало да возе јесу оне које и сада опслужују зглобни аутобуси и које су међу најоптерећенијима – 17, 23, 31, 65 и 88. Како је истакнуто, аутобуси који су плаћени око 35 милиона евра имају простор за колица за бебе и инвалидска колица и рампу за олакшан улазак особа са инвалидитетом, систем за детекцију пожара у моторном делу, ЛЕД осветљење, радијаторе, калорифере и кровно грејање, савремен расхладни систем, као и надзорне камере и бежични интернет.
– Захваљујући новим аутобусима, најстарија возила ће бити повучена из саобраћаја и тако ће просечна старост возног парка бити седам и по година, што је у границама европских стандарда. Нови аутобуси ће значајно унапредити квалитет јавног превоза у престоници и свакако ће утицати на смањење загађења ваздуха у граду. Важно је и да наставимо да обнављамо возни парк, што свакако изискује знатна средства – навео је Шапић.
Градоначелник је убрзо после преузимања дужности у Старом двору указао да није претерано срећан због тога што су аутобуси већ купљени, а гасна станица за њихово пуњење није још спремна. На једном од првих скупштинских заседања новог сазива парламента Шапић је рекао да ће се гледати да се убрза завршетак те станице, за шта је ангажован приватник. По свему судећи, у томе се није успело јер, како је јуче рекао градоначелник, ова возила ће се неко време пунити као и сва остала оваквог типа на гасним станицама „Криогаса”, а да је завршетак изградње јавно-приватне гасне станице у погону ГСП-а предвиђен за крај марта.
Управо на недовршену гасну станицу пре два дана се осврнуо и Никола Јовановић, директор Центра за локалну самоуправу (ЦЛС).
– Аутобуси стижу, а гасна станица у оквиру погона „Карабурма” још није завршена. Нови аутобуси ће зато морати да се пуне у две приватне гасне станице мањег капацитета, што ће отежати њихово стављање у функцију и створити додатне обавезе и посао за возаче ГСП-а. Више од годину дана прошло је од потписивања уговора за куповину ових аутобуса, па питам градоначелника, који је већ пет месеци на тој функцији, како је могуће да пунионица за гас у погону „Карабурма” још није завршена? – упитао је Јовановић.
Ово је тек једна у низу критика на тему ових аутобуса. Оне су почеле да се нижу још у марту 2021. када је тадашњи заменик градоначелника Горан Весић најавио да ће за око годину дана Београђане почети да вози нових сто зглобних аутобуса на гас. Овај тендер постао је одмах споран јер су у делу градске опозиције изразили сумњу да се он намешта за једног турског произвођача и домаћег дистрибутера, као и да није било довољно времена да се на њега пријаве неке друге компаније. Тендер се изненада прекида у мају 2021,
када из града најављују да ће бити расписан нов јер је град у међувремену „успео да пронађе повољну кредитну линију из Европске уније” која омогућава поврат 10 одсто новца уколико се новим аутобусима на гас замене они који имају „евро 2” и „евро 3” моторе.
У јуну 2021. расписан је тај нови „повољнији” тендер, а у августу се објављује да је тендер на коме су се пријавила два понуђача добио конзорцијум „М.П.Н. промет доо”, „Уникредит лизинг Србија” и „С-лизинг доо”. Он је, како су саопштили из ГСП-а, дао исправну понуду, док друга, „Соларисова” понуда, како је истакнуто, није испунила захтеве наручиоца. Предвиђања ЦЛС-а и Странке слободе и правде испоставила су се тачним.
У јесен 2021. из града је стигла информација да ће ГСП-у почетком 2022. бити испоручено првих 50 турских БМЦ зглобних аутобуса, а у ССП-у истовремено су констатовали да градска власт приликом куповине ових аутобуса није ништа уштедела, него их је скупље платила. У овој странци тада су нагласили да је Београд купио аутобусе за цену која је за више од милион динара већа по аутобусу од цене коју је платио Нови Сад и за цену која је већа од иницијалног заустављеног тендера. Критике су стигле и на поузданост и квалитет аутобуса овог турског произвођача, а као проблематично наведено је и то што Београд купује возила на гас док цела Европа укида такве аутобусе.
БМЦ зглобни аутобуси
150 максимални капацитет путничког простора
112 места за стајање
38 седишта
Подели ову вест



Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.