Четвртак, 09.02.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

Зашто је највећи диносаурус живео у Патагонији

(EPA-EFE/PETER FOLEY)

Природњачки музеј у Лондону спрема се да на пролеће представи јавности један од својих највећих експоната. Колос који стручњаци припремају је мистериозни титаносаурус, створење толико огромно да ће скелет морати да буде убачен у галерију Вотерхаус, у којој је таваница на девет метара висине.

Једно од највећих створења која су ходала Земљом, Патаготитан маyорум био је бехемот тежак 57 тона под којим је тло подрхтавало. Живео је на територији која је данас позната као Патагонија. Његов скелет дугачак је 37 метара и висок пет, што га чини знатно већим од најпознатијег диносауруса у музеју, диплодокуса Дипија, који се некада надвијао над главном музејском галеријом.

„Димензије овог створења су изузетне. Чак и када га видите поред једне од данашњих џиновских животиња, попут слонова, оне изгледају минијатурно поред њега”, рекао је стручњак за музејске диносаурусе професор Пол Барет, преноси РТС.

Остаци Патаготитан маyорум откривени су 2010. године када је власник ранча у Патагонији наишао на огромну бутну кост која вири из земље. Аргентински стручњаци за фосиле су касније на локацији ископали више од 200 делова скелета, остатака најмање шест појединачних животиња.

У Палеонтолошком музеју Егидио Феруљо у аргентинском граду Трелеву, направљени су одливци пронађених костију и управо они чиниће скелет који ће бити изложен у Лондону у марту.

„Број откривених костију представља праву ризницу материјала. То значи да сада знамо много више о овој врсти него о многим другим диносаурусима”, нагласила је Шинејд Марон, главни кустос изложбе.

Патаготитан маyорум живео је пре око 100 милиона година, током касног периода креде, пред крај владавине диносауруса на Земљи. Била је то једна од три или четири највеће врсте титаносауруса које су сада познате науци.

Грађа ових створења подсећа на висеће мостове због огромне кичме и дугог врата згодног за прикупљање хране са дрвећа, као и довољно дугачког репа да би се обезбедила равнотежа.

„Били су биљоједи који су гутали биљке и лишће и ферментисали их у својим огромним стомацима, производећи огромне количине метана као нуспроизвода. Не бисте желели да се мотате око задње стране једне од ових животиња. У ствари, неки људи тврде да су диносауруси биљоједи попут ових избацили толико метана да су допринели тадашњем ефекту стаклене баште”, објашњава Барет.

Упркос томе што су ова колосална створења тежила као више од девет слонова, они су у почетку били мањи од људске бебе, навела је кустоскиња Марон.

„У оквиру изложбе приказујемо фосилизовано јаје диносауруса пречника око 15 центиметара, што је мање од фудбалске лопте. Од тога би животиња нарасла до 37 метара дужине”, додала је Шинејд Марон.

Међутим, неколико мистерија још увек окружује врсту Патаготитан маyорум.

„На многим местима налазите остатке великих диносауруса, али у Патагонији можете наћи оне који су гигантски, попут титаносауруса. Да ли је било нечег посебног у вези са екологијом региона у овом тренутку или само до сада нисмо имали среће што нисмо пронашли остатке титаносауруса негде другде?”, упитао је Барет.

Такође није јасно зашто је шест животиња умрло готово на истом месту.

„Сви су били скоро потпуно одрасли и умрли су на истом месту. Али зашто? Шта је могао бити узрок? Није јасно, иако мистерија даје додатну димензију причи о овим дивним животињама”, рекла је Маронова.

Изложба Титаносаурус: Живот највећег диносауруса почиње 31. марта следеће године и трајаће до 7. јануара 2024.

САВА
То једноставно није истина и земља је стара само неколико хиљада година. Пре "потопа" живели су људи знатно веће висине као и знатно веће животиње. То је зато што је у атмосфери било више угљендиоксида (СО2) па је природа била бујнија о чему сведочи афричко дрво Боебаб огромне величине. Земаља је настала тренутно о томе непобитно сведочи амерички академик Р.Џентри физичар који је нашао, широм планете, на граниту темељу планете,"Полонијумове ореоле (прстенове) који се топе на 270sC !