Среда, 01.02.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

Шта се дешава када авион улети у облак вулканског пепела

(Freepik)

Ако сте икад путовали око подручја које је познато по вулканској активности, врло вероватно сте чули да се летови морају прилагодити геолошким активностима. Вулкански пепео, наиме, представља велику опасност за авионе, смањујући видљивост, наносећи штету контролама лета и коначно - потенцијалним кваровима  мотора.

Највећи проблем је што се слабо разликују вулкански и обични облаци, кажу из Америчког геолошког завода, па је тешко предупредити потенцијалне догађаје. Облаци пепела такође могу да лете далеко од извора, па је тако на пример, 2010. године ерупција вулкана на Исланду послала огромну количину пепела преко Атлантика и узроковала потешкоће у Западној Европи. Овај догађај био гранични да се уведу неке нове норме и правила, јер штета коју пепео може да узрокује обухвата површине на авионима, ветробране и напајање, делове за вентилацију, хидраулику, електронику.

Увлачење вулканског пепела у моторе може узроковати озбиљно смањење учинковитости мотора због ерозије делова или комплетне блокаде млазнице за гориво. Вулкански пепео садржи честице чија се тачка отапања налази испод интерне температуре мотора, што значи да се те честице отопе пре него што пролете кроз мотор. Путујући кроз турбину, ови се материјали брзо охладе, залиепе за лопатице и сметају пролазу запаљивих плинова под високим притиском, преноси Тпортал.

Можемо ли препознати ове облаке?

Милиони путника сваке године лете изнад вулкански активних регија попут Исланда и Северног Пацифика. Геолошки завод Америке процењује да на свету тренутно постоји 1.350 потенцијално активних вулкана, док је 161 њих на територију Америке. Временски радар није делотворан за откривање облака вулканског пепела, што значи да пилоти морају да се ослањају на прецизне прогнозе вулканских ерупција на подручју авионских рута.

Због тога на свету постоји девет специјализованих центара.

Да ли је вулкан икад узроковао авионску несрећу?

На срећу - није. Највећи проблем је материјална штета коју узрокује пролет кроз облак пепела, што је у на неколико наврата скоро завршило смртним страдањима.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Beogradjanin-Istrijan-Schwabenländle
Вулкански пепео има далеко нижу температуру од температуре која влада у млазном мотору, пепео се топи и влажан се сталожи у мотору и тако га гужи и на крају може да га угаси. Епилог је јасан.
Zoran
Desava se da po selima imte betosnke stubove za struju, a struja nikakva., Desava se da drzaven bolnice u unutrasnjosti ne garantuju potoperativni oporavak zbog zaraze u bolnici(necistoca). Ali to su sve sitnice...bitno je sta se desava avionu kad auleti u vulkanski pepeo. Da povraca covek od vas.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.