Нови модел вагона за повратак „Гоше” у живот
Смедерево – Уочи стогодишњице постојања, која се обележава у 2023. години, Фабрика шинских возила „Гоша” из Смедеревске Паланке, са руба пропасти враћа се у живот. Покренута је производња интермодуларног теретног вагона за превоз контејнера. Први овакав вагон из производње је изашао пре шест месеци, али је још пола године било потребно за сва испитивања. Коначно, пре месец дана добијен је сертификат чиме су се створили услови за почетак серијске производње.
Идеја о оживљавању фабрике и стварање новог производа јавила се 2019. године када је ФЖВ „Гоша” добила новог власника, сродну фабрику из Смедерева – „Желвоз 026”, коју је исти власник у мају 2017. такође купио из стечаја, и која је након тога наставила да ради и проширила тржиште. Према речима генералног директора „Гоше” Саше Станисављевића, због тога што је паланачки гигант имао реноме, нови менаџмент није желео да се сведе на неку врсту експозитуре смедеревске фабрике.
– Код нас је прорадио српски инат да направимо нови вагон и тако је настао СГНСС-З. Кренули смо од нуле заједно са тимом људи из „Желвоза”. Од пројектовања, израде прототипа, преко конструисања до испитивања, сертификације и коначно производње. Ангажовали смо Машински факултет у Београду који једини може да ради испитивања статике, динамике и свега осталог што је неопходно да би вагон ушао у серијску производњу – прича Станисављевић за „Политику”.
Од идеје до фазе уласка у производњу првог оваквог вагона прошло је годину и по дана. За почетак, за производњу једног вагона потребно им је десетак дана, а како тече период уходавања радника, чији ће се број увећавати, требало би да након годину дана из ове фабрике сваки дан-два излази по један вагон. Заинтересованих купаца има, од домаћег „ Србија карго” до немачке компаније ВТГ.
– Овакви вагони су дефицитарни на тржишту. Притом, камионски транспорт робе је скуп и компаније прелазе на железнички јер осим што је јефтинији, он је и бржи, а и мање је потребно времена за претовар. Ту смо видели шансу и очекујемо да „Гоша” поново буде бренд Србије – каже Станисављевић.
Осим што би требало да поспеши укупан извоз Србије, кроз оживљавање пропале фабрике упошљавају се нови радници, па у овој фабрици верују да би држава имала интереса да у „Гошину” производњу евентуално уложи и бесповратна средства, јер виде дугорочну корист не само за компанију већ и за државу, локалну заједницу.
У почетној фази, план је производња пет интермодуларних вагона месечно, али и увећавање броја запослених са повећањем производње. У фабрици ради око стотину радника, а имају потребу за још толико, па су расписали конкурс за браваре, завариваче, технологе, инжењере… Посла ће бити и за део „Гошиних” бивших радника.
ФЖВ „Гоша” је основана 1923. године српским и француским капиталом под називом „Јасеница АД”, као радионица за ремонт вагона и израду челичних конструкција
Нови вагон на сајму у Берлину
Са новим производом ФЖВ „Гоша” је учествовала на сајму у Берлину и како некадашњи гигант десетак година практично није постојао на карти Европе као произвођач железничких вагона, били су, каже директор фабрике, велико изненађење у конкуренцији са другим великим светским произвођачима.
Подели ову вест








Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.