Среда, 08.02.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа
САНДЕНС 2023.

Заувек смрзнуто сећање на једно лето

Дебитантски филм фламанске редитељке Фирле Батенс, о последици тешке трауме из детињства, рађен је према роману „Растапање” Лизе Спит
Из филма „Када се растопи” (Фотографије: The PR Factory)

Много година након врелог лета које је измакло контроли, Ева се са леденим блоком у задњем делу аутомобила, из Брисела у којем живи, враћа у једно фламанско село у којем је одрасла. Усред зиме, она се суочава са својом прошлошћу и са својим мучитељима – и ово би био кратки синопсис узбудљивог и убедљивог белгијског дебитантског филма „Када се растопи” познате фламанске глумице Фирле Батенс, која је своје импресивно редитељско умеће управо светски премијерно представила на фестивалу „Санденс” у Америци.

Занимљиво је и нимало неважно што је Батенсова за свој редитељски деби одабрала да, уз неопходне интервенције, заправо екранизује роман-бестселер „Растапање” белгијске књижевнице Лизе Спит, који је преведен у више од 15 земаља. И да то учини храбро и одлучно и изненађујуће зналачки. Пред гледаоцима на „Санденсу”, и свима онима којима је „Када се растопи” био доступан онлајн, појавио се филм који удара право у плексус. Филм за све оне који свој бол закопавају дубоко у себи, на месту где га нико не види док их изнутра нечујно изједа. А управо је то случај са јунакињом Евом – жртвом сексуалног напаствовања у раном детињству. Фирла Батенс каже: „Тихи људи често имају најгласније умове, само их ми једноставно не чујемо. Или, не слушамо довољно добро”, и управо негде на томе и лежи суштина њеног филма. На жртви која је принудно предуго заробљена у својој тишини – не својом жељом већ из немогућности да се било коме обрати јер је као дубоко повређено дете била окружена неразумевањем и одбацивањем и прикривањем истине од стране одраслих који су јој били најближи. Уз то, ту је и та огромна бол изазвана издајом својих најближих пријатеља из детињства...

Фирле Батенс, глумица и редитељ дебитант

Објашњавајући како је уопште дошла на идеју да за свој деби одабере филмску адаптацију романа Спитове, Фирла Батенс је рекла: „Пре неколико година тај роман ми је дат са поруком ’Прочитај јер мислим да то треба да режираш’, а била сам усред снимања једне телевизијске серије и помало запањена овом стварно неуобичајеном идејом. Нисам имала никаквог искуства у уметности филмске режије, али сам потајно имала тај свој скривени сан. Након више година рада на сценарију и претварања ове приче у сопствену креацију, створила се нада да ће мој филм повести гледаоце на Евино путовање као осетљивог детета које жели да буде вољено, као и крхке младе одрасле особе, која покушава да преживи у огромном свету који се често своди на отпорност, успех и примећеност. Дира ме бескрајна Евина потреба за љубављу, пажњом и разумевањем и њено смрзнуто, непријатно стање које јој не омогућава да даје и прима све ово. Ева постаје сопствени непријатељ и непријатељ свих других.”

И филм Батенсове, баш као и роман Спитове, има форму шокантне хронике одрастања. Сама прича дубоко и немилосрдно урања у детињство, показујући колико догађаји из тог раздобља могу утицати на остатак живота. Сама радња се вешто преобрће из садашњости у прошлост (реч је о двојној временској линији), догађаји се откривају постепено, баш као што се постепено гради и напетост која кулминира на самом крају и романа и филма. Фирле Батенс пажљиво одржава равнотежу између трилера и приче о одрастању док непоколебљиво истражује људску природу у њеном најсуровијем облику, користећи визуелно наративне контрасте између лета и зиме, врелине и леда, безбрижности и тешке бриге. Отвара се свет окрутности деце једне према другима, вршњачког насиља и хормонских дивљајућих удара, али и свет шокантног саучесништва одраслих са тим својим недостатком инстинкта да заштите своју децу и са равнодушношћу произашлу из саможивости.

 Филм „Када се растопи” Фирле Батенс, није од оних оптимистичких филмова у којима прича о трауми води ка коначном излечењу. Редитељка је више заинтересована да прикаже дугорочне, чак и доживотне последице разорних догађаја из детињства који се пречесто банализују или гурају под тепих. Реч је о моћном филму пуном изазовних етичких питања на које нема лаких одговора. Изазива нелагоду, али и покреће важну дебату и као такав заслужује да га види широка публика...

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.