Кад Гоје патролира Дорћолом, а Зума линијским парком
У време врло дуге и неславне реконструкције улица од Рузвелтове до Зоо-врта камере на овом инфраструктурном градилишту нису биле потребне јер је готово свакодневно Гоје неуморно правио информативне фото-репортаже праћене виспреним коментарима о динамици радова, урађеном, мањкавостима... Гоје, као и тада, и данас једнако прати и бележи ницање стамбених и стамбено-пословних објеката на Дорћолу, обавештавајући јавност о томе докле се стигло и где је, евентуално, запело. У исто време, ниједан детаљ у преображају градског приобаља, пре свега уређење линијског парка, не може да измакне Зуми. Он свакодневно прати тај пројекат, нижући аргументе за и против, поткрепљене неретко и документацијом. Саша воли да уради детаљне фото-репортаже, било да је реч о пројектима или свакодневном животу града. Вучку углавном пажњу привлачи свакодневица у саобраћају и јавном превозу, а Мири Ц. Ауто-пут „Милош Велики”.
Ово нису надимци измишљених ликова из неке савремене приче, већ псеудоними тек дела грађана, житеља Београда и остатка Србије, који даноноћно прате живот престонице и других крајева земље у оквиру својих извештаја са терена и коментара у врло живим дискусијама на „Беобилд форуму”. Свој живот он је почео пре готово 18 година наставши из дотадашњег „Беобилд блога”, који је заживео око две године раније. Од оснивања форума променили смо државу у којој смо живели, а сам форум испратио је и дочекао шест градоначелника Београда свакодневно пратећи градски живот и пројекте за њихова вакта.
– Заједница форума полако се развијала и расла. Пробну верзију покренули смо средином 2005, а у пуној форми на овом домену званично је од новембра 2006. На идеју за његово покретање се дошло након промена у земљи 2000. када су поново покренуте инвестиције и изградња објеката у граду. Број пројеката је стално растао и било је тешко информисати се о градским плановима и будућим пројектима. Прикупљали смо информације са свих страна и трудили се да све битно и занимљиво објавимо на једном месту. Форум је замишљен као платформа за комуникацију, како би људи из свих делова града могли да се повежу, размене информације или да се организују – присећа се Игор Дудаш, уредник форума.

Прве теме у овој својеврсној виртуелној кафани, месту окупљања свих које занимају не само пројекти у граду и земљи, него и прошлост и историја, различита виђења и предлози за актуелне урбанистичке и друге промене око нас, биле су углавном јавна инфраструктура, саобраћај и највеће планиране инвестиције. Осим форумаша који свакодневно посвећено дебатују и остављају коментаре, годинама овим виртуелним градом свакодневно шпартају и хиљаде читалаца ових тема и постова. Зато и не чуди што форум тренутно има око 3.000 тема.
– Сада недељно форумаши оставе више од 3.500 порука које се тичу најширег спектра интересовања... Део прве генерације чланова форума и даље је активан – наглашава Дудаш додајући да у од интересовања зависи и да ли форумаши пишу у оквиру једне теме или у оквиру више њих.
– Тренутно је једна од активнијих тема цена некретнина узевши у обзир активности на том тржишту. Теме о различитим стамбеним пројектима без дилеме привлаче доста интересовања купаца некретнина, док метро и железничку станицу Прокоп можемо сматрати вечитим темама у Београду па самим тим и на форуму... – указује Дудаш.
Последњих седмица једна од тема на којој су се даноноћно сливали коментари била је градска магистрална саобраћајница Нови Београд – Сурчин, најпре због финалних радова на њој, а онда и због фото и видео репортажа са терена после њеног пуштања у саобраћај. Прошле године, у слично време, данима је био ужарен одељак форума „Модернизација железница”, наравно због пуштања у рад брзе пруге и „Сокола”. Тада су бројни форумаши из возова слали детаљне извештаје о доживљајима и пропустима који треба да се исправе на прузи и у станицама. Стално актуелне и живе су и теме Савски амфитеатар, пројекти у изградњи (које се тичу изградње стамбених и стамбено-пословних комплекса), јавни превоз, реконструкције саобраћајница, бахато паркирање, нелегална градња, рушење старих градских здања... Ових дана у жижу улази и земунска Главна улица.
– Многи грађани нису активни само на форуму, него истовремено пријављују проблеме и надлежнима па не можемо да тврдимо да када се неки проблем деси да је решен захваљујући искључиво коментарима на форуму. Али, да има утицаја – има. Било је примера када су форумаши предлагали измене појединих градских линија и да је убрзо то и спроведено у дело – подсећа Дудаш.

Када је реч о темама које међу форумашима често изазивају жустре, али конструктивне расправе, једна од њих управо је цена некретнина. То, како каже, и није чудно јер се и те како тиче бројних грађана. Расправе форумаша који су различитих ставова знају повремено да изазову и теме које на први поглед нису шкакљиве. Тако се у време обнове више десетина фасада у центру града и Земуну водила врло жива дискусија, својеврсно мачевање коментарима о томе да ли се на прави начин спроводи ова акција, ко треба да плаћа обнову, да ли се фасаде заиста детаљно сређују или се само шминкају...
Шта је у овим повремено врло динамичним дискусијама граница, шта није прихватљиво на форуму?
– Нису дозвољене вулгарности, вређања, страначки постови који су искључиво то, политички. То није прихватљиво. Да би нешто, као што је овај форум, било квалитетно, мора да буде модерисано јер вређање других форумаша никако не може бити слобода говора – изричит је Дудаш који сматра да је форум попут града.
– Као што Београд нису само зграде него и људи који у њему живе, тако су и форум пре свега људи, којих се те теме тичу. Форумаши су попут секције у школи, удруживање са људима које интересују исте теме и који о њима желе да расправљају. Свака критика на њему, наравно ако није директно политичка, увек је добронамерна, зато овај форум и јесте својеврсно место окупљања, градска константа која је и те како потребна Београду – закључује Дудаш.
Форумашки живот удружења
Део историје „Беобилд форума” су, осим појединаца, и удружења грађана. Нека од њих су и своје деловање започињала управо на овом форуму или су на њему покретала бројне важне теме, акције, износила предлоге, извештавала о актуелним дешавањима из области којом се баве. Нека од познатијих су „По мери метро”, „Дијаграм”, „Удружење љубитеља железнице”, „Савски насип”...
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.