Понедељак, 27.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Краљ калцијума

(Срђан Печеничић)

Кељ (Brassica oleracea, Acephala Group) јесте зелено лиснато поврће које спада у групу купусњача. Како расте, формира главицу од модрозеленог лишћа. Изворно се гаји у Азији и на Медитерану, али је широко распрострањен и у северној Европи и Америци.

У Шкотској позив на вечеру уобличен је у фразу „дођи на кељ”.

Мада спада у зимско поврће, има га током целе године. Ипак, најукуснији и најбогатији нутријентима је управо зими. Кељ се често назива „краљем калцијума”, а тренутно се налази на топ-листи десет најздравијих намирница. Богат је витаминима А и Це, гвожђем, лутеином и прехрамбеним влакнима. Садржи велике количине калијума, седам пута је богатији бета-каротеном од брокула и једанаест пута богатији лутеином.

Важно је истаћи: што је тамнија зелена боја неког поврћа, то је у њему више бета-каротена (провитамина А). Ова биолошка материја на посебан начин утиче на виталност и добро расположење човека.

Како се припрема кељ?

Кељ се најчешће припрема а и најбољи је ако се обари у сланој води. Традиционални начин припремања подразумева кување од 40 минута, док у потпуности не омекша. Може се додати и чорбама и варивима, а често се припрема са кромпиром и јечмом. У комбинацији са белим пасуљем и кобасицом представља традиционално португалско јело. Кељ се може зачинити белим луком, маслиновим или сусамовим уљем, соком од лимуна, циметом, рибизлом или препрженим семенкама бора.

Кељ и здравље. Традиционално, ово поврће се користи код болести и стања изазваних поремећајем размене материја у организму, гихта, и за ублажавање симптома реуме. У народној медицини свежи листови кеља стављали су се на отечене зглобове и чиреве, а сок се давао особама са желудачним тегобама.

Због високог садржаја прехрамбених влакана, кељ се препоручује особама са слабом покретљивошћу црева. Високи удео калијума сврстава га у групу намирница које се препоручају особама са високим крвним притиском. Витамин А и лутеин, који су у великој мери присутни у кељу, препознати су као нутријенти који штите очи од различитих дегенерација, а због високог садржаја калцијума кељ се препоручује због костију.

Уколико можда нисте љубитељ ове намирнице или желите промену, предлажемо да направите кељ у фином сосу. Њиме можете да прелијете и неку другу кувану купусњачу: купус, раштан, брокуле…

За четири особе потребно је: килограм кеља, 7–8 дл кокошје супе.

За сос је потребно: 30 г маслаца, 20 г брашна, три кашике сенфа, децилитар белог вина, два децилитра павлаке, со, бибер, шећер. Припрема: чврсту главицу кеља очистите па је расеците на осам делова. Када супа од коцке прокува, ставите кељ. Кад омекша, извадите га из супе и ставите на топли тањир. У међувремену на загрејаном маслацу кратко пржите брашно и налијте га вином. Улијте павлаку, додајте сенф и мешајући кувајте на лаганој ватри око 10 минута. Сос посолите и побиберите и додајте мало шећера. Послуживање: врућим сосом прелијте кувани кељ и по жељи послужите уз кувани кромпир посут сецканим першуном. Савет: на исти начин можете припремити и кинески купус.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.