Петак, 18.07.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Трагична судбина повезује хероје и губитнике

Бора Станковић изразито аполитичан, и Кочић до сржи у политици, имали су посла са оним Кишовим „пасјим синовима” и нису имали ни најмање изгледа да из те неравноправне борбе изађу као победници
(Фото З. Анастасијевић)

Нова књига Вулета Журића „Хероји и губитници, двадесет сентименталних прича о двадесетом веку”, у издању Лагуне, садржи двадесет документарних приповести о великанима међу којима су Бора Станковић, Петар Кочић, Криста Ђорђевић, Бранко Вукелић, Пјер Паоло Пазолини, Лав Троцки, Младен и Сретен Стојановић, и други. Ове истините приче животе тих људи, али и читаву епоху 20. века, осветљавају из перспективе необичних детаља, животних драма и неочекиваних обрта, а истовремено подсећају на то да је сећање важно за једну културу баш као и за идентитет појединца.

Јунаци ваших документарних приповести отаџбини су дали све, да би их она славила тек кад су херојство заслужили тешким мучеништвом, а неке је просто заборавила. Да ли вас то љути или просто подстиче на писање?

Ршум нас је давно научио како се отаџбина брани лепотом и лепим васпитањем, па је у том смислу онај најмањи заједнички садржалац судбина хероја и губитника о којима сам писао њихова махом трагична судбина. Да их је судбина миловала, да нису хрлили у сусрет великим догађајима, већ да су се штедели и живели калкулантски, историја их не би запамтила, а њихова дела не би чинила темељ наше или светске културе.

Зашто се сећате баш те епизоде у којој је Бора Станковић при повлачењу у Великом рату изгубио рукопис „Ташане” или Кочићевог учитељевања у Македонији?

То су преломни тренуци у животу два писца. Писац „Нечисте крви” као да до краја није могао да проникне у природу рата и нових животних правила, па је усред катастрофе писаним путем тражио од бугарских окупационих власти да му врате фасциклу остављену у некој фиоци његове привремене нишке канцеларије. Кочић је пак стање „наше ствари” у Скопљу, које је и даље било под отоманском јурисдикцијом, видео и превише јасно и није ни хтео ни умео да ћути, јер је умео и морао да пише. Бора Станковић изразито аполитичан, и Кочић до сржи у политици, имали су посла са оним Кишовим „пасјим синовима” и нису имали ни најмање изгледа да из те неравноправне борбе изађу као победници. Уз враћање ненадмашним приповедачким опусима двојице горостаса српске књижевности, није наодмет примити к знању фусноту о начину на који су полако али сигурно губили битку са корумпираним, на све спремним полусветом.

Док пишете о четничком мајору Јездимиру Дангићу, а затим о Ивану Горану Ковачићу, писцима које бисмо данас смештали на идеолошку десну или леву страну, пратите њихову унутарњу мотивацију која нам делује логично у датим околностима. Шта о њима млади могу знати када Ковачићеве „Јаме” нема у школама, а један од последњих младобосанаца нигде се ни не помиње?

О песнику „Јаме” и писцу записа са робије у бихаћкој Кули и зеничком казамату и данас се зна много, али је питање колико њихове судбине интересују састављаче најновијих курикулума нашег историјског памћења. Јер без обзира на то да ли говоримо о хрватском песнику чијој се уметности и жртви дивио и један Пикасо или о младобосанцу и четничком војводи, који се 1944. године борио у Варшавском устанку, реч је о људима који су испунили своју судбину, али су те судбине, ето, мимо онога што би данас требало да буде културолошки прихватљиви наратив.

Како видите пут браће Младена и Сретена Стојановића, од дечака младобосанаца до хероја у комунизму?

Ове године је обележена стотину двадесет и пета годишњица рођења Сретена Стојановића, чији Карађорђе стоји код Народне библиотеке и Храма Светога Саве у Београду, а Његош на платоу између Филозофског факултета и Капетан Мишиног здања. Његов брат, лекар који је бесплатно лечио крајишку сиротињу и играо тенис, погинуо је на Козари и преселио се у народну епику. Њихова слободарска идеја није се мењала, до данас је остала најчистији пример посвећености бољитку народа и његове културе. Обојица младобосанци од раних школских дана, остали су верни разумевању југословенства као простора социјалне једнакости и културног уздизања.

Кристи Ђорђевић посветили сте важно место, у вези и са њеним братом од стрица Савом Шумановићом. Да ли она спада у ред грађана, попут Иве Андрића, без чијег ауторитета социјализам није могао?

И госпођа Криста и господин Андрић држали су до дискреције. За разлику од Боре Станковића и Петра Кочића, умели су да доносе добре одлуке у тешким тренуцима. Тито је супругу првог нашег венеролога Ђурице Ђорђевића ценио и поштовао, јер је у Другом светском рату сачувала партијско злато, док је нашег јединог нобеловца примио у кратку, куртоазну посету, не задржавши га ни на ручку. Али зато су Криста Ђорђевић и Иво Андрић крајем шездесетих у дому Родољуба Чолаковића у малом друштву дочекивали Нове године. Никада нећемо сазнати о чему су причали, ни о чему су ћутали.

Пажљиви сте читалац старих „Политика” и архивске грађе, а у случају Пазолинијеве смрти поступате као истражитељ форензичар?

Или пре као читалац књиге о још једној неуспелој истрази која нас није довела до пуне истине о разлозима за Пазолинијево смакнуће и идентитету оних који су нечију наредбу хладнокрвно извршили. А што се изучавања грађе тиче, нема лепшег дела истраживачког посла. Никада не знате када ћете прочитати нешто што ће вас одвести до нове теме, нове приче о херојима и губитницима без којих не бисмо били оно што и даље јесмо. „Политика” је неоспорни део тог бића. Зато њен сваки нови број није тек само скуп редовних рубрика којима се испраћа у прошлост још један дан, већ управо ризница чињеница које ће ономе који се кроз педесет или стотину година буде интересовао за наше време показати да се упркос потешкоћама увек може и мора бити озбиљан. И водити рачуна о језику.

Сећате се детињства у олимпијском Сарајеву и тамошње Кинотеке. На који начин су вас та спортска и културна сећања обликовала?

Што човек више сазрева, а онда и стари, све мање му успева да сваки час не посеже за сећањима. Али сећамо се одавно обликовани. Отуда моје посезање у приче о једном не тако давном, а опет давно прошлом времену у овој књизи треба разумети само као још један начин да се проговори о култури једне земље у којој сам рођен, у којој сам живео и у којој живим. Те земље више нема, али је њена култура, свиђало се то некоме или не, и даље кључна за разумевање како онога кроз шта смо пролазили и кроз шта пролазимо, тако и онога што нас тек чека.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.