Уторак, 20.05.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Отпорна или ломљива Европа

Основни економски проблем уније, дугорочно посматрано, јесте економско слабљење у односу на главне силе – САД и Кину. Док је кинески раст у периоду 2014–2023. износио просечно око 6,6 одсто, раст БДП-а у САД у истом периоду био је 2,3 одсто, а у Европској унији тек 1,5 одсто. Ни просек раста БДП-а у наредних десетак година се неће много мењати
Још једно компликовано склапање слагалице зване Европска комисија: Урсула фон дер Лајен (Фото AP/Virginia Mayo)

Док нова-стара председница Европска комисије Урсула фон дер Лајен отпочиње компликовано склапање слагалице под називом „састав Европске комисије” (подела ресора на 28 чланова, имајући у виду жеље држава чланица, политичку „тежину” појединаца, односе мушкарци-жене и др) – у Европском парламенту (ЕП) је након јунских избора настављено надметање политичких струја. Оне се поједностављено могу поделити на заступнике статуса кво (проевропљани) и разне десне струје (евроскептици) заговорника првенства националних интереса у односу на изградњу наднационалне ЕУ.

Избор Фон дер Лајенове у јулу, с релативно комотном већином (401 глас од укупно 720), у ЕП је потврдио чињеницу да се проевропски „центар” (ЕПП, социјалисти и др) већински одржао након јунских избора – иако уз паралелно јачање крајње деснице. То јачање се у последње време показало и чином једног од вођа десне опције – мађарског премијера Орбана. Пошто је искључен из групације Европске народне партије (ЕПП), Орбан је успео да направи нову парламентарну групацију с Францускињом Ле Пен (Национално окупљање) и с још 10 других десних странака (чешки владајући Ано, италијанска Лига М. Салвинија, холандска и аустријска Партије слободе итд). Овим је створена трећа по бројности групација у ЕП под називом „Патриоте за Европу”. „Патриоте” су бројније, не само од либерала и зелених, него и од конкуренције с деснице у оквиру „Европских конзервативаца и реформиста” (Браћа Италије Ђ. Мелони, Право и правда Качињског и др). Овај успех је, међутим, имао и свој противефекат. Странке центра створиле су неку врсту изборног „санитарног коридора” према Орбановим Патриотама (као и групи „Суверениста”, у којој је немачки АфД), чији су кандидати за водећа места у ЕП (за потпредседнике и председавајуће одбора у ЕП) константно надгласани и нису добили ниједно место.

Поред тога, уз критике због своје „мировне мисије” у Русији и Кини, Орбан је добио и додатни симболични „шамар” од већине у ЕП. На првом заседању парламента (у јулу 2024) није организован традиционални говор председавајућег ЕУ – тј. мађарског премијера, с објашњењем да је програм ЕП преоптерећен.

У говору мађарским студентима (јул 2024) Орбан је резултате избора и стање у ЕП прогласио „наставком окупације Брисела од стране либералне олигархије” – глобалне и бриселоцентричне. Оценио је да је „европски процес одлучивања сломљен”. ЕУ је, уместо да се залаже за мир (у Украјини), предала своје интересе у руке администрације САД. Истакао је да је унија дубоко подељена између њеног западног дела, где се верује да је идеја националне државе превазиђена (у центру су индивидуални егоизам, глобални интереси и идеје „соросоваца”) и њеног централноисточног дела, који се и даље узда у класичну националну државу и традиционалне вредности (хришћанство, породица, нација). У суочавању с „глобалним системским променама” у свету, он подржава Макронову идеју о „европском суверенитету”, али то допуњава идејом о промоцији мађарске „велике стратегије” умрежавања у светски поредак (која би, узгред, обухватила сав мађарски „етнички простор”, а не само мађарску државу). Заложио се за јачање економских и одбрамбених амбиција у ЕУ, али се супротставио даљем политичком уједињењу уније.

Орбанов приступ не делује исувише кохерентно. Он напада доминацију САД, али подржава Трампа; супротставља исток ЕУ њеном западу, а истовремено критикује Пољску; залаже се за мир у Украјини, а подржава Макрона и његову одбрамбену иницијативу итд. Занимљив је и његов коментар о политичком распаду Вишеградске групе, што објашњава амбицијама владе у Варшави, која жели да ослабљену политичку „кичму” ЕУ (осовина Берлин–Париз) замени стратешком линијом Лондон–Варшава–Балтик–Скандинавија.

Орбанови коментари о стању у ЕУ су важни ако имамо у виду продужене политичке кризе у две кључне државе ЕУ – Немачкој и Француској – у којима је, с једне стране, очигледан успон крајње деснице уз слабљење владајућих странака и недостатак политичког лидерства, што је општији европски проблем.

Пол Кенеди је у делу „Успон и пад великих сила” указао на феномен дугорочног „пренапрезања” привреде под притиском војних издатака као главни разлог пораза у међународном надметању на дуги рок (како се то, на пример, десило са СССР-ом). Ушли смо током последњих година у фазу драстичног повећања трошкова за наоружање у скоро свим деловима света, па се поставља питање како ће поједине привреде подносити ово дугорочно оптерећење.

Стање у ЕУ и Европи у целини, зависиће, осим од тока рата у Украјини, у крајњем виду од економске ситуације. Основни економски проблем уније, дугорочно посматрано, јесте економско слабљење у односу на главне силе – САД и Кину. Док је кинески раст у периоду 2014–2023. износио просечно око 6,6 одсто, раст БДП-а у САД у истом периоду био је 2,3 одсто, а у Европској унији тек 1,5 одсто. Ни просек раста БДП-а у наредних десетак година се неће много мењати. Процене пораста БДП-а до 2035. годишње за САД су око два одсто, за Кину 4,5–5 одсто и ЕУ до 1,5 одсто. Европска (а посебно немачка) привреда има тешкоће с енергетском транзицијом (цене енергената због рата у Украјини и одрицања од нуклеарки у СРН), старењем становништва, заостајањем у трци у информационим технологијама и иновацијама у односу на САД и Кину, као и обезбеђивањем стратешких сировина за нове технологије и поремећајем ланаца индустријске производње након пораста геополитичких напетости.

Иако је још рано да се говори о перспективама другог мандата Фон дер Лајенове, основне линије средњорочног развоја ЕУ већ је најавио Европски савет у „стратешкој агенди” за ЕУ до 2029. године. Као главни приоритети наведени су јачање одбране и безбедности, припреме за проширење уније, јачање економске конкурентности, реализовање двоструке транзиције (климатске и дигиталне) и напредак у областима науке и иновација.

Питање проширења остаје незавршени посао ЕУ који је постао знатно сложенији и геополитички битнији с почетком преговора с Украјином и Молдавијом. Тема проширења посталa је у првом реду одбрамбено и безбедносно питање, а тек након тога економско-политичка или реформска тема. Стратешка агенда Европског савета на тему проширења за сада не садржи иновације: помиње се, поред осталог, напредак у приступању заснован на заслугама (сваке земље одвојено), могућ постепени – фазни приступ у интеграцији, као и потреба унутрашњих реформи у ЕУ.

Први конкретан корак у даљем раду на овом питању у ЕУ односиће се на избор комесара за проширење. Можемо с доста сигурности предвидети да Орбанов кандидат (досадашњи комесар Вархељи) нема озбиљне шансе. Иако је процена о томе ко од кандидата за комесара може добити који ресор подсећа на игру рулета, највише интересовања за проширење показале су земље централне и источне Европе, попут Пољске и Летоније. Кључни показатељ у наредним годинама о спремности за проширење ЕУ биће став држава чланица кад је реч о реформама интерних политика које су повезане с овим процесом (начин одлучивања, регионална политика, структурни фондови и др) као и договори у погледу новог вишегодишњег финансијског плана уније за период 2028–2034.

Фон дер Лајенова и Орбан се слажу, бар начелно, макар да ЕУ треба да се прошири. Док источна и јужна граница Европе горе у пожару ратова, врата ЕУ се полако, иако још недовољно брзо, отварају.

Председник Форума за међународне односе Европског покрета у Србији

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листа

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Хајдук Вељко
ЕУ. Пет стотина милиона грађана.
Бранислав Станојловић
Како може нешто што није држава (је ли у УН? Јок!) да има грађане?
Хајдук Вељко
Значи,највећу штету претрпеће Европа. Постаће трећеразредна сила. То је и био циљ Америке, и Енглеске.
Бранислав Станојловић
Европа је континент и није никаква сила па чак ни држава! А Четврти Рајх неће дуго!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.