Поклањање петица искључиво у интересу наставника
По једну петицу свим својим ђацима поклониће и у рубрике у дневнику уписати учитељи и наставници чланови Независног синдиката просветних радника Србије (НСПРС) и од тог наума неће одустати, тврди за „Политику” Душан Кокот, председник ове нерепрезентативне али утицајне синдикалне организације која окупља запослене у образовању. Броје скоро 6.000 чланова у око 300 школа. Одличне оцене ученицима ће поделити у оквиру такозваног белог штрајка, овога пута масовно и нескривено. На овакав потез су се одлучили јер надлежни још нису испунили захтеве НСПРС-а: да се одговарајућим изменама легислативе безбедност у школама унапреди, да се наставницима гарантује ефикаснија правна заштита од напада, да им се прописима одреше руке тако да ђаке који се изразито непримерено понашају могу да без одлагања суспендују са часа и наставе, као и да се онемогући подношење анонимних пријава просветној инспекцији.
Поклоњене петице, уколико ови захтеви не буду усвојени до краја првог полугодишта, биће основ за закључне оцене – одличан пет, без обзира на све друге оцене записане у рубрикама дневника вредновањем знања, напредовања и ангажовања ученика према објективним критеријумима. То је ново неформално правило које ступа на снагу у пракси у школама у којима НСПРС има чланство.
Официјелна правила налажу да се закључна оцена из предмета утврђује на крају првог и другог полугодишта на основу свих појединачних оцена које су унете у дневник од почетка школске године. Такође, важећим званичним правилницима прописано је и да закључна оцена не може бити већа од највеће појединачне оцене уписане у дневник, добијене било којом техником провере знања.
Према томе и поклоњене петице могу бити основ за закључивање одличних оцена, иако овде није посреди нека техника провере знања него синдикални маневар. На наше питање да прецизира да ли се овде мисли на закључне петице на полугодишту или за крај школске године, Кокот указује да је реч о „закључним оценама на полугодишту”. На наш коментар да је то бесмислено, јер иако представљају један пресек закључне оцене на крају полугодишта, не рачунају се приликом утврђивања закључних оцена за крај разреда, председник НСПРС-а каже: „Управо тако. Суштина је да закључна оцена на полугодишту не служи ама баш ничему и идеална је да би се урадило ово што намеравамо. И да сви ученици добију петице, никога неће оштетити ни унапредити јер та закључна оцена не улази у просек за крај, него се за крај рачунају све оцене од почетка школске године осим закључне с полугодишта.”
У просветној јавности са становишта репрезентативних синдиката у образовању било је коментара да је „поклањање петица срамота за струку”.
„Не бих то назвала срамотом за професију, пре бих рекла да је то непромишљеност, јер није прави тренутак на почетку школске године давати ту једну петицу. Морамо да искористимо све друге облике протеста да бисмо дошли до тога да на крају године можемо да закључимо пет. Зашто бисмо сада давали ту петицу, кад можемо да је дамо на крају. Као наставник сматрам да су тиме оштећене оне категорије које су најбоље у нашем систему, то су ученици који постижу најбоље резултате и ако њих изједначимо са осталима, заправо смо анулирали њихов рад. То нам је крајња мера о којој можемо да размишљамо у јуну”, разјаснила је у разговору за наш лист Снежана Романдић Петровић, члан председништва Уније синдиката просветних радника Србије, која окупља скоро 30.000 чланова у око 650 школа.
Њена је бојазан, каже, да се више потенцира нејединство синдиката у просвети када се говори о нерепрезентативном синдикату НСПРС, а заправо су се први пут после неколико деценија репрезентативни синдикати који имају најбројније чланство ујединили око заједничких проблема и имају координиране наступе.
„Ако је то већ тако, онда један мали синдикат прилично апсурдним захтевима на почетку школске године врло гласно тресе јавност причом о свим петицама, играјући на емоције родитеља, а ми треба да се запитамо шта је суштина, да ли се тај синдикат бори за добробит запослених или су све његове акције заправо спроведене против репрезентативних синдиката у просвети”, сматра наша саговорница.
За критике да се поклањањем петица неправда највише наноси ученицима који заиста заслужују одличне оцене, Кокот сматра да су „баш глупост”.
„Добром ученику је већа штета скраћење часа, а да не причамо о обустави рада. Сваки родитељ има право да се жали на оцену, али још нисам чуо да се неко жалио због петице, а због тројке јесте, због јединица да не причамо. Због петице још нико није добио батине. Ово је самоодбрана наставника. Ватра већ гори. Проблем белог штрајка поклањањем оцена постоји већ годинама, просечан успех ученика све је већи а знање све мање”, уверава Кокот.
Дакле, НСПРС не одустаје од показне вежбе поклањања петица у самоодбрани, јер сматра да се тиме никоме не наноси штета. Да уместо петица поделе јединице то би била штета.
„Тако је. И уколико држава реши да усвоји наше захтеве, за чију реализацију није потребно ништа осим добре воље, онда и та по једна поклоњена петица неће ништа значајно пореметити. Ученик који има једну петицу и пет јединица може да добије закључену двојку. И до сада је добијао. После поклоњене петице, ко заслужи кеца или тројку, то ће и добити. Објективна штета не постоји ни за кога, све што радимо је у складу са законом, а држава нека види какви су прописи”, закључује Кокот.
Подели ову вест



Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.