Сага о слици „Салватор Мунди” још траје
„Салватор Мунди”, слика која је на аукцији у њујоршком „Кристију” 2017. године купљена за 450 милиона долара и која се приписује Леонарду да Винчију, није виђена откако је продата. И пре и после аукције у многим стручним, али и ширим круговима довођено је у питање само ауторство и о томе се још спекулише. Неко време је био непознат и купац пошто се радило о трансакцији обављеној преко посредника, а када се сазнало да је она у поседу престолонаследника Саудијске Арабије Мухамеда бин Салмана ел Сауда остало је и даље непознато да ли ћемо је икад више јавно видети.
Светски медији баве се с времена на време том темом и према сазнањима Би-Би-Сија, а што преноси „Артњузпејпер”, она је привремено чувана у једном депоу у Женеви, а не на Бин Салмановој јахти, о чему је говорио и Бернард Хејкел, професор блискоисточних студија на Универзитету Принстон у документарном серијалу „Краљевство, најмоћнији принц на свету”. „Гардијан” је, позивајући се на његова сазнања, пренео да је планирано да се у Саудијској Арабији изгради музеј зарад њеног излагања. Текстови су у великој мери засновани и на информацијама које је британском јавном сервису дао Саад ел Јабр, високи безбедносни званичник саудијске владе, али и онима добијеним за друге медије у интервјуима са „пријатељима и противницима престолонаследника”, као и у контактима са западним дипломатама и историчарима уметности.
Познати британски историчар уметности Мартин Кемп учествовао је током прошле јесени на књижевном фестивалу у Челтенхему и тада је открио да га је принц позвао у Саудијску Арабију да погледа слику. „Слика се налази у Саудијској Арабији и земља гради уметничку галерију, која би требало да буде завршена ове године”, рекао је том приликом Кемп, преноси „Артњузпејпер”.
Било да је реч о галерији или музеју, то ће бити простор у Ријаду где би слика имала статус сличан „Мона Лизи” у Лувру, бар је то замисао њеног власника, као још један покушај да пројектом „Саудијска визија 2030” скрене пажњу са лоше репутације његове земље у погледу људских права.
„Нови Лувр” у Ријаду, како неки зову поменути простор, био би други заливски „пандан” париском музеју. Суседни Уједињени Арапски Емирати отворили су свој Лувр у Абу Дабију у време аукције на којој је слика продата, тако да су у јавности постојала очекивања да ће се слика прво тамо поново појавити.
Иначе, ово дело из 1500. често називају и „мушком Мона Лизом” и на њој је приказан Исус Христ са једном руком подигнутом у знак благослова и, како подсећа „Артнет”, једна је од неколико Леонардових слика на којима је приказан Исус Христ (историчари уметности постигли су минимум сагласности око тога да је у најмању руку реч о делу насталом у радионици великог сликара). Позната је и као „Кукова верзија”, по Френсису Куку, британском трговцу и колекционару, који је слику купио 1900. године уверен да набавља дело Бернандина Луина. Потом се овај рад на велика врата појавио у јавности 2005. године, када га је „поново открио” и купио конзорцијум трговаца уметничким делима за 1.000 долара, пре него што су га током три године мукотрпно рестаурирали муж и жена Марио и Дијана Модестини. У међувремену, слика је променила власника, пре продаје 2017. била је у поседу Дмитрија Риболовљева, руског бизнисмена, а постала је планетарно позната када је Национална галерија дело као позајмицу укључила у велику изложбу 2011. посвећену Леонарду – све на крилима тога што је након више од једног века једно ново дело приписано великом италијанском мајстору.
У малом музеју у Њујорку посвећеном овом контроверзном уметничком делу, пише „Гардијан”, може се купити и репродукција слике, али и многи од брендираних сувенира.
Подели ову вест


Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.