Петак, 18.07.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Вучићева политика балансирања - између глобалних сила и регионалних интереса

EPA/MAXIM SHIPENKOV

Спољна политика Србије под Александром Вучићем обликована је прагматизмом и флексибилношћу, настојећи да очува баланс у односима са кључним међународним актерима. Упркос све већим притисцима да се определи за један геополитички блок, Србија је успешно избегавала јасно сврставање, чиме је сачувала политички маневарски простор.

Један од кључних партнера Србије постала је Кина, чији су политички и економски утицај у региону све више јачали. Лични односи које су изградили Вучић и кинески председник Си Ђинпинг омогућили су Србији приступ повољним инвестицијама, инфраструктурним пројектима и кредитима, што је значајно допринело развоју српске привреде. Кинеске компаније добиле су посебне услове пословања у Србији, док су се кинески грађани све чешће настањивали у земљи и учили српски језик, показујући дугорочну стратегију кинеског присуства у овом делу Европе. 

Истовремено, Европска унија остала је стратешки циљ Србије, док су интензивирани односи са државама попут Француске, од које је Србија набавила војну опрему, показују тежњу да се одржи присуство у европском политичком кругу. 

Међутим, Србија није занемарила ни регионалне и билатералне односе. Турска је као најбољи пример постала један од најближих партнера, при чему је председник Ердоган показивао неуобичајено висок ниво разумевања и подршке Србији. Са друге стране, изградња односа са Немачком одвијала се тако да су потенцијални критички тонови из ове земље углавном остали маргинализовани. 

Посебан сегмент српске спољне политике чинио је однос са Уједињеним Арапским Емиратима (УАЕ), који су постали један од најважнијих економских и политичких партнера Србије. Инвестиције Емирата у српску привреду, нарочито у области инфраструктуре, пољопривреде и банкарства, значајно су порасле, док су геополитички односи додатно учвршћени кроз стратешке уговоре о сарадњи. Блиски контакти Вучића и престолонаследника Мохамеда бин Заједа допринели су расту емиратског интереса за Србију, чиме су УАЕ постали један од кључних неевропских инвеститора у региону.

Геополитички изазови, попут рата у Украјини, стављали су Србију на тест спољнополитичке доследности. Иако је Београд  омогућио прилив руских исељеника и одржао економску сарадњу у одређеним секторима, истовремено је испоручивао хумнитарну помоћ Украјини, што је представљало знак спремности да одржи везу са Западом. Упркос очекивањима да ће бити под јачим притиском САД, изостале су озбиљне санкције, што указује на то да су западни актери имали одређени степен разумевања за овакав прагматичан приступ Србије.  

Косовско питање остало је једно од највећих изазова, али без драматичних помака у правцу његовог решења. Србија није успела да преокрене  међународно признање Косова од стране САД и земаља ЕУ које су то учиниле али је истовремено отпризнавањем највише неких несврстаних земаља спречила да оно добије шири легитимитет у међународним институцијама. Овај полузамрзнути статус дао је Србији простор да и даље игра на више политичких фронтова, без превеликог ризика од директног губитка.   Може се рећи да је овакав модел вођења спољне политике под Александром Вучићем подсећао на праксу “несврставања” из периода хладног рата. Док су многи сматрали да је неопходно заузети један правац, реалност спољне политике Србије показала је да оваква флексибилност доноси одређене предности.

Долазак блиских сарадника Доналда Трампа у Београд био је јасан показатељ да Србија није игнорисала промене унутар америчке политике, већ је градила односе са различитим политичким круговима.   Закључак који се може извести из оваквог приступа јесте да је Србија успела да очува кључне спољнополитичке везе, без обавезе сврставања уз неку од глобалних страна. У будућности ће овакав модел бити тестиран све јачим геополитичким тензијама и притисцима, али до сада се показао као ефикасан начин вођења међународних односа првенственом заслугом баш Александра Вучића. 

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ljubinka
Vučić suvjereno vlada politikom kao šahista šah partijom. Razmišlja četiri poteza unaprijed.
Legionar
Interes Srbije je na prvom mestu
Rade
Čini mi se da nikada nismo imali jaču i stabilniju spoljnu politiku.
Zorana
Вучићева политика није само избегавање сврставања, већ и активно грађење чврстих партнерстава са кључним земљама и регионима. Сарадња
Olja
Александар Вучић је уназад годинама успео да одржи добре односе са великим бројем глобалних и регионалних сила. Ова балансирана политика омогућила је Србији да не буде принуђена да изабере страну, већ да искористи своје предности. Његов приступ упркос притисцима да се определи, укључујући односе са САД, Кином и земљама из региона, показује стратегију која доноси резултате.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.