Како оснажити жене у пословном свету
Међународни дан жена је прилика да славимо достигнућа оних које су превазилазиле границе, својим радом обликовале праведније друштво и стварале бољи свет, али и да сагледамо изазове за остварење родне равноправности, посебно када је реч о женском лидерству.
У Србији све више жена одлучује да закорачи у предузетништво. Њихов пут ка успеху је пун изазова – од отежаног приступа финансирању до укорењених предрасуда које им отежавају позиционирање на тржишту. Према подацима Агенције за привредне регистре, жене воде тек 18,6 одсто малих и средњих предузећа и чине 32,7 одсто предузетника, иако чине више од половине радно активног становништва. Да би се овај тренд променио, неопходно је радити на системској подршци – кроз приступачније изворе финансирања, менторске програме, едукације и иницијативе које ће женама олакшати напредовање у свету бизниса. Оснаживањем жена не само да јачамо њихову економску сигурност већ и целокупну привреду.
Истраживања показују да су предузећа којима руководе жене отпорнија на кризе, одговорнија у финансијама и дугорочно стабилнија. Њихова способност прилагођавања променама, ефикасно управљање ресурсима и дугорочна визија доприносе већој отпорности у нестабилним економским околностима. Предузетнице често реинвестирају профит у заједницу, унапређују инфраструктуру, подржавају образовање и здравствене иницијативе, чиме додатно јачају локалну економију. Познато је и да компаније вођене женама стварају сигурнија и инклузивнија радна места, посвећују већу пажњу добробити запослених и развијају одрживе пословне моделе који воде рачуна о еколошким и друштвеним аспектима пословања.
Упркос њиховим бројним доприносима, жене се и даље суочавају са значајним препрекама у пословном свету. Приступ финансијама остаје један од највећих изазова – наше истраживање показује да само 17 одсто државних подстицаја бива додељено фирмама које воде жене, док многе предузетнице наилазе на проблеме при добијању кредита.
Највише предузетница у Србији послује у секторима као што су малопродаја, туризам, образовање, маркетинг, дизајн, финансијске и ИТ услуге, консултантске делатности, као и медицинске и козметичке услуге. Ове области пружају одређену флексибилност, али доносе и изазове, посебно када је реч о ширењу пословања на инострана тржишта.
Већина предузетница послује локално, док само мали број извози производе или услуге у ЕУ или САД. Оне које желе да прошире пословање истичу потребу за подршком у анализи тржишта, проналажењу купаца и учешћу на међународним сајмовима и конференцијама, што би им омогућило лакши приступ страним партнерима и конкурентним тржиштима.
НАЛЕД је током фебруара 2025. организовао фокус-групе са предузетницама и прикупио егзактне податке о изазовима са којима се суочавају. Високе пореске обавезе, несигурност у додели субвенција, проблематично социјално осигурање и неизвесност када је реч о боловањима – све су то препреке које успоравају развој њихових бизниса.
Један од кључних захтева предузетница јесте изједначавање права предузетница-мајки са правима запослених мајки. Многе од њих суочавају се са избором између материнства и економске независности. Залажемо се за измене закона да би се омогућило да предузетнице током трудничког и породиљског одсуства наставе пословање уз именовање пословође, а да притом примају пуну накнаду зараде. Неопходно је и обезбедити да им радни стаж не буде прекидан, као и да током одсуства примају најмање минималну зараду, исто као запослене мајке.
Смањење јаза у учешћу жена на тржишту рада имало би значајан утицај на економски раст. Кључно је да више жена улази у области попут ИТ сектора, технологије и науке, где су и даље недовољно заступљене, те да им се пружи једнака шанса за напредак.
Едукација је један од најважнијих фактора за успех жена у предузетништву. Формално образовање је важно, али једнако значајна су и додатна стручна усавршавања и размена искустава. Пословне заједнице и организације, попут НАЛЕД-а, играју кључну улогу у умрежавању жена и пружању подршке кроз обуке.
Улога дигитализације у оснаживању жена у бизнису је непроцењива. Онлајн платформе и дигитални алати олакшавају приступ тржишту, смањују трошкове пословања и отварају нове могућности за развој. Током пандемије управо су дигиталне технологије омогућиле многим предузетницама да унапреде своје пословање.
Свесни потребе за јачом подршком, НАЛЕД, у сарадњи са британском амбасадом, кроз пројекат „Small & Powerful” додељује пет грантова од по 10.000 фунти малим бизнисима које воде жене. Подршка ће бити пружена кроз Савет за мале бизнисе и Стални комитет жена, који ће радити на уклањању административних баријера и стереотипа који ометају жене у постизању виших пословних и политичких позиција. Пројектом ће се повезати лидерке, створити професионалне мреже и пружити конкретна средства за унапређење њихових послова. Циљ је јасан – пружити женама прилику да воде и креирају нова радна места.
Потребно је да радимо заједно – доносиоци одлука, пословна заједница, организације цивилног друштва, истакнути појединци. НАЛЕД ће наставити да доприноси унапређењу пословног амбијента за предузетнице, јер верујемо да само економија у којој су сви равноправно заступљени може бити конкурентна.
НАЛЕД, а с поносом истичемо да смо претежно женска организација, ради на конкретним политикама које ће осигурати да будуће генерације жена не буду суочене са истим препрекама, у потпуности остваре свој потенцијал и преузму лидерске улоге у друштву. Свака жена, од најранијег узраста, мора да има подршку заједнице и система за остварење својих снова. Нека нас осми март подсети на пут који смо прешле, славимо жене и не одустајмо од својих циљева. Заједно ћемо изградити праведније и просперитетније друштво.
* извршна директорка НАЛЕД-а
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.