Понедељак, 16.06.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа
ПОВОДОМ СИТУАЦИЈЕ У ОЛИМПИЈСКОМ КОМИТЕТУ СРБИЈЕ (1)

Назире ли се крај кризе у ОКС

Олимпијски шампион Ђорђе Перишић, некадашњи министар спорта и генерални секретар ЈОК-а, анализира тренутну ситуацију у ОКС-у који се у свом раду удаљио од Повеље МОК-а
МОК не дозвољава да се ико директно уплиће у рад националног олимпијског комитета: Ђорђе Перишић (Фото М. Антић)

Први пут за три деценије Олимпијски комитет Србије (раније Југославије) није прогласио своје најбоље спортисте у једној години, први пут пробијен је рок за одржавање изборне скупштине, први пут има привременог председника (Милица Мандић), а ко зна који пут сведоци смо да српски спорт није у стању да одлучује о својој судбини без утицаја државног врха. Неко ће рећи да је политика увек била присутна у националном олимпијском комитету – јер пре но што је изабран Драган Кићановић (1996-2004) сви председници били су или генерали или политичари – међутим, сада смо први пут чули званичну потврду да су „избори одложени на инсистирање државног врха”.

Изборна криза у ОКС-у испливала је у јавност почетком фебруара, када је председник Божидар Маљковић у допису спортским савезима и удружењима саопштио да се „изборни процес у ОКС-у одлаже до даљег, на инсистирање државног врха”, а да он „повлачи своју кандидатуру за председника”. Пре неколико дана ОКС је навео да је добио писмо од Међународног олимпијског комитета (МОК) који „даје пуну подршку актуелном руководству ОКС у даљем раду и оставља му рок да до краја 2025. спроведе изборни процес”.

Имајући у виду ову ситуацију, позвали смо олимпијског шампиона у ватерполу из 1968. Ђорђа Перишића, некадашњег министра спорта у Влади СР Југославије (1992-1993) и генералног секретара ЈОК-а (1993-2000).

Да кренемо од Маљковићевог дописа и од чињенице да је рок за одржавање избора, одређен Повељом МОК-а, истекао 11. фебруара…

– Тај допис је отворио многа питања и дилеме, па и између осталог и то како ће МОК реаговати на новонасталу ситуацију, с обзиром на чињеницу да према Повељи МОК-а изборна скупштина националних олимпијских комитета треба да се одржи најкасније шест месеци по завршетку Олимпијских игара – каже Перишић. – Ту посебно треба имати у виду да се као разлог за одлагања изборне скупштине ОКС-а наводи „инсистирање државног врха Републике Србије”, што је директно уплитање државе Србије у активности ОКС-а. Ово наглашавам јер Повеља МОК-а недвосмислено наводи да „владе или други државни органи не могу да одређују ни једног члана националног олимпијског комитета (НОК)”.

Када се зна да је МОК у последњих двадесетак година, због мешања државног врха, запретио укидањем националних обележја неким земљама на Олимпијским играма или суспензијом (Италија, Грчка, Пакистан, Авганистан, Гана, Гватемала, Ирак, Кувајт), као и то да је Влада Италије била принуђена да уочи „Токија 2020” донесе декрет којим се гарантује аутономија њеном олимпијском комитету, са чиме се у овом тренутку суочава ОКС?

– Било је чак и мишљења да МОК, због уплитања државног врха, може из свог састава да искључи ОКС, што апсолутно не може да се догоди, јер ОКС није члан МОК-а. Чланови МОК-а су физичка лица. Најтежа казна коју би МОК могао да изрекне ОКС-у јесте суспензија учешћа спортиста Србије на Олимпијским играма. Такве санкције су у последње време биле изречене према једном броју земаља.

Да ли вас чуди то што је МОК био благ према ОКС-у у овој ситуацији, допуштајући му да изборе одржи до краја ове године, што је малтене 11 месеци после рока који је управо МОК прописао?

– Мене то не чуди и имам своје тумачење. МОК је био обавештен о одлагању изборног процеса у ОКС па је, уважавајући допринос ОКС-а развоју и унапређењу олимпијског покрета и резултате који су спортисти Србије постигли на Олимпијским играма, дао рок да се изборни процес период 2025-29 оконча до краја године, али да то буде у складу са Статутом ОКС-а и Повељом МОК-а. Због јавности осећам потребу да укажем на навод из Повеље да Статут ОКС – као и свих других националних комитета – треба увек да је у сагласности са Повељом и да се заснива искључиво на њој. У случају било какве сумње у погледу садржине или тумачења Статута ОКС, или у случају неслагања тог Статута и Повеље, примењиваће се одредбе Повеље.

Хоћете да кажете да би „неадекватан” Статут ОКС-а довео до тога да се олимпијски избори у Србији одрже у складу са Повељом МОК-а.

– Управо тако. С обзиром на то да важећи Статут ОКС-а у појединим својим члановима није усаглашен са Повељом, ОКС-у предстоји да до краја године прво тај свој најважнији правни акт усагласи са Повељом МОК-а и пошаље МОК-у на усвајање, и да тек након тога, ако све буде у реду, отвори изборни процес без уплитања државе. Тек онда би могао да закаже своју изборну скупштину.

То онда значи да ће ОКС наредних месеци имати пуне руке посла?

– Усаглашеност Статута ОКС-а са Повељом намеће потребу усаглашавања свих правних аката са Статутом ОКС, а то не може да се уради преко ноћи. Пред Извршним одбором ОКС-а је огроман и деликатан посао, посебно када је у питању Статут који је од 2005. године више пута мењан и допуњаван, више због личних интереса људи који су ту дошли после 2005, а и данас су на функцијама у ОКС-у, него због усаглашености Статута са Повељом.

Принцип номинације уведен због Цептера

 

Ђорђе Перишић, поред осталог, каже да је сада можда прилика да се у састав ОКС-а, као што је то у једном периоду било, врате национални спортски савези који су чланови међународних федерација које МОК привремено признаје. „То је за те савезе веома важно”, истиче Перишић који у сусрет олимпијским изборима наводи и ово:

– Демократизација изборног система, а то је да сваки члан ОКС-а има право да предложи кандидата за функције у ОКС-у, не треба да се у случају избора председника ОКС-а руководи принципима номинације, који је у ОКС-у уведен након смене Филипа Цептера са функције председника тадашњег ЈОК-а (2005/06) са разлогом да му се онемогући повратак у ЈОК/ОКС.

(Сутра: Олимпијско злато је најбоља препорука)

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.