Уторак, 24.06.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа
ПОЗОРИШНА КРИТИКА

Чекајући крај безнађа

„Чекајући крај партије”, Народно позориште Приштина са седиштем у Грачаници, и „Достојевски – мој живот”, Народно позориште у Београду, сцена „Раша Плаовић”
Из представе „Достојевски – мој живот” (Фото: Маријана Јанковић)

Настала према мотивима Бекетових текстова „Чекајући Годоа” и „Крај партије”, представа „Чекајући крај партије” доноси савремено виђење Бекетове особене, ведро нихилистичке обраде света (адаптација текста Бранислав Недић и Ненад Тодоровић). Бескрајно чекање промена, избављења из антрополошког, али и друштвено-политичког безнађа, деликатно је постављено на ове просторе, имајући у виду мотив жаљења Владимира и Естрагона, што нису раније отишли у Европу, док је још могло да се оде. Сценска радња, такође суптилно, кроз назнаке, указује на друштвене поделе, са очекивањем протагониста да дођу „наши”, као и са помињањем односа између „нас” и „њих”. То се може разумети у различитим контекстима, што отвара ширину тумачења, могућност вишезначног разумевања Бекетових апсурдом обојених догађаја.

Режија Ненада Тодоровића води глумце оштријим, фарсичнијим путевима, прожетим разорном иронијом, блиском Бекетовом, али и Брехтовом начину сценског изражавања. Нарочито су брехтовски кабаретски делови, увођење живе музике која одређује динамичан и раздраган ритам, превагу ведрине (очајника) над тамом, и сонгова субверзивних значења, посебно на крају, у песми која доноси панку близак спој убојитог хумора и опсцености (музичари на сцени Владан Павић, Лука Стојановић, Алекса Мирић). Владимир и Естрагон, у интерпретацији Николе Ђорђевића и Николе Станковића, обликовани су допадљиво и шармантно, међусобно комплементарно, уиграно; они су попут неке деце која не разумеју баш свет око себе, наивни су, али и жељни разумевања патње и грешности, између осталог, што је видљиво у сцени разматрања значења Библије. Њихов наступ има и трагове слепстик комедије, чаплиновски су, на пример, покушаји да се реше бола због тесних ципела.

Поцо (Милан Поповић) и Лаки (Ђорђе Велимировић) доносе нешто мање истинске живости на сцену, као пар. Лик Поцоа је због наглашеније, и слабије изражајне театралности мање сценски пробојан, док је Лаки функционалнији у улози његовог роба који пузи четвороношке, а када се усправи постаје облик механичког брбљивца који игра своју улогу. Снежана Џоговић одговарајуће сведено обликује окретно и послушно Дете, гласника, пастира. Изглед сцене је стилизован, надреалан, утврђен помереном перспективом која одражава општу ишчашеност ситуације; ликови наступају на простору насуканом изломљеним столицама, креветима, шпоретима, кадама (сценографија Бисенија Терешченко и Самуел Мголмбане). У позадини је олистало дрво које се може разумети као знак неке наде, искре живота који се ипак пробија кроз сав тај неживот, изазовно приказан у овој занимљивој представи.

Питања вере, грешности и могућности спасења, дубоко присутна у Бекетовим текстовима, још дубље су укорењена у делима Достојевског којима се бави представа „Достојевски – мој живот”, настала према мотивима мемоара Ане Григорјевне Достојевски. Сценски текст аутора Хаџи Ненада Маричића и Федора Шилија кроз њена сећања исписује фрагменте живота и стварања Фјодора Достојевског, али и њихов брачни живот, велику, неуништиву љубав, која опстаје упркос низу искушења, од траума губитка деце, до суочавања са сиромаштвом и дуговима. Хаџи Ненад Маричић постојано гради сложени карактер Достојевског, повремено беспомоћног и раздражљивог због претеране осећајности и напада епилепсије; он је и нежан и брижан отац, потпуно посвећен писац, али и опседнути коцкар. Ивана Поповић одмерено и веродостојно гради лик његове миле супруге Ане, независног и слободног мишљења, предузимљиве и вештије од њега у сналажењу у стварном свету.

Маричић, који је и редитељ представе, у базично реалистичку игру уводи и аудио-записе Фјодорових мисли, који у пар сцена замењују живи говор глумца (сценографија Владислава Мунић Канингтон, костимографија Марина Меденица). То је занимљиво решење које може да се разуме као израз дубоког несвесног, сложености уметниковог бића и процеса настајања дела, и неке врсте отуђења мисли од свести, али је можда могло да буде спроведено нешто естетизованије, мекше. Игра глумаца је допуњена и видео-снимцима, различитих стилова и значења (видео-радови Балша Ђого, Тара Вуловић). Они су ефектнији онда када су апстрактнији, на пример, када суптилно одражавају магловите призоре природе, јер тада имају поетску и симболичку функцију. Мање су подстицајни онда када су илустративни, на пример, у приказивању рулета, као визуелне потврде Феђине коцкарске страсти, или ватре, која прати спаљивање рукописа, из предострожности, пред њихов повратак у Русију.

Епилог радње ће донети снолика и метафизичка значења, одговарајућа у закључивању овог одблеска живота једног великана, сазданог од противуречности, мудраца који је неисцрпан извор спознаја истина, што и ова представа показује.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.