Могуће потпуно затварање надвожњака у Смедереву
Смедерево – Након што је „Политика” обелоданила извештај стручњака са Грађевинског факултета о стању челичне конструкције надвожњака у Смедереву, у којем се констатује да га је до те мере „појела” корозија да реконструкција није изводљива, градска власт почела је да примењује препоруке које су дали стручњаци. Постављен је знак за регулацију путничког саобраћаја којим се возачи обавезују да између возила држе размак од 10 метара, како би се смањио интензитет саобраћаја. Забринути грађани окупљени у збору истог дана извели су акцију упозорења на надвожњаку делећи летке на којима се нашао управо текст из „Политике”. Међутим, препоруку да се преко надвожњака потпуно обустави теретни саобраћај град још увек није применио, већ и даље постоји само ограничење за теретњаке до 3,5 тона.
Упитали смо да ли и када власт планира да послуша савете стручњака, које су сами и тражили, па и платили градским новцем.
– Ускоро ћемо потпуно забранити теретни саобраћај, поставићемо знак, а полиција то треба да контролише. Међутим, проблем је што грађани не поштују ни размак који смо прописали за аутомобиле, а пешаци и даље шетају туда иако је строго забрањено. Правила се поштују док је полиција на лицу места, али они не могу 24 сата да дежурају – каже градоначелница Јасмина Војиновић и подсећа да су и раније, упркос ограничењу тежине теретних возила, туда неретко пролазили и шлепери од преко десет тона. Тврди да не вреде апели, те да град озбиљно размишља о потпуном затварању надвожњака.
– Одлучни смо у томе да је безбедност грађана на првом месту и зато што се не поштују правила бићемо принуђени да га тотално затворимо за саобраћај – објашњава градоначелница.
Подсетимо, стручњаци су навели да ургентно, а најкасније у року од годину дана, треба започети са припремом и израдом техничке документације за градњу нове конструкције моста. То се, имајући у виду стање конструкције, намеће као једино технички исправно и економски оправдано решење, тврди се у извештају Грађевинског факултета.
– Јесте јефтиније градити нов надвожњак, али није реално за годину дана обезбедити новац, техничке услове и дозволе. Не постоји основни пројекат за садашњи мост који нема грађевинску па ни употребну дозволу, није заведен у катастру, не зна се чије је земљиште испод надвожњака где се налазе и куће... Проблеме смо затекли, а да су они једноставни неко би их решио пре нас. Ја ништа не гурам под тепих већ хоћу да постепено радимо на томе – каже Јасмина Војиновић за „Политику”.
За сада је у току израда пројекта за нове ограде надвожњака, јер су старе трошне од корозије и могло би доћи до урушавања.
Подсећамо, стручњаци Института за материјале и конструкције Грађевинског факултета у Београду, пре два месеца, на захтев града Смедерева извршили су детаљни преглед челичне конструкције надвожњака који градско језгро спаја са индустријском зоном. Утврђено је да надвожњак није могуће реконструисати. Готово сви елементи челичне конструкције захваћени су дубинском корозијом, укључујући и десни носач, због чега долази до смањења дебљине лима. Корозија је захватила и попречне и ослоначке носаче, лежишта, монтажне наставке, али и коловозну плочу је успела да стањи испод 12 милиметара, а важећи стандард је 14–16.
Носивост и стабилност надвожњака значајно умањени у односу на пројектоване вредности, закључили су стручњаци за које не постоји дилема да је потребно изградити нов надвожњак.
Надвожњак је пуштен у рад 1979. године. Главни пројекат израдила је ГП „Мостоградња” Београд, а пројектант конструкције био је грађевински инжењер Бранимир Трипало.
Саобраћајни колапс у најави
Упитана куда ће се кретати грађани уколико надвожњак буде потпуно затворен, имајући у виду да је та деоница врло фреквентна, градоначелница Војиновић каже да би саобраћај из центра био преусмерен испод моста, док би теретњаци морали да користе прелаз код Липске рампе. Иначе, ова деоница је одавно преоптерећена великим шлеперима, док је испод надвожњака пружни прелаз неретко необезбеђен, односно рампа не функционише док воз пролази. И без затварања надвожњака испод њега су честа загушења саобраћаја.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.