Петак, 11.07.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Блокирана Заклетва наставника

(Фото Pixabay)

Присећам се свог једнодеценијског наставничког рада у гимназији док гледам неке данашње наставнике како на забрињавајући начин кидају везе између образовања и друштвеног система, како мењају однос према професији, према ученицима. Тешко ми је да схватим оволику неодговорност оних наставника који подржавају блокаду рада школа. Ево и зашто.

Прекид рада у образовању означава прекид стицања, усвајања знања и вредности друштва; такође, обуставља се напор изграђивања навика и вештина, развијања сазнајне способности и обликовања неких особина личности ученика. На један начин блокада наставе не погађа само стицање знања, већ и васпитне тежње „друштва” да развија интелектуална, морална, емоционална својства ученичке личности (способности, карактер, мотиви, ставови).

Наставник образује младе припаднике друштва и преноси пожељне вредности. Основни елементи његове професије су: 1) предметно знање, 2) стручни ауторитет, 3) васпитни пример, 4) етички професионални кодекс, 5) културни допринос јавном животу. А његове професионалне улоге су сазнајна, васпитна, социјализаторска, стваралачка, друштвено-нормативна, културна, да наведем само неке (У коауторској књизи „Наставник у теорији и наставној пракси”, 2010).

Проучаваоци образовања су сагласни о великом значају наставника у процесу сазнајно-васпитног развоја ученика. Педагошка улога наставника је најважнија у основном образовању, а затим опада како се иде према вишем и високом образовању. Однос према знању и вредностима на нижим нивоима образовања одређен је више квалитетом наставника него садржајем предмета. На факултету се овај однос мења – сазнајна мотивација за наставни предмет није условљена квалитетом професорске личности (Видети у мојој књизи „Образовање у токовима друштва знања”, 2013).

На значај улоге наставника скрећу пажњу и међународне конференције о образовању. Тако је 1996. године у Женеви усвојена декларација Јачање улоге наставника у свету који се мења, у којој се с више аспеката разматра делатност наставника у савременом друштву. Наш свет је ушао у епоху у којој се развој темељи на научним знањима и отуда модерно образована личност постаје носилац прогреса. У том смислу, школа мора да се стално осавремењује, а друштво да стално учи. „Тежња за учењем” постаје друштвена вредност, али и богатство појединца. Наставник у том процесу има посебну интелектуалну, педагошку и моралну одговорност. На тим темељима написана је „Заклетва наставника” (Робер Дотрен), чији почетак гласи: „Извршићу своју обавезу свесно и поносно. Моји ученици биће не само ученици, већ пре свега деца и нећу никада заборавити да сносим део одговорности за њихову судбину. Сачуваћу свим могућим и расположивим средствима част наставничког позива. Моје колеге биће моји пријатељи...” Дакле, „сносим одговорност за њихову судбину”.

Све што је овде речено о професији образовања и улогама наставника нестало је у антипедагошкој олуји која је задесила српско основно и средње образовање крајем 2024. и почетком 2025. године. Пред нашим очима одвијала се погубна игра по младе генерације: повећи број наставника одбацио је своје професионалне улоге, а професију „лишио” предметног знања, ауторитета, узора, заштите, моралног кодекса.

Наставницима који су бацили под ноге своје професионалне улоге придружиле су се и групе родитеља с негацијом сопственог васпитања деце, упркос законској обавези похађања основне школе. За овакво понашање наставника и родитеља апсолутно не постоји оправдање, нема тог разлога који би им ишао у прилог. И када би приступили штрајку, морао би да буде у оквиру закона. Ово што смо видели било је поништавање сваког законитог (и моралног) понашања. А зашто? Зато што подржавају студенте у блокади (не оне који бране право на студирање?!) и њихове апстрактне захтеве издиктиране на Студентском едикту у Нишу.

Кад ветар однесе дане и месеце тешко схватљивог понашања неких наставника (и родитеља), многи ће питати како се догодио губитак сазнајног и педагошког ауторитета, моралног интегритета, осећаја одговорности и солидарности, отвореног разговора с ученицима о вредности знања и понашања. И још нешто: како то да су заборавили да наставник не ради у фабрици аутомобила и патика већ припрема младе људе за обављање друштвених улога и притом утиче на њихов сазнајни, емоционални и морални развој.

Ова антипедагошка олуја која је захватила Србију проћи ће као свака друга друштвена непогода. Али, остаће ожиљци и „повреде”. У овим данима тешко је предвидети све образовне и васпитне последице замењивања учионице улицама. Сви актери образовног система и његовог окружења мораће да пажљиво анализирају, да осветле узроке, облике, учеснике. Таква студија је неопходна да се у будућности не би поновили псеудополитички процеси у образовању у којем је дете на последњем месту, уместо да буде у центру.

*Научни саветник

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листа

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.