Субота, 24.05.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Да ли „градне панда” може постати кључна за увећање привредне активности

Поскупљење поврћа, воћа, кафе, лекова… главни разлог за повећање инфлације
Фото фијат.рс

Према процени Републичког завода за статистику, реални БДП Србије је у првом тромесечју ове године међугодишње увећан за око два одсто. Упркос успоравању, привредна активност Србије је, према евиденцији Евростата, и даље високо позиционирана међу европским економијама. Индустријска производња је у марту 2025. већа за 6,9 одсто у односу на исти месец прошле године, а снажан међугодишњи раст прерађивачке индустрије који је забележен у марту сасвим извесно ће се поновити и наредног месеца услед ефекта ниске основице за поређење, наводи се у најновијем издању МАТ-а.

Инфлација је у марту 2025. смањена и на месечном и на међугодишњем нивоу. У оквиру небазне компоненте највећи допринос месечној инфлацији дало је повећање цена поврћа од 1,8 одсто и воћа од 1,9, кафе од 1,7 и алкохолних пића од 0,8 процената. С друге стране, забележено је смањење цена горива за путничке аутомобиле, и то бензина за 2,1 одсто и дизела за 1,7.

У оквиру базне компоненте, највећи допринос месечној инфлацији у марту 2025. допринело је повећање цена снабдевања водом од 1,2 одсто и одвођења отпадне воде од 2,7, повећање цена лекова, медицинских уређаја и неболничких услуга у здравству од 0,3 одсто и повећање цена гума за возила од 1,4 одсто. Базна инфлација у најужем смислу не обухвата раст цена енергије, прехрамбених производа, хране и безалкохолних пића, алкохолних пића нити цигарета. Ставке које улазе у обрачун базне инфлације у најужем смислу чине 45,66 одсто потрошачке корпе у 2025. години.

Дугорочни тренд индустријске производње у прва три месеца ове године стагнира на нивоу који је за око 1,5 одсто виши у односу на прошлогодишњи просек. Производња је изложена негативним ризицима који долазе од кретања код најважнијих трговинских партнера из еврозоне, где су вредности готово свих економских показатеља који се тичу индустрије (ПМИ, ЕСИ, нове наруџбине…), посебно у Немачкој, дубоко у негативној зони. У ишчекивању првих негативних ефеката Трампове трговинске политике, трачак оптимизма је једино изгласавање функционалне владе у Берлину, наводе у МАТ-у.

У таквим неповољним екстерним околностима у Србији је коначно покренута производња новог електричног модела аутомобила у фабрици у Крагујевцу – „фијат гранде панде”. То се види и из резултата области производња моторних возила и приколица која је у марту међугодишње увећана за 20,3 одсто.

У којој ће се мери ова производња омасовити и да ли може постати кључна полуга увећања привредне активности и робног извоза ове године и даље је неизвесно, али нема сумње да ће она амортизовати поменути царински „цунами” који ће збрисати део европске производње аутомобила.

Други велики ризик за овогодишњу индустријску активности представља претња санкционисања „Нафтне индустрије Србије” (НИС), која је у већинском руском власништву. По трећи пут је добијен рок за постизање договора (лиценца истиче крајем јуна), што је одлично. Међутим, мора се што пре доћи до трајног решења како би се производња потпуно стабилизовала.

 

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Gustav Floberka
Nema šanse. Porebno je da Srbija oživi Jugo, i da taj Jugo bude skroz domaći, a to znači od projektovanja, pa do motora, žmigavaca, instrumenata, guma i svega ostalog i da se sve to razvije i proizvodi u Srbiji, tako da svaki region dobije svoj deo projekta za koji će onda da obezbedi stručnu školu, odgovarajući fakultet, razvojni institut, i naravno - privrednu zonu. Ukratko - kineski model.
dusan1
Što se tiče Italije ,gde ja živim , Panda je od uvek bio najjeftiniji domaći auto . Kupovali su ga najviše kao drugi-treći auto u familiji za žene i odlazak na svakodnevne obaveze da ne 'lome' 'alfu' ili neko skuplje auto ! Grande Panda nije di domaći a ni jeftin automobil. Možda model na gas-metan ili 'hibrid' i nađe nekog kupca ali 100% na baterije , vrlo teško !
Бранислав Станојловић
Мени се више свиђала моја стара пре 30 година. Црна па сам изшприцао бело око фарова.
Sale
Grande Panda proizveden samo za reklamu. Da bi počela proizvodnja cena treba biti prilagođena domaćim kupcima.
Земунац
Видим и новог Фићу у свим верзијама су се накуповали наши људи. Нова возила су доступна по цени малом делу наше популације, а већина купује и вози половна увезена из ЕУ.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.