Поремећај пажње и хиперактивност озбиљан проблем за око 10 одсто школараца
АДХД, поремећај пажње са хиперактивношћу, неуробиолошки је поремећај у коме деца имају повишену импулсивност, хиперкинетичко понашање, расуту пажњу и неуспех у школи. Амерички психијатри указују да је суштина проблема код ове деце поремећај пажње, при чему хиперактивност може, али не мора да буде присутна. Ратко Миљеновић, специјалиста рехабилитације психомоторике и социотерапије, истиче да АДХД најчешће почиње у детињству, али може трајати и у одраслом добу.
– Постоје три групе симптома АДХД-а. Хиперактивност значи да су та деца стално у покрету (окрећу се, мешкоље, не могу да седе на једном месту пењу се и када то није дозвољено), разговарају нон-стоп, не могу да причају тихо, стално се померају у току спавања. Увек су у покрету или делују као да их покреће мотор. За импулсивност је карактеристично то да су јако нестрпљива, дају одговоре на питања пре него што што их неко постави до краја, прекидају друге у разговору, често говоре без размишљања, тако да су социјално неадаптирана, не уклапају се у играма са другом децом и имају промене расположења која су таква да друга деца не могу да знају шта могу очекивати од њих. Уједно и брзо плану и ућуте када су фрустрирана. Поремећај пажње карактеришу тешкоће у одржавању пажње (праве грешке у задацима у школи), недостатак концентрације, заборавност, често пребацивање из једне активности у другу, немогућност фокусирања на једну ствар, проблеми у организацији задатака и активности (задатак који раде постаје им досадан након неколико минута, осим ако раде нешто занимљивије). Ова деца не следе упутства наставника, избегавају да раде ствари за које је потребан сталан ментални напор, сањаре, лако се збуњују, полако се покрећу у акцију и не слушају када им се говори – истиче наш саговорник.
Да би се добила ова дијагноза, особа, између осталог, мора да има симптоме АДХД-а, који трају најмање шест месеци, који су се развили пре седме године. Синдром се јавља код четири до 10 одсто деце школског узраста. Истраживање учесталости хиперкинетичког понашања у општини Палилула у Београду показало је да у предшколским установама има око седам одсто хиперкинетичке деце, а у млађим разредима основне школе око пет одсто.
– На територији општине Стари град истраживање је открило да међу пубесцентима срећемо око 12 одсто неадаптираних понашања, од којих је већина са испољеном хиперактивношћу. Дечаци су чешће хиперактивни и то око три до четири пута више од девојчица. Знатно чешће испољавање АДХД-а код дечака објашњава се повећаном вулнерабилношћу њиховог нервног система према интраутериним инсултима, већом склоношћу дечака према настајању развојних поремећаја и полигенетским наслеђивањем, при чему је код деце женског пола фенотипска експресија поремећаја слабије изражена. Генетика има велики утицај на развој АДХД-а и сматра се да је то један од најнаследнијих первазивних поремећаја. Наследност АДХД-а износи око 70, 80 одсто, што је главни фактор ризика то да неко у породици већ има АДХД. Научници су доказали да се проблем чешће јавља код деце која су превремено рођена. На испољавање и тежину симптома могу утицати и други фактори као што је излагање токсинима у трудноћи (алкохол, дуван, олово), затим проблеми при порођају, стресно породично окружење и други фактори – истиче Миљеновић.
Лечење зависи од доба детета као и од типа АДХД-а. Оно је прилагођено сваком детету индивидуално.
– Фармаколошка терапија (лекови) подразумевају психостимулансе (метилфенидат, декстроамфетамин, пимолин) који доста добро регулишу хиперактивност, импулсивност, свадљивост. Ту су и антипсихотици (тиоридазин и халоперидол), а примењују се и трициклични антидепресиви. У последње време говори се о употреби селективних инхибитора МАО. Треба напоменути да није препоручљиво узимати наведене лекове код деце млађе од шест година. Психотерапија и саветовање је потребно, а од тога бихевиорална терапија је битна да би се дете учило да контролише понашање. Примењују се и когнитивна терапија понашања, системска – породична и групна терапија, саветовање, психодинамичка терапија, реедукација или рехабилитација психомоторике, тренинг социјалних вештина – учење бољих односа са вршњацима. Школа је важан фактор укључивања у помагању ученика са АДХД-ом на што лакшем превазилажењу проблема везаних за учење и понашање у школи. Наставници се морају максимално ангажовати и едуковати од стране лиценцираних стручњака – наводи наш саговорник.
Ако се АДХД не лечи или не препозна на време, може да доведе до озбиљних проблема у готово свим аспектима живота, посебно јер симптоми утичу на пажњу, самоконтролу и међуљудске односе.
Ратко Миљеновић каже да се, између осталог, код деце може догодити да имају лош успех у школи, потешкоће у појединим вештинама или пак у појединим предметима и то у писању, читању, говору, цртању, певању, предметима који захтевају спретност руку и физичком васпитању. Проблем хиперкинетичког понашања не доводи се у везу са неразвијеношћу интелигенције.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.