Уторак, 24.06.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

По­ре­ме­ћај па­жње и хи­пе­рак­тив­ност озби­љан про­блем за око 10 од­сто шко­ла­ра­ца

Да би се до­би­ла ди­јаг­но­за АДХД-а, од ко­је че­шће па­те де­ча­ци, осо­ба мо­ра да има симп­то­ме ко­ји тра­ју нај­ма­ње шест ме­се­ци, а ко­ји су се раз­ви­ли пре сед­ме го­ди­не
Рат­ко Ми­ље­но­вић (Фото лична архива)

АДХД, по­ре­ме­ћај па­жње са хи­пе­рак­тив­но­шћу, не­у­ро­би­о­ло­шки је по­ре­ме­ћај у ко­ме де­ца има­ју по­ви­ше­ну им­пул­сив­ност, хи­пер­ки­не­тич­ко по­на­ша­ње, ра­су­ту па­жњу и не­у­спех у шко­ли. Аме­рич­ки пси­хи­ја­три ука­зу­ју да је су­шти­на про­бле­ма код ове де­це по­ре­ме­ћај па­жње, при че­му хи­пе­рак­тив­ност мо­же, али не мо­ра да бу­де при­сут­на. Рат­ко Ми­ље­но­вић, спе­ци­ја­ли­ста ре­ха­би­ли­та­ци­је пси­хо­мо­то­ри­ке и со­ци­о­те­ра­пи­је, ис­ти­че да АДХД нај­че­шће по­чи­ње у де­тињ­ству, али мо­же тра­ја­ти и у од­ра­слом до­бу.

– По­сто­је три гру­пе симп­то­ма АДХД-а. Хи­пе­рак­тив­ност зна­чи да су та де­ца стал­но у по­кре­ту (окре­ћу се, ме­шко­ље, не мо­гу да се­де на јед­ном ме­сту пе­њу се и ка­да то ни­је до­зво­ље­но), раз­го­ва­ра­ју нон-стоп, не мо­гу да при­ча­ју ти­хо, стал­но се по­ме­ра­ју у то­ку спа­ва­ња. Увек су у по­кре­ту или де­лу­ју као да их по­кре­ће мо­тор. За им­пул­сив­ност је ка­рак­те­ри­стич­но то да су ја­ко не­стр­пљи­ва, да­ју од­го­во­ре на пи­та­ња пре не­го што што их не­ко по­ста­ви до кра­ја, пре­ки­да­ју дру­ге у раз­го­во­ру, че­сто го­во­ре без раз­ми­шља­ња, та­ко да су со­ци­јал­но не­а­дап­ти­ра­на, не укла­па­ју се у игра­ма са дру­гом де­цом и има­ју про­ме­не рас­по­ло­же­ња ко­ја су та­ква да дру­га де­ца не мо­гу да зна­ју шта мо­гу оче­ки­ва­ти од њих. Ујед­но и бр­зо пла­ну и ућу­те ка­да су фру­стри­ра­на. По­ре­ме­ћај па­жње ка­рак­те­ри­шу те­шко­ће у одр­жа­ва­њу па­жње (пра­ве гре­шке у за­да­ци­ма у шко­ли), не­до­ста­так кон­цен­тра­ци­је, за­бо­рав­ност, че­сто пре­ба­ци­ва­ње из јед­не ак­тив­но­сти у дру­гу, не­мо­гућ­ност фо­ку­си­ра­ња на јед­ну ствар, про­бле­ми у ор­га­ни­за­ци­ји за­да­та­ка и ак­тив­но­сти (за­да­так ко­ји ра­де по­ста­је им до­са­дан на­кон не­ко­ли­ко ми­ну­та, осим ако ра­де не­што за­ни­мљи­ви­је). Ова де­ца не сле­де упут­ства на­став­ни­ка, из­бе­га­ва­ју да ра­де ства­ри за ко­је је по­тре­бан ста­лан мен­тал­ни на­пор, са­ња­ре, ла­ко се збу­њу­ју, по­ла­ко се по­кре­ћу у ак­ци­ју и не слу­ша­ју ка­да им се го­во­ри – ис­ти­че наш са­го­вор­ник.

Да би се до­би­ла ова ди­јаг­но­за, осо­ба, из­ме­ђу оста­лог, мо­ра да има симп­то­ме АДХД-а, ко­ји тра­ју нај­ма­ње шест ме­се­ци, ко­ји су се раз­ви­ли пре сед­ме го­ди­не. Син­дром се ја­вља код че­ти­ри до 10 од­сто де­це школ­ског уз­ра­ста. Ис­тра­жи­ва­ње уче­ста­ло­сти хи­пер­ки­не­тич­ког по­на­ша­ња у оп­шти­ни Па­ли­лу­ла у Бе­о­гра­ду по­ка­за­ло је да у пред­школ­ским уста­но­ва­ма има око се­дам од­сто хи­пер­ки­не­тич­ке де­це, а у мла­ђим раз­ре­ди­ма основ­не шко­ле око пет од­сто.

– На те­ри­то­ри­ји оп­шти­не Ста­ри град ис­тра­жи­ва­ње је от­кри­ло да ме­ђу пу­бе­сцен­ти­ма сре­ће­мо око 12 од­сто не­а­дап­ти­ра­них по­на­ша­ња, од ко­јих је ве­ћи­на са ис­по­ље­ном хи­пе­рак­тив­но­шћу. Де­ча­ци су че­шће хи­пе­рак­тив­ни и то око три до че­ти­ри пу­та ви­ше од де­вој­чи­ца. Знат­но че­шће ис­по­ља­ва­ње АДХД-а код де­ча­ка об­ја­шња­ва се по­ве­ћа­ном вул­не­ра­бил­но­шћу њи­хо­вог нер­вног си­сте­ма пре­ма ин­тра­у­те­ри­ним ин­сул­ти­ма, ве­ћом скло­но­шћу де­ча­ка пре­ма на­ста­ја­њу раз­вој­них по­ре­ме­ћа­ја и по­ли­ге­нет­ским на­сле­ђи­ва­њем, при че­му је код де­це жен­ског по­ла фе­но­тип­ска екс­пре­си­ја по­ре­ме­ћа­ја сла­би­је из­ра­же­на. Ге­не­ти­ка има ве­ли­ки ути­цај на раз­вој АДХД-а и сма­тра се да је то је­дан од нај­на­след­ни­јих пер­ва­зив­них по­ре­ме­ћа­ја. На­след­ност АДХД-а из­но­си око 70, 80 од­сто, што је глав­ни фак­тор ри­зи­ка то да не­ко у по­ро­ди­ци већ има АДХД. На­уч­ни­ци су до­ка­за­ли да се про­блем че­шће ја­вља код де­це ко­ја су пре­вре­ме­но ро­ђе­на. На ис­по­ља­ва­ње и те­жи­ну симп­то­ма мо­гу ути­ца­ти и дру­ги фак­то­ри као што је из­ла­га­ње ток­си­ни­ма у труд­но­ћи (ал­ко­хол, ду­ван, оло­во), за­тим про­бле­ми при по­ро­ђа­ју, стре­сно по­ро­дич­но окру­же­ње и дру­ги фак­то­ри – ис­ти­че Ми­ље­но­вић.

Ле­че­ње за­ви­си од до­ба де­те­та као и од ти­па АДХД-а. Оно је при­ла­го­ђе­но сва­ком де­те­ту ин­ди­ви­ду­ал­но.

– Фар­ма­ко­ло­шка те­ра­пи­ја (ле­ко­ви) под­ра­зу­ме­ва­ју пси­хо­сти­му­лан­се (ме­тил­фе­ни­дат, дек­стро­ам­фе­та­мин, пи­мо­лин) ко­ји до­ста до­бро ре­гу­ли­шу хи­пе­рак­тив­ност, им­пул­сив­ност, сва­дљи­вост. Ту су и ан­тип­си­хо­ти­ци (ти­о­ри­да­зин и ха­ло­пе­ри­дол), а при­ме­њу­ју се и три­ци­клич­ни ан­ти­де­пре­си­ви. У по­след­ње вре­ме го­во­ри се о упо­тре­би се­лек­тив­них ин­хи­би­то­ра МАО. Тре­ба на­по­ме­ну­ти да ни­је пре­по­руч­љи­во узи­ма­ти на­ве­де­не ле­ко­ве код де­це мла­ђе од шест го­ди­на. Пси­хо­те­ра­пи­ја и са­ве­то­ва­ње је по­треб­но, а од то­га би­хе­ви­о­рал­на те­ра­пи­ја је бит­на да би се де­те учи­ло да кон­тро­ли­ше по­на­ша­ње. При­ме­њу­ју се и ког­ни­тив­на те­ра­пи­ја по­на­ша­ња, си­стем­ска – по­ро­дич­на и груп­на те­ра­пи­ја, са­ве­то­ва­ње, пси­хо­ди­на­мич­ка те­ра­пи­ја, ре­е­ду­ка­ци­ја или ре­ха­би­ли­та­ци­ја пси­хо­мо­то­ри­ке, тре­нинг со­ци­јал­них ве­шти­на – уче­ње бо­љих од­но­са са вр­шња­ци­ма. Шко­ла је ва­жан фак­тор укљу­чи­ва­ња у по­ма­га­њу уче­ни­ка са АДХД-ом на што лак­шем пре­ва­зи­ла­же­њу про­бле­ма ве­за­них за уче­ње и по­на­ша­ње у шко­ли. На­став­ни­ци се мо­ра­ју мак­си­мал­но ан­га­жо­ва­ти и еду­ко­ва­ти од стра­не ли­цен­ци­ра­них струч­ња­ка – на­во­ди наш са­го­вор­ник.

Ако се АДХД не ле­чи или не пре­по­зна на вре­ме, мо­же да до­ве­де до озбиљ­них про­бле­ма у го­то­во свим аспек­ти­ма жи­во­та, по­себ­но јер симп­то­ми ути­чу на па­жњу, са­мо­кон­тро­лу и ме­ђу­људ­ске од­но­се.

Рат­ко Ми­ље­но­вић ка­же да се, из­ме­ђу оста­лог, код де­це мо­же до­го­ди­ти да има­ју лош успех у шко­ли, по­те­шко­ће у по­је­ди­ним ве­шти­на­ма или пак у по­је­ди­ним пред­ме­ти­ма и то у пи­са­њу, чи­та­њу, го­во­ру, цр­та­њу, пе­ва­њу, пред­ме­ти­ма ко­ји зах­те­ва­ју спрет­ност ру­ку и фи­зич­ком вас­пи­та­њу. Про­блем хи­пер­ки­не­тич­ког по­на­ша­ња не до­во­ди се у ве­зу са не­раз­ви­је­но­шћу ин­те­ли­ген­ци­је.

 

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.