Уторак, 17.06.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Возачи у Србији плаћају скупље за аутомобиле са враћеном километражом

(Pixabay)

Мада је фалсификовање километраже често усмерено на просечне возаче у потрази за добром куповином, последице су много шире и утичу на целокупну привреду. Ово је озбиљан проблем за све земље, као и за целу Европу. Због непоштених продаваца, возачи плаћају половне аутомобиле много више него што вреде, док државе широм континента сваке године губе на милијарде прихода.

У извештају Европског парламента из 2018. године наводи се да штета настала услед манипулације километар-сатом унутар Европске уније годишње износи од 153,5 милијарди до 1,02 билиона динара. Чак и према најопрезнијим проценама, резултати показују да европске земље годишње губе око 621 милијарду динара због преваре са километражом. Пошто многи случајеви прођу неоткривено, стварна штета би могла бити знатно већа.

„Готово је немогуће доказати да је пређена километража аутомобила намештена. Размена података о возилима између држава није увек успостављена, а доста података о километражи никад се не унесе у дигитални облик, па је лакше сакрити овакве преваре. Историјски подаци о пређеној километражи су једини начин да се потврди превара са километражом”, објашњава Матас Бузелис, стручњак за тржиште аутомобила у компанији карВертикал.

Превара са враћањем километраже кошта Србију преко 421,8 милиона динара годишње. Приликом куповине аутомобила са враћеном километражом, купци у Србији у просеку плате 6,6% више него што би требало.

На пример, аутомобил који се продаје за 1,2 милиона динара са фалсификованом километражом можда вреди тек око 1,1 милион дианра. То значи да купац плаћа око 80.000 динара више него што би требало. Што је аутомобил скупљи, то је потенцијални губитак већи. Купци луксузних аутомобила би могли несвесно да плате много више него што је реално.

„Опште је познато да купци више воле аутомобиле са мањом километражом. Нажалост, то их чини идеалном метом за преваре. Манипулацијом километраже стиче се утисак да је возило у бољем стању него што заиста јесте, а на мети превараната су и економична и премијум возила”, наводи Бузелис.

Студија показује да српска привреда годишње губи око 421,8 милиона динара због преваре са враћањем километраже.Западноевропске земље се суочавају са већим губицима

Студија је такође показала да, иако је манипулација километар-сата распрострањен проблем, њен финансијски утицај је израженији у западноевропским земљама него у источноевропским.Возачи у Уједињеном Краљевству, Француској, Немачкој и Италији трпе највеће финансијске губитке због преваре са километражом. Истовремено, утицај је мањи за купце у Украјини, Србији и Румунији.

Анализом броја аутомобила проверених на платформи карВертикал, њихове просечне тржишне вредности и стопе превара у свакој земљи, студија процењује да Уједињено Краљевство годишње губи око 164 милијарде дианра због манипулације километражом, Француска губи 134,7 милијарди, а Немачка 128,9 милијарди.

Како наводи Бузелис, манипулација километражом је озбиљан проблем који привреду европских земаља кошта на милијарде евра сваке године. Иако државе схватају озбиљност проблема, посебни програми за његово решавање и даље су малобројни, што значи да купци морају лично да предузму мере којима ће проверити да ли је пређена километража возила која набављају тачна.

 

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.