Путна инфраструктура у Смедереву у рукама приватног партнера
Смедерево – Скупштина града Смедерева одлучила је да одржавање локалне путне инфраструктуре и реконструкцију тргова и других јавних површина повери приватнику по моделу јавно-приватног партнерства. Уговор, на који зелено светло мора да да локални парламент, биће потписан на период од 16 година, и то након избора извођача радова по спроведеној јавној набавци. Овo ће Смедерево коштати више од четири милијарде евра. Пројектом је предвиђено да приватни партнер за првих 27 месеци изгради и рехабилитује чак око 150 километара путева. Прецизније, за три месеца би требало да уради припремне радове, а онда у року од две године санацију 200 градских улица у дужини од око 56 километара, 215 сеоских путева дугих више од 80 километара, као и шест локалних саобраћајница од око 16 километара. Преосталих 14 година приватни партнер ће имати обавезу одржавања ове путне инфраструктуре. Овакав модел и пројекат аминовао је градски пројектни тим, а потом је и надлежна комисија Владе Србије дала позитивно мишљење.
Подсећамо, град Смедерево је са Предузећем за путеве Пожаревац већ имао уговор о јавно-приватном партнерству за одржавање локалне путне инфраструктуре на период од 15 година. Уговор вредан око 3,9 милијарди динара без ПДВ-а био је на снази око годину дана, али његова реализација практично није ни почела јер је крајем 2022. раскинут зато што је од града тражено да се цена повећа као последица турбуленција на тржишту услед рата у Украјини.
У међувремену путну мрежу одржавало је ЈКП „Паркинг сервис Смедерево”, али како је сада наведено у образложењу, оно није у могућности да ову комуналну делатност обавља на задовољавајућем нивоу. Модел јавно-приватног партнерства за опозицију није прихватљив. Др Емил Јеремић, одборник Странке слободе и правде, оценио је да је то идеална подлога за малверзације, а његов страначки колега и шеф одборничке групе ССП Никола Бероња питао је по којим критеријумима ће се бирати приватни партнер.
– Ви сте до сада „Паркинг сервису” омогућавали да ради санацију путева, па ако то предузеће има макар неке капацитете, зашто га не подигнете и набавите механизацију да то озбиљније ради. Зашто новац грађана мора да завршава у приватним компанијама – сугерисао је Бероња.
Самостална одборница Татјана Јанковић оценила је да је реч о послу који град обавезује на 16 година а припреман је, како каже, као да је реч о редовном одржавању тротоaра, без расправе, анализа, консултација са грађанима…
– Аранжман везује руке свим будућим властима у граду и могао би да постане најскупља, најдугорочнија и најнепрозирнија одлука у новијој историји Смедерева. Зато одлуку морамо да сагледамо као озбиљно политичко, буџетско и развојно питање – казала је Јанковићева.
Андреја Павловић, одборник ГГ „Мислимо другачије”, оценио је да је углавном реч о испумпавању велике количине новца из буџета уз сумњив квалитет рада приватних компанија.
– Грађани плаћају скупо и дуго и ово је пројекат заробљавања буџета. Ризик за остваривање пројекта, надзора, контроле, то су важна питања и дугорочно већа је штета него корист за грађане. Ову крупну инвестицију требало је оставити у ингеренцији градске власти – поручио је Аца Цветановић из ГГ „Будимо Смедерево”. Више одборника занимало је и ко је одредио преко 400 градских и сеоских улица које ће бити реконструисане и по којим критеријумима.
Драган Крстић, начелник Одељења за урбанизам, грађевинарство и инвестиције, рекао је да се списак улица углавном није мењао из претходног пројекта јавно-приватног партнерства, те да је свака месна заједница давала предлоге.
Вршена је у међувремену контрола тих улица, а у пројекту је дата могућност замене ако је нека од њих урађена, појаснио је он. Крстић је рекао да ће контролу реализације пројекта вршити стручни тим, те да ће извођач на сваких шест месеци подносити извештај. Казао је да су пројектом дефинисани елементи за избор приватног партнера и да ће поступак бити транспарентан.
– Ово је пројекат који је од новембра 2023. године радио стручни тим уз надзор нашег јавног предузећа и сада смо боље заштићени него у претходном јавном партнерству – поручио је Крстић.
Подсетимо и то да су усвајању претходног јавно-приватног партнерства претходиле оставке тадашњег начелника и заменика начелника Градске управе, Милка Мишковића и Бојана Милутинова. Иако нису званично образложили своје одлуке, незванично, они нису желели да се њихови потписи нађу на уговору, а по одлуци ДРИ та надлежност је са градоначелника прешла управо на начелника ГУ.
Данас, осим што је секретар Скупштине града, Милко Мишковић је и члан тима који је, за разлику од претходног, радио на изради овог пројекта јавно-приватног партнерства за реконструкцију, рехабилитацију, одржавање локалне путне инфраструктуре у Смедереву.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.